Lager?

Skriv svar
andreas 202
Inlägg: 39
Blev medlem: 31 jan 2004 12:27
Kontakt:

Lager?

Inlägg av andreas 202 »

Tja...

Har precis köpt mig en 480 turbo 88...

och jag är lite orolig över ett ljud som motorn har försig....

det låter som ett lagger har tappat en kula eller två och det raslar i från motorndet hörs utifrån motorn men det hörs inte inne i kupen....

jag tycker det kommer i från kamrems hållet men jag är inte säker...

Jag tittade på kamremen och löp hjulen i dag och det såg ut som det skulle jag kom inte åt att kolla löp hjulen och så men....eller kan det vara något lager I motorn????

Bilen är dam körd sedan 1988:a och är fullservad dok fram till 2000 då bilen endast har rullar 2000mil efter det...

Några förslag eller tips? Brukar det vara problem med ram lager eller dylikt?

Bilen har förövrigt gått 20800mil och det startar lätt och går lätt och det märks INGET på bilen kamremen vet jag ej när den har byts men bilen har varit av ställd och gått 23mil sedan förra besiktningen 2004-09-29

MVH Andreas
Mobil: 0760843628
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Lite osäker på din beskrivning men ljud kan komma från vattenpump, generator eller spännrullar till kamrem. Några lager finns inte i motorn (glidlager)

Jag tycker du ska ta ljudet på allvar och försöka lokalisera det, prova med att ta bort generatorremmen och se om det blir någon skillnad.

Mvh Jonas
andreas 202
Inlägg: 39
Blev medlem: 31 jan 2004 12:27
Kontakt:

Inlägg av andreas 202 »

Tja....


Jag tog loss generator remen och det slutade och det lät hur bra som helst...

när jag snurrade på generatorn gav han i från sig ett högfrekvens gnisel typ....och vatten pumpen (den som sitter under generatorn snett framåt) va det lite glapp i men lätt inte konstigt eller så....


MVH Andreas
Mobil: 0760843628
andreas 202
Inlägg: 39
Blev medlem: 31 jan 2004 12:27
Kontakt:

Inlägg av andreas 202 »

http://www.youtube.com/watch?v=z-EgqwVzfsc

Stod och filmade vet inte om man blir klockare eller dummare av att se den...men man hör generatorns högfrekventa ljud rätt bra och i bland raslandet som är det stora problemet tycker jag....
Mobil: 0760843628
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Svårt att säga på rak arm, det högfrekenta gnisslet från generatorn kommer troligen från kolen som "hoppar" när man vrider försiktigt.

Det bör ju inte vara något större glapp i vattenpumpen, max 1 mm i hjulets yttre kant. generatornska det inte vara något glapp i. Sen har du servopumpen oxå, fins det olja i behållaren.

Men om ljudet försvann så är du ju det på spåren!

Mvh Jonas
andreas 202
Inlägg: 39
Blev medlem: 31 jan 2004 12:27
Kontakt:

Inlägg av andreas 202 »

Hm.-....har faktiskt inte kollat oljan har förut satt att det finns då servon fungerar fel fritt.... jag ska kolla det!
Mobil: 0760843628
andreas 202
Inlägg: 39
Blev medlem: 31 jan 2004 12:27
Kontakt:

Inlägg av andreas 202 »

Jag har kollat oljan och det va lite lite men jag ficki ungefär 2 mat skedar så vad det som det ska va igen...den där svarta plasten täkt av olja....


Så jag vet inte vad det är för fel!?

Men det låter mindre nu än när jag hämtade bilen...för då hade den inte varit i gång sedan i Mars....
Mobil: 0760843628
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) har du testat "skruvmejselmetoden" för att spåra var ljudet kommer ifrån :?: Ta en lång mejsel så att du kommer åt överallt sen sätter du mejselspetsen mot stället där du misstänker att det låter illa och skaftet mot örat :shock: jo jag lovar att det funkar, ungefär som ett stetoskop, om det är ett lager i ex.vis. generatorn så går det t.o.m. att höra vilket som låter genom att flytta mejselspetsen till olika sida, sen kan du söka runt omkring och lyssna där du misstänker att ljudet kommer ifrån. Ett lager brukar låta som ett "malande" Tror att det finns riktiga bilstetoskop på biltema att köpa också. Lycka till :lol:
Chrille
andreas 202
Inlägg: 39
Blev medlem: 31 jan 2004 12:27
Kontakt:

Inlägg av andreas 202 »

hehe...okej...

christer bildoktorn har talat!!!!....

Nä men allvarligt...det låter lite små kul ska testa det sen....måste ha i gång bilen nu...ska ju besiktigas snart ju...


MVH Andreas
Mobil: 0760843628
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Jodå det finns ett stetoskop på biltema för en relativt billig penning sen kan man leka "bildoktor" på riktigt :wink: hehe


Stetoskop
Lokaliserar snabbt och enkelt missljud i mekaniska produkter, t.ex. motorer och lager. Med plasthörsnäckor, aluminiumsond, och gummitratt.

Art nr Pris Antal
20-338 69,90 kr
Chrille
andreas 202
Inlägg: 39
Blev medlem: 31 jan 2004 12:27
Kontakt:

Inlägg av andreas 202 »

Okej...

Jag gjorde som du sa i alla fall....och vatten pumpen är nog boven i dramat.....den som sitter direkt under generatorn något längre frammot kylaren....


Är det svårt att byta?....

Såg att en ny kostade 600kr på micro...

//Andreas
Mobil: 0760843628
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Vattenpumpen är relativt lätt att byta, Sitter med ett antal M6:or med 10 mm skalle, men det är trångt. Lmpligvis så tar man bort även stänkkåpan vid höger hjul för att ta de nedre skruvarna.

Mvh Jonas
andreas 202
Inlägg: 39
Blev medlem: 31 jan 2004 12:27
Kontakt:

Inlägg av andreas 202 »

Okej......

Jaja.....det får gå ett par veckor till bilen har inga värme problem eller något sånt så.....ska besiktiga bilen nästa vecka och det är rost i en tvär gående balk under förrar stolen så det blir nog att jag får ta tag i den skiten först....


//Andreas
Mobil: 0760843628
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst