Vad står 8:an för?

Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Vad står 8:an för?

Inlägg av Hoffster »

Lämnade in bilen till meken imorse för byte av startmotor. Han var väl lite fascinerad av bilen och frågade efter en stunds begrundande vad 8:an i "480" står för. "Mittensiffran på gamla volvos brukar ju stå för antalet cylindrar", sa han. Vi kom fram till att det står för att den går som en v8a...

Kom sen på att 460 har ju knappast en 6:a i sig, och 780 inte en åtta den heller. Gamla 740 dieslar har en 6a osv. så att mittensiffran skulle stå för antalet cylindrar stämmer ju inte riktigt. Annars är det vad jag också alltid hört. Är det någon som vet?
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hejsan!

I tidigare serier (100-200-serien) så stod mitten-siffran just för cylinder-antal, men precis som du säger så stämmer det ju inte för 300-serien och uppåt. 760 introducerades förvisso med en V6:a men det fanns ju andra motoralternativ. I senare serier tror jag att siffran står mera för hur "lyxig" bilen var... 780 var ju toppmodellen i 700-serien och 480 är ju toppmodellen i 400-serien, eller nå't sån't... fast en 480 med v8 hade ju varit väldigt trevligt :roll:

/Oscar
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Hehe, världens minsta v8a isåfall för att få plats i det motorutrymmet :P
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster