Ännu ett försök med dessa irriterande hugg

MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Ännu ett försök med dessa irriterande hugg

Inlägg av MartinP »

Hej allihopa!

Jag tror att det nu är tredje gången jag skriver om detta elände, men jag har provat på nya saker för att försöka lösa felet sedan sist så jag tänkte att jag skulle sammanfatta allt för att se om någon av er genier kan tipsa mig.
Problemet är som förut, så fort jag släpper/trycker på gasen så hugger motorn till som fan. Förutsättningen är att jag är ute och rullar förstås. Detta känns alltså inte av om man står stilla och gasar.
Det jag gjort för att försöka lösa felet är följande:

- bytt temperaturgivare
- bytt packningar (packningen mellan gasspjället och insugsgrenröret samt mellan insugsgrenröret och själva motorblocket)
- bytt vacuumslangar
- bytt ECU
- bytt tändkablar, tändstift,fördelarlock, rotorarm -> kan även påpeka att tändstiften är gråa, nästan intill vita vilket så vitt jag vet är alldeles utmärkt
- Kollat elsystemet (tändmodulen, tändspolen)

och ingenting verkar hjälpa! :(

Kan även lägga till en annan intressant detalj. När jag bytte ut packningarna häromdan och tog bort gasspjället så fann jag till min förvåning en pöl av olja inuti grenröret :shock: Har sett detta tidigare, men aldrig så här mycket (2-3 matskedar). Jag diskuterade detta med Esko från klubben och vi kom fram till att det måste vara ventilstyrningen som glappar och stänker ut olja som sedan sugs tillbaka när spjället stängs och det bildas ett vacuum, men frågan är om denna olja är den som orsakar mitt kära problem. Denna olja skulle alltså sugas in med luften och förbrännas inuti cylindrarna och ge upphov till det eländiga problem. Jag är med i tankegången hela vägen, men det jag inte håller med om är att detta problem borde försvinna eller åtminstone minska så fort man torkar bort denna olja, men det gör det inte. Det spelar ta mig fan ingen roll om jag så rengör grenröret så att jag kan äta från det. Samma fel fortfarande.

Nog snackat för mig, vad anser ni alla om detta?

Tack på förhand!

MartinP
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Nu ska vi se!

Har du ställt CO halten?

Kontollerat kablaget till tempgivaten?

Kollat jordpunkterna på motorn?

Hur var det nu, du hade mätt bränsletrycket?

Tagit kompprov?

Testat med ny tryckgivare?

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Perfekt, bra med en lista så att jag kan bocka av.
Har du ställt CO halten?
Minns inte exakt vad den stod på, men under 1 i alla fall.
Kontollerat kablaget till tempgivaten?
Japp, har förresten lött om munstycket här då det var mycket dåligt och ersätt det med ett annat. Skulle inte dåligt kablage synas på tomgång?
Kollat jordpunkterna på motorn?
Yes, slipat ner alla till ren metall och rengjort de.
Hur var det nu, du hade mätt bränsletrycket?
2.5 bar
Tagit kompprov?
Mellan 14 och 15 låg alla cylindrar på, närmare 15.
Testat med ny tryckgivare?
Japp, sitter en "ny" just nu som håller 2.5 bar.

Kan även tillägga mina ytterligare mätningar från morgonen. Mätte enligt Volvos egna manual och det enda som skiljde var spänningen över insprutarna samt pulsair ventilernas beteende. Enligt Volvos manual så ska spännningen över insprutarna ligga på runt 120mV vid kallstart. Hos mig låg den dock på 90mV. Det stod inte något om någon tolerans, men jag antar att detta är ok med tanke på att spänningen annars stämmer när man kontrollerar den vid gaspådrag eller vid normal arbetstemperatur.
När det gäller pulsairventilerna så ska ju dessa suga in luft. Jag fick dock ett intryck av att de snarare sagt spottade ut luft. Det var långt ifrån en kännbart sug när man närmade handen mot dessa, snarare som ett utblås. Kan det vara dags att byta backslagsventilerna?

Om man tittar generellt på motorn ljud så hör man att den inte går jämnt utan snarare i pulser. Pulser med en tät följd efter varandra. Detta hörs mycket tydligt om man står vi avgasröret och lyssnar, dessutom syns det på avgaserna som strömmar ut ojämnt.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Tryckgivaren, dvs den som mäter undertrycket i grenröret, sitter en liten dosa upp på torpeden, till höger.

Vad det gäller kablage och jordpunkter så sitter felet oftast i kablarna och inte i själva jordpunkten (drag, vicka och kolla kablarna)

CO halt ok, vad låg HC på?

Har du provat att täppa till röret till pulsari och EGR? Dessa kan få fnatt vid tryckförandningar. Ex en trasig EGR ventil kan spöka mycket! (men ger ofta höga HC halter)

Spänningen över insprutarna stämmer nog, men var det inte 900 mV?

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Nej, det är 120mV den ska ligga på vid kallstart.

Jasså det är den du pratar om. Såg bara första delen av ordet och drog slutsatser :P . Jo den har ja kontrollerat och den fungerar som den ska (i alla fall om man ska dömma resistansen i spolen).

Kablar har ja försökt med, förändrar ingenting om man vickar på de.

HC? Vad var det?

EGRen är urkopplad hos mig då styrningen till den är trasig så där kan det inte vara något fel. Jag är dock ytterst skeptisk till mina backslagsventiler vid pulsairen som släpper igenom luft åt båda hållen, vilket betyder att motorn suger in avgaser tillsammans med luften och det är ju inte så värst lyckat och kan orsaka mina fel. Ska byta ut ventilerna på måndag.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

HC= Oförbrända kolväten. = Bensin, dvs avgaser. Bara för att EGR ventilen är urkopplad innebär det inte att den är stängd. Den kan vara full med skit ändå!

Ojämn tomgång, lite osäker men det är ju klart att läcker pulsairventilerna och du för övertryck i avgaserna så tränger det in till insuget. Prova med att blockera slangen! (ex skruvtving)

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, så vad är ditt förslag när det gäller EGRen? Om jag kopplar in vacuumstyrningen till EGRen så dör motorn direkt då modulatorventilen ger ett konstant vacuum, även på tomgång.

Har blockerat ingående slangen till pulsair ventilerna, men det gav ingenting. Jag antar att detta betyder att ventilerna är OK.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Lämpligen om du kan mäta dina avgasvärden, för att se om man kan få någon form av indikation. (bränsle eller elektriskt fel)

EGR ventilen kan stå o småläcka in, men det är ju ett gott tecken att den öppnar på vacum. Lämpligast är att ta av den, ev plugga insuget. (testa med tryckluft att blåsa i ventilen)

Dina pulsairventiler kan ju vara traisga ändå, det kanske är flera fel som arbetar tillsammans.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Pluggade inloppet till EGRen idag och det gav ingenting.

Förstår inte riktigt hur pulsair ventilerna kan vara trasiga om motorn går likadant när de är urkopplade från insuget?

Sist jag mätte CO-värdena så låg de på 0.7 och jag har hört att det möjligen är något för lågt (risk för att man börjar bränna kolvarna om det sjunker mer än så?). Skulle detta dock kunna orsaka mina fel? Vad bör CO-värdet vara?

Vad tycker ni alla om det här med olja i insugsgrenröret? Ser ni inget samband mellan det och mina problem?
480ES -87
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag tänkte att en undersökning av spänningen över insprutarna under körning skulle vara väldigt givande då man skulle kunna övervaka spänningen just under hacken så jag kopplade upp voltmetern och drog fram den till interiören så att detta blev möjligt. Spänningen förvånade mig dock ingenting :?. Den låg hela tiden mellan 50-60 när hacken uppstod och om jag tryckte ner gasen, så att de allra största hacken uppstod, så hoppade den upp till 120-130 vilket också är normalt med tanke på spjällets läge.
Ännu en punkt avklarad och jag har fortfarande inte identifierat felets orsak. Vad säger ni?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Skulle ändå vilja att du gör en 4gasmätning på din bil för att få fram avgasvärdena. Hade du inte en kontakt som hade verkstad?

Som sagt så är det uteslutningsmetoden som gäller!

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Har nu bestämt möte med min bekant som ska ta emot mig så att vi kan mäta HC-halten.

Har dock upptäckt en mycket intressant detalj. Jag har sedan tidigare varit rätt säker på att felet ligger i gasspjället då det för tillfället stänger helt och hållet och då blir det ju genast ett vaccum som motorn borde (och gör) reagera på. Lösningen borde ju då vara att man reglerar spjället så att det står öppet en aning, vilket ju är vad Volvo rekommenderade när 480 var en "ny" bil, så detta gjorde jag och visst fan är problemet veck då, men då blir istället tomgången nått så in i helvete hög. Den står då på ~2400 varv, och det är ju helt oacceptabelt (om man bara kunde säga åt tomgångsmotorn att lugna ner sig lite. :P ). En kreativ lösning skulle vara att klämma igen inlopps slangen till tomgångsmotorn för att korrigera och få en korrekt tomgång, men detta känns ju att ta i en aning. Det måste finnas en bättre lösning än så. Känns dock som att man är väldigt nära lösningen.
Samma sak gäller när jag växlar, om jag låter spjället stå öppet (med hjälp av gaspedalen) och växlar samtidigt så rycker det inte någonting. Kopplar jag utan gas och därefter trycker ner gaspedalen så känner jag i samma sekund det omtalade hugget. Inte kul alls.

Självklart har jag justerat gasspjällsbrytaren samt gasspjället i sig när jag experimenterat, men den höga tomgången kvarstår om jag försöker lösa problemet på detta sätt. Tomgångsmotorn är rengjord och smörjd för någon månad sedan och dessutom bytt så jag tror nog inte att det något fel på den. Någon som kan komma med något förslag på hur jag ska göra härnäst?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Låter som om du skulle prova att göra en grundjusetring av tomgången om du inte gjort det redan.

Det är en liten procedur i sig, många justeringar som ska göras. Prova pk in till en Volvohandlare som kan låta dig kopiera verkstadshandboken.

Tomgångsmotorn reglerar bara uppåt. Dvs du ställer en låg tomgång, sedan höjer tomgågnsmotorn vervtalet så det blir rätt uppåt.

Justerar men om spjällen så dom öppnar mer än vad reglermrådet är så tappar den sin funktion.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

En grundjustering är redan gjord så det behöver jag inte göra :)

Hursomhelst, var på verkstan häromdan för att kolla HC-halten och fick mycket intressanta resultat. Både HCn samt OCn stämde, men däremot fick jag en O2 halt :shock: och vi vet ju vad det innebär, avgasläcka. Detta bekräftades mycket väl när jag täppte för avgasröret och motorn fortsatte gå utan större problem. Försökte hitta läckan genom att ställa mig under bilen, men det hjälpte ingenting. Ska göra ännu ett försök imorgon på morgonen när det är kallt och röken syns riktigt tydligt. Upptäckte dock att hela avgassystemet var väldigt rostigt och jag tänkte att det nog är lika bra att byta ut hela avgassystemet då det förmodligen kommer bli fler hål när jag lagat det befintliga. Jag byter alltså främre avgasrör, dämpare samt bakre dämpare. Har dock funderat på att byta utan den bakre dämparen mot något med bättre ljud och min fråga är då om det går att fästa en annan dämpare på samma plats som orginaldämparen?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Ett tips för att hitta avgasläckor är såpvatten och tryckluft i avgasröret.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Har tyvärr ingen tryckluft men jag antar att jag bara sprutar in såpvattnet så långt in jag kan eller? Kan du beskriva metoden lite närmare?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Japp!

Man sätter en trasa i änden på röret, o blåser försiktigt med tryckluft in där bak.

En annan sprutar såpvatten ut en sprayflaska mot tänka läckor=det bubblar där det läcker.

Skulle ju fungera med en trasa där bak och kallt system, med motorn igång.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Problemet är dock att jag absolut inte har någon aning om vart hålet kan vara då hela avgassystemet är väldigt rostigt, särskilt i skarvarna. Hög tid att byta. Något särskilt man bör tänka på inför bytet? Nå tips om hur man lossar fogytorna mellan de olika delarna ifrån varandra? Är det bara att dra fram sågen eller? Vågar man sig in med en vinkelslip på kall motor?
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) vinkelslipen är det absolut bästa verktyget att demontera ett visset avgassystem med :wink: bara att kapa av där det passar se bara upp så att du inte skadar någon annan del bara, har du katalysator så brukar det vara enklast att även skära av dom bultarna med slipen också :shock: vid återmontering så använder du monteringspasta för att få skarvarna täta
Chrille
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ingen risk för antändning alltså?

Ska jag även använda monteringspasta på skarven mellan främre avgasröret och grenröret eller räcker packningen som ska sitta där?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Jag hade inte använt monteringspasta, den stelnar och blir hård. Risk för att det släpper i en senare skede.

Har du ny packning så använd den!

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) När jag skrev att du ska använda monteringspasta så menade jag naturligtvis bara i dom rörskarvar som man trär på röret över ett annat och klammrar sen och som Mogge skrev så är det packningar som gäller där det ska vara såna :roll:
Chrille
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Efter en massa svett och slit och sitter det nya systemet på plats och det ger ett så helvetes mycket bättre ljud :D. Blev dock irriterad över att jag känner vibrationer under fötterna när varven kommer upp i ~3000 då jag med flit följde avgassystemet hela vägen för att se så att det inte tar i någonstanns. Jag antar att detta inte är normalt. Jag menar, visst man känner av en del av vibrationerna (särskilt om det är en djup bas i avgasljudet 8) vilket det är nu i vissa varvtal), men det här känns inte normalt. Har dock märkt att felet minskar allt mer nu när jag kört en bit, kan det vara så att systemet måste få justera in sig?
Sen märkte jag även att problemen med huggen försvann direkt efter bytet (första gången jag slog på motorn), men det har nu återkommit :? Hur tolkar man det?

EDIT: Har nu varit på en ramp för att kunna titta på systemet när bilen står på alla fyra och jag kan inte se en enda punkt där avgassystemet tar i såvida jag inte skakar på det överdrivet. Skakar man överdrivet så är det ju självklart att det kommer ta i någonstanns. Det första som då tar i är handbromsvajern vilket inte är källan till mina missljud då ljudet kommer framifrån. Behöver lite råd från er experter. Är det mitt nya system som helt enkelt beter sig annorlunda eller är något fel?
480ES -87
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag tänkte att jag fortsätter i den tråden med det jag påbörjade på avdelningen "kaross och inredning" då det här är mer relevant.

Som sagt, jag upplever följande symptom:

1. Ett ganska kraftigt ryck när man släpper och rycker på gasen som känner av kraftigare ju lägre växel man har i.

2. Ett lika kraftigt eller kanske ännu kraftigare ryck som uppträder vid ~1200 varv när man kör på motorbroms.

3. Upprepande lika kraftiga ryck om man kör på de lägre växlarna (1,2) i kryp hastigheter. Först kommer alltid nr 2 som följs av dessa upprepande ryck. Tittar man på bilen utifrån så gungar den fram och tillbaka. Rycken kommer ~4 gånger och försvinner därefter, ALLTID.

Nr 1 minskar kraftigt om jag släpper/trycker på gasen väldigt försiktigt. Har även märkt att en borttagning av temp givar kabeln inte påverkar motorn någonting, är detta normalt? Gjorde dock detta test när motorn nått sin arbetstemp.
480ES -87
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Tips d3b1c9c
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster