Färdatorn och varningslampor

Skriv svar
Peter Wall
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 aug 2007 14:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Färdatorn och varningslampor

Inlägg av Peter Wall »

Som alla andra tycks ha, så har jag problem med färddatorn. Den visar antagligen korrekta värden, men i displayen så försvinner texten så att man bara ser halva bokstäver och bensinstapeln blir också halv, även vid full tank, detta fel kommer och går. Om man trycker eller slår till instrumentbräden så kommer den sig. Vidare så skall väl varningslamporna för batteri, broms etc lysa när man slår på tändningen? På min lyser bara batterilampan till när man stänger av bilen. Är det så usla kontaktytor att dessa behöver rengöras? Det verkar vara en baggis att ta loss instrumenthuset, det sitter ingen vajer till hastighetsmätare väl?
Losstagning,rengöring och byte av samtliga lampor i instrumenthuset?
En undran till: Skall det finnas instrumentbelysning i Varningsblinkersströmställaren, mao, skall denna lysa när bilen är igång? Trycker man in den så fungerar den, dock blinkar bara körriktningslamporna i panelen, inte den röda lampan i panelen som skall blinka "tvärtom", som den gör i andra bilar.
Det blev ännu ett långt inlägg, hoppas på svar...
480 är en spännande bil med ett överraskande elsystem...
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Vanliga fel på instrumentet när det fattas siffror och det hänger sig är kontaktproblem. Bla så sker strömförsörjningen via kontakter mellan bakstycke och kretskort.

Tag ut instrumentet, se EU klubbens hemsida och FAQ (byte lampor instrument)

Ja det ska lysa i varningsknappen, man får dela den och ersätta lampan (finns ingen lös att köpa enligt volvo, byte hela knappen) men det löser du säkert.

Som du säger så byte gärna div glödlampor, bla belysningens lampor har en förmåga att gåsönder när man hanterar instrumentet.

Lycka till!

Mvh Jonas
Peter Wall
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 aug 2007 14:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Peter Wall »

Hej o tack för svaret. Var hittar jag eu-klubbens hemsida?
Peter
480 är en spännande bil med ett överraskande elsystem...
Pellefant
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 okt 2006 20:23
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Pellefant »

Peter Wall skrev:Hej o tack för svaret. Var hittar jag eu-klubbens hemsida?
Peter
http://www.volvo-480-europe.org/

mvh marcus
Peter Wall
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 aug 2007 14:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Peter Wall »

Man tackar och bockar...
Nu skall jag ut och fixa rosten på den. Balken fram, krängningshämmarfästet vänster bak, samt att fjädesfätena fram, övre, är rostiga. Kräver ombesiktning innan den 24, så detta skall väl hinnas med....tror man kan byta fjädersäten? finns på volvo?
p
480 är en spännande bil med ett överraskande elsystem...
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Fjädersätena är lösa, kan köpas löst. Tanka gärna ner reservdelskatalogen på EU klubbens hemsida.

Mvh Jonas
Peter Wall
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 aug 2007 14:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Peter Wall »

ok, jag skall leta där....
man tackar för dessa snabba svar.
480 är en spännande bil med ett överraskande elsystem...
Peter Wall
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 aug 2007 14:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Peter Wall »

Hej igen, jag hittar inte ngn reservdelskatalog på deras sida.....
under vilken rubrik skall denna finnas?
P
480 är en spännande bil med ett överraskande elsystem...
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Kolla längre ner på sidan.

Downloads/

Volvo 480 Partsbook
Peter Wall
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 aug 2007 14:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Peter Wall »

hej, nu fann jag det, kanonbra,
Tack, Peter
480 är en spännande bil med ett överraskande elsystem...
Peter Wall
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 aug 2007 14:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Peter Wall »

Hej igen. Länkarmsfästet och frambalken klara....
Visar sig att bilen varit krockad/påkörd bak...lite veck i plåtarna, svårt att få till fästet för länkarmen, men det gick....
Volvo hade naturligtvis inga fjädersäten hemma någonstans i Göteborg, så de plockas ner och kanske går att svetsa fina igen....
Skall framvagnen ställas in efter detta? Vet ngn ngn som gör detta seriöst och bra i Göteborg?
P
480 är en spännande bil med ett överraskande elsystem...
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Kolla på någon reservdelsfirma!

Mvh Jonas

Klart du ska göra framvagnsinställning. KOlla gärna över spindel/styrleder oxå.

Mvh Jonas
Peter Wall
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 aug 2007 14:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Peter Wall »

Det blev ett evigt svetsande, men det blev finfint, nu skall den ombes. på måndag....
Det blev ett nytt fjäderfäste, fanns bara ett hemma på Volvo, sedan blev det ett beg. från skroten till den andra sidan, fick köpa hela fjäderbenet, så detta blev dyrare än nytt fäste..
Idag skall instrumentpanelen ner och plockas isär, lödningar kollas, sedan sättas ihop. Kollar även ljustutan och "follow me home" som tydligen skall lösas genom att man kolla ett bleck på själva blinkersspaken som skall putsas av...
Det är ju Wrom-möte imorgon, kul om man kan ta bilen dit, sparar ju 40 kr om man kommer i en volvo :D
480 är en spännande bil med ett överraskande elsystem...
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Stämmer bra, i blinkersspaken hittar du en öppning för helljusfunktionen (blika med fjärrljus när popup är nere)

Något som funkar bra är om man hittar en nagelfil, sådan med sandpapper o klipper till så den går in. Slut kontakten och börja rengöra!

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

Filade med jämna mellanrum på den gammla men den fungerade bara i typ ett halv år i taget, så jag tröttnade.
Bytade blinkersspaken från en 460 95- som jag hittade på skroten fungerar perfekt 1,5år senare.
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
019 Johan Bertilsson
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 jan 2004 19:49
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av 019 Johan Bertilsson »

Jag slipade på min för en 6-7 år sen eller så, funkar fortfarande bra...
/Johan
480 ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Efter filning så kan man lämpligen smöja med lämplig olja, så kontakten inte oxiderar.

Mvh Jonas
Peter Wall
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 aug 2007 14:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Peter Wall »

Hejsan, det blev lite putsande, men den fungerade inte ändå. Under dagen kom mkn granne in och kollade in bilen, det visar sig att hans 440 är så risig att den skall förpassas till skroten, plocka vad du vill ha sa han. Jag tog hans spak, nu fungerar det klockrent, passade på att ta lite inredningsdetaljer från hans bil, det har suttit en mobbe i min, så det var lite hål i alla förvaringsfack i mittkonsolen, nu är det fixat.....
Skall kolla senare idag om jag skall plocka ngt mer. Är det ngn som har tips om vad som bör sparas?
480 är en spännande bil med ett överraskande elsystem...
Peter Wall
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 aug 2007 14:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Peter Wall »

Testat och kört hela dagen, allt fungerar fint med färddatorn nu och follow me home samt ljustutan.
Nu skall jag bara ha igång fläkten på läge 1, kan vara själva strömställaren? Det kommer fram ström till kontakten bakom handskfacket på alla 4 lägena, kan det vara resistorn som sitter där som gett upp? Det bör ju vara olika vägar för strömmen att gå för de 4 lägena, mest motstånd på läge 1, eller hur, och inget motstånd alls på läge 4 ?
Någon som har ett insynsskydd och grill till min bil? ES 1987.
Jag har inga emblem heller, varken fram eller bak....Hör av er om ngn har dessa grejer.
Peter
480 är en spännande bil med ett överraskande elsystem...
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Låter troligt att resistorn gett upp. Frågan är om du har 4 läges eller 5 läges fläkt? Från Chnr 513100 skall det vara 5 läges fläkt (en nolla och 4 lägen)

På en 4 lägesfläkt går fläkten alltid i läge ett (finns ingen nolla) och matas via säkring 25 när tändningen är på.

I en 5 lägesfläkt går strömen ut från knappen via vit grön ledning. ( om du har 86-89 års modell) Strömbrytarna kan brinna invändigt, kolla efter smälttecken på baksidan av knappens stift.

Mvh Jonas
Peter Wall
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 aug 2007 14:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Peter Wall »

Hej, jag har 4 läges switch.
Skall testa med switchen från min grannes slaktade 440, den passar dock ej i hålet, men funktionen skall ju finnas där, dock är 440:ans 5 läges...
jag testar hursomhelst, annars kanske jag kan sno resistorn från 440:an, bör väl sitta under dennas handsfack också...
p
480 är en spännande bil med ett överraskande elsystem...
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Jag tror att du kan ta bara switchen, den sitter med en mutter under vredet.

Jag har sett en del 87:or med klippta kablar. Tror det var en åtgärd från volvo.

Du lär ju kunna mäta på ingången om du har spänning till motståndet. Har för mig att det är av öppen typ så du kan ju lyfta ut den och titta på trådarna.

Mvh Jonas
Peter Wall
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 aug 2007 14:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Peter Wall »

Ok, jag provar.
p
480 är en spännande bil med ett överraskande elsystem...
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster