Färddatorn tror att tanken är tom

Skriv svar
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Färddatorn tror att tanken är tom

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hej allihop!
Nog för att bilen dragit en hel del soppa på senaste tiden, men i inte **** ska 35 l soppa försvinna när bilen står parkerad!?
Som synes tror färddatorn att tanken é tom (det är den inte!), någon som har någon aning om vad som kan vara galet och hur det fixas?
Var är det mest troligt felet är? i tanken? eller bakom färddatorn? Det verkar ju som om datorn får en signal om att tanken är tom, inte att den saknar signal.

Bild

Mycket tacksam för svar!

MvH Oscar
Användarvisningsbild
Capt'n Crunch
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 sep 2005 01:15
Ort: Storfors, Värmland
Kontakt:

Färddatorn tror att tanken är tom

Inlägg av Capt'n Crunch »

Hej Oscar
Det verkar som om det är fel på signalen till färddatorn.
Om jag inte minns fel så fungerar visningen av bränslenivån så här:
- Om man kopplar bort kontakten till bränslepumpen och bränslenivågivaren (flottör) under den bakre mittkonsolen (4 stift) så visas 0 liter kvar i tanken.
- Om man kortsluter de två stiften till givaren så visas full tank.
Det verkar som om du har avbrott någonstans från givaren eller ärgade kontakter någonstans mellan givaren och kontakten till färddatorn.
Mitt tips är att felet ligger i kontakten till färddatorn på baksidan av instrumentpanelen. Kolla efter kallödningar/sprickor i alla lödpunkter.
Löd om och gör rent med fin smärgelduk och 5-56.
Hälsningar
Jens Lumbye
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hej!

Tack för tipset Jens!

Grävde mig in bakom instrumentpanelen i tron av att det inte skulle vara så svårt (måste lära mig att sluta underskatta denna bil!) hittade ett kretskort som såg ut att vara i prima skick, vågade dock inte ens försöka med o löda om där inte! Så nästa grej blir väl o kolla kontakterna i den andra ändan. Liten fråga bara, vad är det för mässingsfärgade tjocka stift som sticker ut på baksidan av instrumentpanelen?

MvH Oscar
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hej igen!

Är det dessa som ska lödas om (plus de fyra på andra sidan om färddatorn?, verkar sakna allt vad lödtenn heter...)
Bild
Ursäkta den dåliga bild-kvalitén, mobilbild, hoppas det syns i alla fall!)

/Oscar
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Oscar!

Om du skruvar bort kretskortet så ser du att detta är kontaker mellan kort och hus.

Prova rengör dessa med ett fins sandpapper och tryck ihop hondelen på själv kontakten.

Mvh Jonas
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

God kväll!

Tack Mogge för det mycket snabba och bra svaret!

Tyvärr verkar tidigare ägare också haft problem med mätaren, för det var redan lött på kontakterna bakom färddatorn (såg okej ut, förrutom två kontaker som jag lödde om)(dock ej de fyra bakom varvräknarn, vad de nu än gör..rengjorda är de nu i alla fall!)
Så imorgon försöker jag ta mig ned under den bakre mittkonsollen o se hur det ser ut där...
fortsättning följer...

Trevlig helg!

/Oscar
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Är du säker på att givaren i tanken är hel? Det är troligast det mest vanliga felet för felvisande tankmätare.

Det fins tom ett servicemeddelande om detta oxå, om jag inte missminner mig.

Mvh Jonas
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hej!

Det ska erkännas att jag inte har kollat om givaren i tanken är som den ska, saknar både kunskap och utrustning för det (tror jag i alla fall!, vet inte riktigt vad som krävs, men det låter jobbigt...)
Ang. servicemeddelande? menar du att kolla i självdiagnos boxen som sitter på fjäderbenet? (som jag för övrigt saknar 3/5 sladdar i....) eller hur kollar man upp det?

/Oscar
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Servicemeddelande från Volvo centralt! :lol:

Att det fattas sladdar i din OBD (Onboard diagnostic) är för det finns bara elektronik kopplat där det finns sladdar.
Insprutning=1, Abs=1 osv.

vanligaste felet är vd jag vet iaf givaren. Du kan ju alltid ta upp den och röra på givaren och se om det händer något på instrumentet.

Mvh Jonas
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hej!

Okej! Får se när tid och ork ges så får jag väl ta mig ner under mittkonsollen igen och ända ner i tanken den här gången då!
Var ju tur att det inte går att kolla i OBD, tror jag bara har möjlighet o kolla ABS:en :roll:

Tack Mogge för dina svar!

/Oscar
Användarvisningsbild
Capt'n Crunch
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 sep 2005 01:15
Ort: Storfors, Värmland
Kontakt:

Inlägg av Capt'n Crunch »

Hej Oscar :!:
För att komma åt givaren till bränslenivån måste du plocka bort baksätena och den bakre mittkonsolen. Bränslepumpen och givaren sitter i samma enhet.
Baksätena tar du bort genom att fälla ner dem c:a halvvägs och sedan trycka ihop låsspärren på kanten av sätet. Spärren sitter på yttre sidan av sätet och du kan behöva lyfta upp en liten plastspärr först innan du kan klämma ihop den.
Då kan du lyfta upp denna sida av sätet och lirka ut en grov ståltrådskrok som sitter instucken i bakre mittkonsolen. Därefter tar du bort mittkonsolen som sitter fästad med två skruvar i askfatet och två baktill under locket. Till sist tar du bort bälteslåset.
När du har fått bort allt detta, så sitter bränslepump+givare under ett svart plastlock. Bänd loss detta så kommer du åt anslutningarna för pumpen och givaren. Det är en vit kontakt med fyra stift i, men jag kommer inte ihåg vilka som går till vad. Om du slår på tändningen så ska du ha spänning i det ena stiftet till givaren. Jordanslutningen till givaren är det stift som sitter mitt emot det förra. Med tändning på så ska bränslemätaren visa på tom tank med kontakten bortmonterad. Om du kortsluter de två stiften så ska mätaren visa på full tank.
Om du får andra värden så måste hela enheten antagligen bytas eller stiften rengöras.

Hör av dig om hur det går :!:
Hälsningar
Jens Lumbye
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag har nästan exakt samma fel så jag lyssnar nyfiket på ditt svar Oscar :wink: . Har länge tänkt på att byta bränslenivågivaren då jag nästan är övertygad om att det är den som är orsaken (har kollat bakom instrumentbrädan), men den kostar nått så in i helvete! Runt 1200 ville de ha hos Mekonomen vilket är något påkostat enligt mig.
480ES -87
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hej!
Har inte kommit längre i min felsökningen än att jag konstaterat att: det går ingen strömming fram till mätaren, dock så går det ström fram till givaren... men tydligen ingen därifrån... så det tyr sig som ett givarfel... Kom dock inte ner i tanken, locket satt väldigt fast och jag vågade inte ta i riktigt, hade ändå ingen ny givare för stunden så det var ingen större idé.

Fortsatt trevlig helg!
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det finns ett specialverktyg at vrida den stora muttern med. Men det går bra med en riktigt stor skruvmejsel om inte är för spetsig. Sen tar du fram hammaren och knackar den runt.

Jag har flera beg givare liggandes.

Mvh Jonas
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hej!

Äntligen paus i studierna och man kan lägga lite tid på bilen!
Idag grävde jag mig ner i tanken (vilket inte rekomenderas om man har mer än 5/8 av bensinen kvar i tanken :roll: ) men i alla fall, bytte ut pump och mätargivare mot bättre begagnad och nu fungerar mätaren igen!

Jag tackar så mycket för alla tips och råd jag har fått!

MvH Oscar
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Som gammal teknisk officer kan jag bara anbefalla, SKYDDSMASK PÅ! 8)

/Jonas
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Tips 3b1c9ce
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Blog 4d08cd2
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster