Dörrsprint+Färddator
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 10 aug 2007 17:12
- Kontakt:
Dörrsprint+Färddator
Hejsan igen. Nybliven ägare av en 480 Es 1987 nu , men behöver en ny dörrsprint till förardörren, eftersom dörren slår inte igen ordentligt. utan jag måste lyfta den för att dörren ska gå igen helt, även färddatorn funkar inte , (vill gärna se hur mycket soppa jag har kvar hehe ) , så vad behöver jag byta / vart hittar jag dem? tacksam för svar // Niclas
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Tjena Niclas!
Ser du något på färddatorn överhuvudtaget eller är den helt död? Om den är helt död så prova att lysa med en ficklampa för att se om det hjälper. Hjälper det så behöver du bara byta ut lamporna som belyser färddatorn. Om det inte hjälper så är färddatorn trasig. Oftast så är det några lödpunkter som börjar glappa och kan orsaka fel.
Mvh,
Martin
Ser du något på färddatorn överhuvudtaget eller är den helt död? Om den är helt död så prova att lysa med en ficklampa för att se om det hjälper. Hjälper det så behöver du bara byta ut lamporna som belyser färddatorn. Om det inte hjälper så är färddatorn trasig. Oftast så är det några lödpunkter som börjar glappa och kan orsaka fel.
Mvh,
Martin
480ES -87
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 10 aug 2007 17:12
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Då kan det vara så att just den lampan/lamporna som belyser bensinmätaren brunnit upp och att de närliggande (från färddatorn) skiner igenom så att det påverkar bensinmätaren. Jag vet faktiskt inte vad det är typ utav lampor, men har för mig att det sagts någonstanns här på forumet. Kan någon hjälpa mig på denna front?
480ES -87
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 10 aug 2007 17:12
- Kontakt:
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 10 aug 2007 17:12
- Kontakt:
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Låter helt klart som att du har glapp i någon lödpunkt med så pass spridda fel.
Lödda om alla lödningar på det stora kretskortet. Värm inte för länge vid IC kretsar bara.
Se till att spray lite oxid cleaner i kontaktstyckena oxå (INTE 5-56 eller WD-40)
Lödda om alla lödningar på det stora kretskortet. Värm inte för länge vid IC kretsar bara.
Se till att spray lite oxid cleaner i kontaktstyckena oxå (INTE 5-56 eller WD-40)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Prova skruva bort bakstycket på instrumentet först och rengör kontakterna (sticker ut stift som du ser sedan)
Volt o tempmätarens jord brukar kunna strula om någon kopplat in radio, denna jorden går även till färddatorn. Sitter en punkt bakom stereon, 3 kablar som ska sitta i samma punkt.
Mvh Jonas
Prova skruva bort bakstycket på instrumentet först och rengör kontakterna (sticker ut stift som du ser sedan)
Volt o tempmätarens jord brukar kunna strula om någon kopplat in radio, denna jorden går även till färddatorn. Sitter en punkt bakom stereon, 3 kablar som ska sitta i samma punkt.
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 10 aug 2007 17:12
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 10 aug 2007 17:12
- Kontakt:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster