Rep. av VEM
Postat: 11 maj 2007 22:18
Hade problem med fläkten nu i veckan.
Har tryckknappspanelen(VEM) i min Turbo-87:a utan AC.
Fläkten dog men så testade jag att trycka runt bland knapparna och då funkade den på "AC-MAX" (Fick pilla bort blindlocket över AC-knapparna).
Mätte upp om det låg någon spänning på "+" på fläktvredet och det gjorde det inte. Plockade isär VEM:en och fann att ett av reläerna hade bränt i själva blecket (inte spolen) så det stod i från-läget och kunde inget annat...
Som tur var hade jag en VEM till en -93:a liggandes på hyllan och eftersom den inte passar på -87:ans årsmodell lödde jag loss reläer på den och bytte dom på -87:ans VEM. Man får var lite noga när man plockar isär en VEM. Det ligger bl.a. O-ringar som tätning i luftkanalernas anslutningar. Inte så lyckat om man tappar bort dom. Passa även på att byta dom två lamporna till belysningen för skjutreglaget.
/#001CN
Har tryckknappspanelen(VEM) i min Turbo-87:a utan AC.
Fläkten dog men så testade jag att trycka runt bland knapparna och då funkade den på "AC-MAX" (Fick pilla bort blindlocket över AC-knapparna).
Mätte upp om det låg någon spänning på "+" på fläktvredet och det gjorde det inte. Plockade isär VEM:en och fann att ett av reläerna hade bränt i själva blecket (inte spolen) så det stod i från-läget och kunde inget annat...
Som tur var hade jag en VEM till en -93:a liggandes på hyllan och eftersom den inte passar på -87:ans årsmodell lödde jag loss reläer på den och bytte dom på -87:ans VEM. Man får var lite noga när man plockar isär en VEM. Det ligger bl.a. O-ringar som tätning i luftkanalernas anslutningar. Inte så lyckat om man tappar bort dom. Passa även på att byta dom två lamporna till belysningen för skjutreglaget.
/#001CN