Motor renovering

Skriv svar
225. Per Johnsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
Ort: Linköping
Kontakt:

Motor renovering

Inlägg av 225. Per Johnsson »

Är på gång och ska renovera en B18FT motor, skulle vilja få lite tips på ev modifieringar man kan göra -
t ex kamaxel vad kan man använda för kamaxel istället?
Byta spridarna, vilka passar och vad bör man tänka på??

Som ni förstår är jag rätt så mycket nybörjare på detta område, men någon gång ska det vara första gången........ 8)
Per Johnsson
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Per!

Frågan är vad syftet är, mer hästar, mer vrid?

När du ställt upp ekonomi och målsättning kan man prata vad som kan göras.

Mvh Jonas
225. Per Johnsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 225. Per Johnsson »

Hej Mogge,
Syftet är i första hand att få en ny renoverad motor som fungerar bra.
Och att lära sig en del om motorn.

Och när man ändå är igång så är målet få både mer vrid och hästar, hästarna går att få ändå det är jag medveten om via trimmning (har en ombyggd styrenhet redan).

Ekonomi....vill inte lägga massor på själva motorn, eftersom resten av bilen kräven en del också.

Per
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Per!

Jag skulle nog satsa på en modernare och större turbo. Men det handar om 10 papp. 160 hk går ju att plocka ur orginaldelarna.

Mvh Jonas
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

köp ett gäng olika kamaxlar från de olika sugmotorerna på skroten o prova, finns ingen vad jag vet som gjort detta än...

En beg turbo från en S40 lättrycksturbo är betydligt modernare än den som sitter i nu, med ett bra byggt grenrör så borde du kunna få ut både bättre respons och mer hästar än orginal snurran. Denna har dubbla inlopp o kräver ett bra grenrör för att komma till sin rätt.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
225. Per Johnsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 225. Per Johnsson »

Räcker det med att byta turbo? Inget annat som behöver modifieras än grenröret?
Räcker det med vanlig svets eller krävs det TIG för att kunna svetsa om grenröret?

Per Johnsson
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Per!

I princip så bör det räcka med turbo om du har en box som tillåter mer effekt.

Grenröret är av gjutgods, antingen får man tillveka en fästplatta eller modifiera, helt beroende på hur turbon ser ut. Själv grenröret är inte lätt att modifiera utan då bör man nog tillverka ett nytt eller modda det från S 40.

Kolla gärna lite på EU klubbens hemsida, tuning där finns en del att läsa och bilder.

Sedan är det ju avgasanslutningen.

Turboaggregaten har utvecklats en hel del!

Mvh Jonas
225. Per Johnsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 225. Per Johnsson »

Hej Mogge,
Jag vet inte hur S/V40s avgasanslutning ser ut, men de borde väl gå att använda den direkt tillsammans med katalysatorn?? Eller blir det fel värden??

Ska kolla in EU sidan också.

Per Johnsson
225. Per Johnsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 225. Per Johnsson »

Är på gång att få tag på ett turboaggregat från v40, TD04L-12T, kan det fungera?
Vad anger de sista siffrorna och bokstaven (12T)? Har sett att det finns turboaggregat som heter TD04L-14T också?

Per Johnsson
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Per!

Skicka PM till Peter (boostofta) han vet säkert.

Mvh Jonas
barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

Hej,

det var längesedan jag skrev något på forumet, men jag antar att detta kan involvera mig lite då jag i dagsläget kör med en TD04-12T på min gamla harv. Funkar faktiskt grymt bra. Men det är ju lite orättvist att jämföra ett originalagg mot ett som är tjugo år nyare, kort sagt, en väldig skillnad. Vad siffrorna anger är det vid ett förhållande vid ett visst flöde. Alla turbotillverkare använder olika beteckningar och olika sätt att mäta, så om du vill ha en exakt beskrivning är jag rädd att jag måste dubbelkolla en mapp innan. Kort sagt kan man säga att ju större siffra = större kompressor. Bokstaven anger vilken generation kompressorhuset har. De vanligaste man hittar är G eller T. Jag lever kanske lite farligt när jag säger att den senare alltid är att föredra, men det är min åsikt.

Om man inte skall ladda mer än något bar och inte är ute efter väldiga effekter så tror jag detta är ett ypperligt väl avstämt aggregat faktiskt (om man bara kollar efter kompressorstorlek). 14T är en annan vanlig kompressor som både Volvo och Saab använder om jag inte minns fel och passar säkert bra också. Själv skall jag på min nyrenoverade motor, som förhoppningsvis kommer i nästa vecka (håller tummarna), prova att köra 15T.

Lycka till,

Lars
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Åhhhhh, mer!!!!!!!!!!!!

Skriva gärna lite mer när du fått igång din motor!

Mvh motorbögen :lol:
barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

Hopp, förhoppningsvis skall jag slänga ihop motorn nästa vecka och i slutet på veckan få i den i bilen. Tanken är att jag vill ha en motor som jag inte behöver oroa mig så mycket för att den ska rasa. Vi får se om det är en utopi eller en möjlig verklighet.

Ha det,

Lars
225. Per Johnsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 225. Per Johnsson »

barlar skrev:Hej,

det var längesedan jag skrev något på forumet, men jag antar att detta kan involvera mig lite då jag i dagsläget kör med en TD04-12T på min gamla harv. Funkar faktiskt grymt bra. Men det är ju lite orättvist att jämföra ett originalagg mot ett som är tjugo år nyare, kort sagt, en väldig skillnad. Vad siffrorna anger är det vid ett förhållande vid ett visst flöde. Alla turbotillverkare använder olika beteckningar och olika sätt att mäta, så om du vill ha en exakt beskrivning är jag rädd att jag måste dubbelkolla en mapp innan. Kort sagt kan man säga att ju större siffra = större kompressor. Bokstaven anger vilken generation kompressorhuset har. De vanligaste man hittar är G eller T. Jag lever kanske lite farligt när jag säger att den senare alltid är att föredra, men det är min åsikt.

Om man inte skall ladda mer än något bar och inte är ute efter väldiga effekter så tror jag detta är ett ypperligt väl avstämt aggregat faktiskt (om man bara kollar efter kompressorstorlek). 14T är en annan vanlig kompressor som både Volvo och Saab använder om jag inte minns fel och passar säkert bra också. Själv skall jag på min nyrenoverade motor, som förhoppningsvis kommer i nästa vecka (håller tummarna), prova att köra 15T.

Lycka till,

Lars
Mycket intressant, tack för tipset.
Hur har du modifierat grenröret och vad använder du för avgasanslutning?

Per Johnsson
225. Per Johnsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 225. Per Johnsson »

Japp, då var ett turbo aggregat inköpt, det blev ett TD04L-12T från en V40 som gått ca 6000 mil, komplett med avgas anslutningen.

Nu är det "bara" att börja fixa iordning motor och turbo så de passar tillsammans.
225. Per Johnsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 225. Per Johnsson »

Nu har jag fått tag på ett turbo agg, TD04L-12T, från en S/V40.

Den har ett delat insug från grenröret, och mina funderingar är om det ställer till problem om jag använder original grenröret??
Ska grenröret också vara delat?? Eller kan jag använda original grenröret??

Jag har kollat i Vadis, där syns bilder på S/V40s grenrör och det är delat.

Om jag förstått rätt, vill bara tillägga att jag ännu inte fått full koll på turbo biten, så är har turbon delad insug för att den ska jobba på olika varvtal för att få ett bättre grunddrag?? Eller är jag ute cyklar?? :?:

Per 8)
Hellre snabbt än i tid!
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Du får bättre respons om du kopplar det rätt, men turbon kommer att fungera som vanligt och du får lika hög effekt. men responsen o och draget i botten blir bättre om du bygger ett grenrör som är rätt kopplat. nu minns jag inte hu man ska koppla det, men tror det är 1an o 4an till en kanal och 2an o 3an till den andra.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
225. Per Johnsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 225. Per Johnsson »

Enligt Vadis ser det ut som att V/S40 ans grenrör är som du säger 1 och 4 till den ena kanalen och 2 och 3 till den andra kanalen.

Är det möjligt att använda 40:ans grenrör på B18FT motorn?? :?:

Per Johnsson
Hellre snabbt än i tid!
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Tips d34d08c
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster