Motor renovering
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Motor renovering
Är på gång och ska renovera en B18FT motor, skulle vilja få lite tips på ev modifieringar man kan göra -
t ex kamaxel vad kan man använda för kamaxel istället?
Byta spridarna, vilka passar och vad bör man tänka på??
Som ni förstår är jag rätt så mycket nybörjare på detta område, men någon gång ska det vara första gången........
Per Johnsson
t ex kamaxel vad kan man använda för kamaxel istället?
Byta spridarna, vilka passar och vad bör man tänka på??
Som ni förstår är jag rätt så mycket nybörjare på detta område, men någon gång ska det vara första gången........
Per Johnsson
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Hej Mogge,
Syftet är i första hand att få en ny renoverad motor som fungerar bra.
Och att lära sig en del om motorn.
Och när man ändå är igång så är målet få både mer vrid och hästar, hästarna går att få ändå det är jag medveten om via trimmning (har en ombyggd styrenhet redan).
Ekonomi....vill inte lägga massor på själva motorn, eftersom resten av bilen kräven en del också.
Per
Syftet är i första hand att få en ny renoverad motor som fungerar bra.
Och att lära sig en del om motorn.
Och när man ändå är igång så är målet få både mer vrid och hästar, hästarna går att få ändå det är jag medveten om via trimmning (har en ombyggd styrenhet redan).
Ekonomi....vill inte lägga massor på själva motorn, eftersom resten av bilen kräven en del också.
Per
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
köp ett gäng olika kamaxlar från de olika sugmotorerna på skroten o prova, finns ingen vad jag vet som gjort detta än...
En beg turbo från en S40 lättrycksturbo är betydligt modernare än den som sitter i nu, med ett bra byggt grenrör så borde du kunna få ut både bättre respons och mer hästar än orginal snurran. Denna har dubbla inlopp o kräver ett bra grenrör för att komma till sin rätt.
En beg turbo från en S40 lättrycksturbo är betydligt modernare än den som sitter i nu, med ett bra byggt grenrör så borde du kunna få ut både bättre respons och mer hästar än orginal snurran. Denna har dubbla inlopp o kräver ett bra grenrör för att komma till sin rätt.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
- Ort: Linköping
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej Per!
I princip så bör det räcka med turbo om du har en box som tillåter mer effekt.
Grenröret är av gjutgods, antingen får man tillveka en fästplatta eller modifiera, helt beroende på hur turbon ser ut. Själv grenröret är inte lätt att modifiera utan då bör man nog tillverka ett nytt eller modda det från S 40.
Kolla gärna lite på EU klubbens hemsida, tuning där finns en del att läsa och bilder.
Sedan är det ju avgasanslutningen.
Turboaggregaten har utvecklats en hel del!
Mvh Jonas
I princip så bör det räcka med turbo om du har en box som tillåter mer effekt.
Grenröret är av gjutgods, antingen får man tillveka en fästplatta eller modifiera, helt beroende på hur turbon ser ut. Själv grenröret är inte lätt att modifiera utan då bör man nog tillverka ett nytt eller modda det från S 40.
Kolla gärna lite på EU klubbens hemsida, tuning där finns en del att läsa och bilder.
Sedan är det ju avgasanslutningen.
Turboaggregaten har utvecklats en hel del!
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
- Ort: Linköping
- Kontakt:
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
- Ort: Linköping
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
- Kontakt:
Hej,
det var längesedan jag skrev något på forumet, men jag antar att detta kan involvera mig lite då jag i dagsläget kör med en TD04-12T på min gamla harv. Funkar faktiskt grymt bra. Men det är ju lite orättvist att jämföra ett originalagg mot ett som är tjugo år nyare, kort sagt, en väldig skillnad. Vad siffrorna anger är det vid ett förhållande vid ett visst flöde. Alla turbotillverkare använder olika beteckningar och olika sätt att mäta, så om du vill ha en exakt beskrivning är jag rädd att jag måste dubbelkolla en mapp innan. Kort sagt kan man säga att ju större siffra = större kompressor. Bokstaven anger vilken generation kompressorhuset har. De vanligaste man hittar är G eller T. Jag lever kanske lite farligt när jag säger att den senare alltid är att föredra, men det är min åsikt.
Om man inte skall ladda mer än något bar och inte är ute efter väldiga effekter så tror jag detta är ett ypperligt väl avstämt aggregat faktiskt (om man bara kollar efter kompressorstorlek). 14T är en annan vanlig kompressor som både Volvo och Saab använder om jag inte minns fel och passar säkert bra också. Själv skall jag på min nyrenoverade motor, som förhoppningsvis kommer i nästa vecka (håller tummarna), prova att köra 15T.
Lycka till,
Lars
det var längesedan jag skrev något på forumet, men jag antar att detta kan involvera mig lite då jag i dagsläget kör med en TD04-12T på min gamla harv. Funkar faktiskt grymt bra. Men det är ju lite orättvist att jämföra ett originalagg mot ett som är tjugo år nyare, kort sagt, en väldig skillnad. Vad siffrorna anger är det vid ett förhållande vid ett visst flöde. Alla turbotillverkare använder olika beteckningar och olika sätt att mäta, så om du vill ha en exakt beskrivning är jag rädd att jag måste dubbelkolla en mapp innan. Kort sagt kan man säga att ju större siffra = större kompressor. Bokstaven anger vilken generation kompressorhuset har. De vanligaste man hittar är G eller T. Jag lever kanske lite farligt när jag säger att den senare alltid är att föredra, men det är min åsikt.
Om man inte skall ladda mer än något bar och inte är ute efter väldiga effekter så tror jag detta är ett ypperligt väl avstämt aggregat faktiskt (om man bara kollar efter kompressorstorlek). 14T är en annan vanlig kompressor som både Volvo och Saab använder om jag inte minns fel och passar säkert bra också. Själv skall jag på min nyrenoverade motor, som förhoppningsvis kommer i nästa vecka (håller tummarna), prova att köra 15T.
Lycka till,
Lars
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
- Kontakt:
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Mycket intressant, tack för tipset.barlar skrev:Hej,
det var längesedan jag skrev något på forumet, men jag antar att detta kan involvera mig lite då jag i dagsläget kör med en TD04-12T på min gamla harv. Funkar faktiskt grymt bra. Men det är ju lite orättvist att jämföra ett originalagg mot ett som är tjugo år nyare, kort sagt, en väldig skillnad. Vad siffrorna anger är det vid ett förhållande vid ett visst flöde. Alla turbotillverkare använder olika beteckningar och olika sätt att mäta, så om du vill ha en exakt beskrivning är jag rädd att jag måste dubbelkolla en mapp innan. Kort sagt kan man säga att ju större siffra = större kompressor. Bokstaven anger vilken generation kompressorhuset har. De vanligaste man hittar är G eller T. Jag lever kanske lite farligt när jag säger att den senare alltid är att föredra, men det är min åsikt.
Om man inte skall ladda mer än något bar och inte är ute efter väldiga effekter så tror jag detta är ett ypperligt väl avstämt aggregat faktiskt (om man bara kollar efter kompressorstorlek). 14T är en annan vanlig kompressor som både Volvo och Saab använder om jag inte minns fel och passar säkert bra också. Själv skall jag på min nyrenoverade motor, som förhoppningsvis kommer i nästa vecka (håller tummarna), prova att köra 15T.
Lycka till,
Lars
Hur har du modifierat grenröret och vad använder du för avgasanslutning?
Per Johnsson
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
- Ort: Linköping
- Kontakt:
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Nu har jag fått tag på ett turbo agg, TD04L-12T, från en S/V40.
Den har ett delat insug från grenröret, och mina funderingar är om det ställer till problem om jag använder original grenröret??
Ska grenröret också vara delat?? Eller kan jag använda original grenröret??
Jag har kollat i Vadis, där syns bilder på S/V40s grenrör och det är delat.
Om jag förstått rätt, vill bara tillägga att jag ännu inte fått full koll på turbo biten, så är har turbon delad insug för att den ska jobba på olika varvtal för att få ett bättre grunddrag?? Eller är jag ute cyklar??
Per
Den har ett delat insug från grenröret, och mina funderingar är om det ställer till problem om jag använder original grenröret??
Ska grenröret också vara delat?? Eller kan jag använda original grenröret??
Jag har kollat i Vadis, där syns bilder på S/V40s grenrör och det är delat.
Om jag förstått rätt, vill bara tillägga att jag ännu inte fått full koll på turbo biten, så är har turbon delad insug för att den ska jobba på olika varvtal för att få ett bättre grunddrag?? Eller är jag ute cyklar??
Per
Hellre snabbt än i tid!
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Du får bättre respons om du kopplar det rätt, men turbon kommer att fungera som vanligt och du får lika hög effekt. men responsen o och draget i botten blir bättre om du bygger ett grenrör som är rätt kopplat. nu minns jag inte hu man ska koppla det, men tror det är 1an o 4an till en kanal och 2an o 3an till den andra.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
- Ort: Linköping
- Kontakt:
-
- Inlägg: 16181
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Top Product Website
Please try Google before asking about Useful Product Tips d34d08c
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster