Jag har satt i lysdioder i reflexen fram
Det går också att sätta en 5mm lysdiod i "röret" som håller blinkerslyktan.
Vart är lämpligt att koppla in dem i bil? Vill att de ska lysa med både parkeringsljus och varselljus.
Mvh/Andreas
Tack! Jag e väldigt nöjd självPellefant skrev:Läckert!
Passar ju bra där på sidan där det ändå inte sitter nån lampa.
Japp, det är så jag har tänkt. Dock själ dioden 1V och jag ligger precis på gränsen nu. Kanske räcker det att sätta en diod till varselljuset då det bara lyser när motorn går och spänningen är högre? Då kommer parkeringsljuset lysa när varselljuset är tänt men varselljuset kommer inte lysa när parkljuset är tänt (tänker jag rätt nu?).Jag hade gjort så här.
koppla dem till både varsel OCH parkeringsljus, då får du den funktionen du vill ha. Men du måste lägga en vanlig diod i serie med båda inkopplingarna, annars kommer strömmen att smita förbi och du kommer att få både p-ljus o varselljus att lysa samtidigt.
Japp, jag har utgått från 12,6V och 14,4V när jag beräknat, avstängd motor resp. motorn igång.Mogge skrev:Hej!
Utgå från 14 volt när du beräknar.
Mvh Jonas
Det behövs inga dioder alls faktiskt. Kopplade lysdioderna till enbart parkeringsljuset och då lyser de alltid. Parkeringsljuset fortsätter faktiskt lysa när varselljuset tändsboostofta skrev:om du minskar motståndet så ska du väl kunna ha en diod till?
Du måste ha en diod samtidigt, annars kommer båda trådarna att brinna i lampan i ett läge och då blir det för varmt så lampan bränner ut i förtid.
Japp, garaget funkar inte längre. Men lägger in några bilder här (har fler).AudiRS6 skrev:Har du kvar bilderna? Vill gärna se hur det ser ut men hittar dem inte just nu!
MVH
Marcus

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst