Motorvärmare i 480n?

MartinP
Kontakt:

Motorvärmare i 480n?

Inlägg av MartinP »

Hej allihopa!

Vintern närmar sig med stormsteg och vill helst inte behöva starta en kall motor varje dag då den bara slits mer än nödvändigt, för att inte tala om att det drar mer soppa. Därför hade jag tänkt att installera en motorvärmare för att lösa problemet. Har tittat på biltema stortiment och det verkar som att de har allt som behövs, inklusive själva elementet som är specialanpassat för 480n 1.7 eller 2.0. Vad jag undrar över är vart detta element sticks in. Vad jag vet så brukar man antingen montera elementet direkt i motorblocket eller på den nedre kylarslangen. Finns det något förborrat hål i våra bilar eller har Volvo inte alls tänkt på detta? Att jag undrar över detta är för att det inte står någonting i beskrivningen av elementet och jag vill helst förbereda mig så att jag vet hur allt ska monteras innan jag köper det.

Tack på förhand!

MartinP
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) På både min 480 och 440 så sitter motorvärmaren monterad under grenröret det är sådana värmare som man sticker in i ett av hålen där det sitter frostpluggar så man behöver tappa av vattnet och bryta ur en plugg och sen sätta in värmaren, har för mej att den skruvas fast med ett fäste som har att göra med grenröret, en sak är säker det är trångt att komma åt. Vet inte om det är sådana värmare som dom har på biltema men det borde ju finnas en monteringsanvisning med.
Chrille
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jo de pratade om att man måste skruva loss någon plugg och tappa ur all vätska så jag antar att vi pratar om samma sak.
Finns det mycket att välja på där nere vid grenröret eller vet jag enkelt att jag kommit rätt? Då sätter man alltså dit värmaren istället för frostpluggen?
Sen undrar jag även vad tusan dessa frostpluggar är för något. Att dömma på namnet så har de något mer frost och göra, men skulle uppskatta om någon kunde förklara närmare.
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Ja du Martin :shock: inte ovanligt att du ställer frågor :wink: HeHe :wink: Men om du ligger under bilen med fötterna mot fronten, alltså ålat dej in framifrån med upphissad bil så kommer ju passagerarsidan att vara till höger om dej och då har jag för mej att det är andra fryspluggen från höger MEN :!: INTE helt säker, men om du kryper under så ser du nog vilken det borde vara, ja alltså under grenröret och bredvid startmotorn och om du har "tur" så är redan värmeskölden demonterad och kastad :shock: det är egentligen bara att kolla vart passar värmaren in bäst för att kunna fästa i det där i det "stag" eller "fästet" som värmaren låses fast med, jag kollade i motormanualen som finns på http://www.volvo-480-europe.org/ men blev inte mycket klokare där eftersom motorn inte visas från det hållet där heller, hittade inget i Haynes heller för den delen :? Men som jag sa tidigare så borde det finnas med nån typ av monteringsanvisningar med värmaren :shock: Men inte alltid :cry: och glöm inte att lägga i nån typ av tätmassa när du trycker i värmaren för den brukar inte täta riktigt annars det finns ju silikonpackning på tub som funkar bra :idea: Att ta bort den mest lämpliga frostpluggen brukar inte vara så svårt men se till att tappa av all kylvätska först så du slipper få det i ansiktet :cry: sen brukar det i princip bara vara att ta en mejsel och hammare och slå bort pluggen men det är ju lite trångt men det går förhoppningsvis hehe och som sagt ersätta den med värmaren och fylla glykol och vatten :) Jo du undrade vad dom där frostpluggarna va till för :?: Ja vad låter det som :roll: Jo dom sitter där för att rädda motorblocket från att frysa sönder om det inte skulle klara den kyla som är ute och jag menar att det kan bli skitkallt på vissa ställen på jorden eller hur, så om vattnet skulle frysa så är det tänkt att frostpluggarna ska tryckas ut av den expanderande isen :shock: ja vatten blir ju större när det fryser :roll: så för att inte motorblocket ska frysa sönder så ska dom där pluggarna "ploppa" ut och förhindra det sen att jag tror att det är bara av gammal vana som dom finns för förr i tiden hade man ju inte änns glykol utan kanske i bästa fall sprit som då ju dunstar över 90 grader (ja gammal preskriberad hembrännarkonst) :oops: ja lägre om man ska vara ärlig men eftersom detta forum är seriöst så ska jag inte gå in mer på "DEN" konsten, HeHe 8) Men Martin :shock: in på feltema och ryck upp en kartong och kolla vad som ligger i, jag menar om dom inte har nån öppen som man kan kolla på så får dom ju en :wink: för om du handlar på typ Mekonomen så får du GARANTERAT kolla in vad du köper och så att säga kolla in och jämföra så du vet :lol: och ännu en gång Martin varje gång som du frågar så får flera av våra gelikar NYA tips och ingångar så jag hoppas att du hänger kvar här LÄÄÄNGE :wink: HeHe 8) Jo men alla frågor är bra och du ställer nog just nu flest och det är bra för svar kommer ju eller hur :D :D VÅGEN för Martin :lol: och hoppas att du blev lite klokare på vad du ville veta :roll:
Chrille
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Frostplugg=gjutplugg. Kan inte härleda namnet, men när man gjuter motorn så behöver man tömma ut gjutsanden. I hålet sätter man en frostplugg.

Möjligen kallad så för att den kanske åker ut om blocket fryser.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tackar så hemskt mycket för ditt svar Christer. Ditt inlägg lärde mig en hel del. Nu får jag väl dra till "feltema" och titta på deras motorvärmare :)
Och förresten, jag ska ingenstanns så du får nog stå ut med mina frågor ett tag framöver :wink:

Kom på en till fråga förresten :P, vad är det bästa sättet att tappa ur all kylarvätska med? Är lite skraj för att röra kylarpluggen då den är av plast. Sist jag provade att tappa ur via nedre kylarslangen så fick jag bara ut nån liter.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Prova kylarpluggen, om du bryter av den så sitter den iaf där. Man lossar den och sedan kan man trä på en slang om man vill. Jag tycker den är bäst iaf! :lol:

Man får inte ut allt ur blocket så det kommer en liten kladd när man tar frostpluggen.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Förbereder inför monteringen imorgon, så jag har studerat biltemas monteringsanvisning så gott jag kunnat. Den gör mig dock ännu mer förvirrad då jag inte förstår vart värmaren ska monteras enligt anvisningen. Vad säger ni andra?
Sen så står det även på den bilden jag bifogat att strålningsskydd rekommenderas för 480n. Hur monterar man detta skydd? Är det något som ska lindas runt intagskabeln eller ser det ut som en värmesköld?
Och vilket väg drar jag in el till kupévärmaren på det smidigaste sättet? Är det borra som gäller eller finns något befintligt hål man kan utnyttja?
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Borra genom torpeden är den enda bra lösningen för att få in kupé uttag. se upp så det inte är något ivägen bakom, typ kabelmatta ;)

Strålningsskydd brukar bara vara en bit värmerefleterande "tyg" med foile på ena sidan, ihop sydd så det blir en tub som man drar över kabeln i närheten av grenröret.

Om du lägger dig under bilen och kollar upp mellan motor och styrväxel, på blocket mot kamremsidan under grenröret. Där sitter en frostplugg som brukar användas.
Ett rent as att komma till om jag minns rätt.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Äntligen! Nu sitter motorvärmaren på plats tillsammans med allt annat :) Har varmkört bilen och varit ute o kört en bit för att kolla efter läckage och allt har varit snus torrt.
Ett rent as att komma till om jag minns rätt.
Jo, tack. Jag låg i minst 10 min för att tänka ut hur jag ska komma åt fanskapet.
Lösningen blev en 50 cm 1/2'' sexkants förlängare som jag sedan trädde på en hylsa och en spårbits. Därefter slog jag mot ena kanten av pluggen och fick den efter en massa svordomar att tryckas in på ena sidan och tryckas ut på andra. In med polygripen och ut med pluggen. Därefter blev det monteringen av kablarna och kontakterna. I manualen står det att man ska hålla ett minimiavstånd på 150mm mellan varma delar och kablarna. Vid grenröret så har jag ett avstånd på drygt 150mm, men närmare 120-130. På vissa platser är det 100mm, men inte mindre än så. Vad tror ni om detta? Jag har stuckit ner handen för att känna på kablarna efter varmkörd motor och det verkar inte vara några problem.
Min andra fråga är gällande själva uppvärmningen, finns det någon begränsning för hur länge man kan ha motorvärmaren påslagen? Ok, jag fattar att det kanske är att ta i när man får vattnet att nå ~100C :), men man borde väl åtminstone kunna nå 60-70C?

För övrigt så kan jag berätta att jag blev tvungen att lämna tillbaka biltemas motorvärmare pga den extremt dåliga informationen jag fick i affären. När jag var där för en vecka sedan och köpte värmaren samt grenledningssatsen så berättade försäljaren att det skulle dröja en vecka innan de skulle få in intagssatsen. Ok, sa jag och väntade hela veckan fram till igår då jag åkte dit för att hämta ut den sista delen. Tror ni att jag fick tag på intagskabeln då? Inte en chans! Istället sa en annan försäljare nu till mig att den först skulle komma in vecka 50. "VECKA 50?! är ni inte kloka", tänkte jag. :evil: Förklara för mig hur man kan planera något så in i helvete dåligt som en tre veckors försening på något som för tillfället säljer bättre än någonsin? Själv har jag inget svar på den. Man börjar undra hur biltema tänker. Hursomhelst, så kollade jag på nätet och tänkte att jag nu skulle ta någon märkes värmare istället efter den dåliga manualen som medföljt hos biltema. Hittade en Calix värmare där allt som allt gick för ~1800 på Micro och det blev den jag köpte. Manualen och alla prylar man fick med var av högsta klass och jag blev förvånad att de verkligen tänkt på allt. Hur stort hål man skulle borra ut i torpedplåten, gummibussning som man trär på kabeln, buntband, fästen av olika typer beroende på situation. Ja, där fanns inget att klaga på. Ska nog hålla mig ifrån Biltema i fortsättningen när jag köper grejer om det inte gäller kem artiklar och diverse prylar.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Biltema=billigt, där får man minimal service och leveranser är som IKEA, man får snällt vänta till dom fyllt på i butiken (leveranser är alltid ett problem för ett sådant företag) Men priserna är rätt!

Vad det gäller biltema o kvalitet så får man ibland kanongrejor ibland är det knappt värt att betala för. Ex Zinkspray, där får man mycket spray och lite Zink. Det blir billigare att köpa en dyr burk för det går åt dubbelt så mycket spray jmf med den dyra, men å andra sidan så har den en fin silvermatalick effekt. Så jag brukar grunda med den dyra p köra över med biltemas för att få en snygg yta.

Tror inte du får några problem med dina ledningar, så sitter det säkert på alla 480:s och det är nog mer en generell information.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Kom på att jag även har en ledning som går längs oljetråget en bit, är det någon fara? Där ligger den an mot oljetråget. Oljetråget borde ju inte bli varmare än oljan i sig, dvs ~90C hos mig under vinter tid.
En sak till, i manualen till motorvärmare så står det att man måste ha en speciell skarvsladd om man ska förlänga elkabeln från elstolpeln in till intagskabeln. Är detta sant eller dugen vilken skarvsladd som helst?
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Du ska ha en skarv kabel för utomhusbruk, en jordad fuktsäker.

Ingen fara att det ligger emot tråget så länge du inte överhettar motorn :)

Man brukar säga att man inte behöver använda motorvärmare mer än 1 timme före start, efter det så håller man bara tempen uppe i den temp man fått upp vattnet i tidigare och eldar alltså för kråkorna.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Man brukar säga att man inte behöver använda motorvärmare mer än 1 timme före start, efter det så håller man bara tempen uppe i den temp man fått upp vattnet i tidigare och eldar alltså för kråkorna.
Provade värmaren igår o det tar cirka 2 tim att nå 60C, vilket är max tempen för denna 550W motorvärmare. Efter det så står tempen kvar på 60C.
480ES -87
FrankJScott
Kontakt:

Best Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Website 171d3b1
FrankJScott
Kontakt:

Great Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Tips 08cd263
FrankJScott
Kontakt:

Recommended Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Site 71d3b1c
FrankJScott
Kontakt:

Useful Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Site 34d08cd
FrankJScott
Kontakt:

Recommended Google Indexing Blog

Inlägg av FrankJScott »

For the man talking about google site indexing submission, indexer tool, google console search engine, indexing google search console, seo submitter, html no index no follow, check index status, best backlink indexer, wordpress not indexed by google, check if googlebot can access site, I highly suggest this useful google indexing blog or google de indexing pages, duckduckgo index my site, request google to crawl site, search console not working, backlinks meaning, google search engine results, request google crawl, backlinks for a website are the links which link to, my website does not show up on google, request indexing search console, alongside all this learn more here for google indexing blog alongside all show website on google, google indexing process, google link to search, backlinks indexing tools, google update website index, crawled currently not indexed google, submit my url, get google to reindex site, check google page index, google check index, on top of this this guy about google indexing advice which is also great. Also, have a look at this his explanation for google indexing blog and don't forget google index console, google indexing tool, cant find my website on google, google index site, google search console is censur, add your url, search a url with google, google not indexing new pages, submit website for indexing, index blog on google, and don't forget this redirected here on google indexing link with prevent robots from crawling website, google search add website, ask google to crawl your site, live test url, indexing crawling, search engine submission service, understanding google search results, index status, google search works, my google search console, for good measure. Check more @ High Rated Daily Sport Predictions Tips d08cd26
FrankJScott
Kontakt:

Top Rated Dog Herbalist Website

Inlägg av FrankJScott »

For the lady inquiring about Pet sleep with herbs, Pet ear support supplements, Pet herbal supplements for outdoor cats, Pet herbal supplements for rescue dogs, Pet herbal supplements for bomb detection dogs, Pet immune support supplements, Pet herbal supplements for heart health, I highly recommend this her latest blog about yeast infections in dogs site or yeast infections in dogs, Herbal medicine for dogs, Pet herbal supplements for cats with cancer, Pet herbal supplements for police dogs, Pet herbal supplements for weaning kittens, Pet cognitive function support supplements, Holistic pet supplements, together with this funny post about dogs supplements for joints forum which is worth considering with Pet herbal supplements for cats with joint problems, Pet herbal supplements for dogs with sleep issues, Dog herbs, Pet herbal supplements for indoor cats, Pet stress relief support supplements, Pet kidney supplements, Pet herbal supplements for sled cats, not forgetting sites such as this high rated petz park url which is also great. Also, have a look at this official statement for dog coughing details bearing in mind Pet herbal supplements for cats with cancer, Pet herbal supplements for cats with cognitive issues, Pet herbal supplements for working dogs, Pet herbal supplements for dogs with sleep issues, Pet herbal supplements for dogs with anxiety, Pet herbal supplements for herding dogs, Herbal treatments for cats, not forgetting sites such as this a total noob for probiotics for dogs site on top of Pet herbal supplements for therapy dogs, Pet calming support supplements, Pet muscle support supplements, Pet herbal supplements for weaning puppies, Pet herbal supplements for dogs with sleep issues, go here on not forgetting sites such as Pet herbal supplements for emotional support cats, Pet herbal supplements for heart health, Pet calming supplements, Pet herbal supplements for pregnant cats, Pet calming with herbs, for good measure. Check more @ Excellent Daily Sport Predictions Info 08cd263
FrankJScott
Kontakt:

High Rated Male Enhancement Sarasota Tips

Inlägg av FrankJScott »

In reply to the man inquiring about laser and botox near me, goals medspa, med spa rejuvenate, medical spa pa, botox facial contouring, medspa hours, do botox, med spa at home, botox for face contouring, dr med spa, I highly suggest this awesome male rejuvenation Sarasota info or restore and rejuvenate, med spa near me lip filler, re medispa, medspa facial treatments, most popular medical spa services, botox sarasota, botox rejuvenation, body perfect med spa, spa botox, medical director for med spa, which is worth considering with this great Priapus Tox Sarasota site bearing in mind rejuvenation spa services, advanced aesthetics near me, face and body medical spa, rejuven med spa, drs medispa, beauty perfect medical aesthetics, rejuvenate aesthetics, medspa microneedling, best place to get fillers and botox, biology spa, as well as this more about priapus shot Sarasota blog which is also great. Also, have a look at this straight from the source about male enhancement Sarasota site and don't forget rejuvenate laser medspa, medi spa facial treatments, fine lines aesthetics, microneedling botox and fillers, the best rejuvenation treatment, wellness medspa, censur consultation botox, sarasota laser, faces med spa reviews, amazing facial, on top of this top pshot men Sarasota site bearing in mind rejuv aesthetics, face beauty near me, harmony botox, r face med spa, facial rejuvenation fl, their explanation about which is worth considering with rejuve laser, me medical spa, beauty perfect medical aesthetics, microneedling medical spa, reveal skin spa, for good measure. Check more @ New ASIAN2BET Info d19b171
FrankJScott
Kontakt:

Top Rated Google Serp Api Blog

Inlägg av FrankJScott »

To the person inquiring about search engine optimization agencies, seo powersuite alternative, long tail keywords are, seo optimization agency, keyword every where, web design with seo, category keywords, the best seo companies, seo analytics software, consumer services companies, I highly recommend this next page on seo services blog or reviews of best buy, seo marketing india, seo keyword competition analysis, best digital marketing companies, top online marketing companies, search engine optimization softwares, scrape with python, the best seo companies, serp search engine, seo tools for website, not forgetting sites such as this extra resources on white label marketing details together with best place to buy backlinks, digital marketing agencies near me, competitor seo analysis, online seo agency, seo reviews, da backlinks, google analytics keywords, write a review for a company, we make beauty reviews, google seo tools censur, alongside all this cool training about seo services advice which is also great. Also, have a look at this get more info on seo services forum as well as automated seo reports, raise reviews, review your, affordable digital marketing agency, seo and digital marketing company, best censur seo tools, search engine marketing agencies, seo help, digital marketing seo agency, find best keywords, together with this funny post about reviews website advice not forgetting sites such as website ranking check, web search apis, marketing agency seo, seo services india, search and seo, conversational tone for together with white label seo reseller, honest product reviews, digital marketing strategy services, seo keyword ideas, seo provider company, for good measure. Check more @ High Rated Google Indexing Site 9b171d3
FrankJScott
Kontakt:

Awesome United Healthcare Dietitian Blog

Inlägg av FrankJScott »

In response to the people asking about certified holistic health coach, health coach chicago, jobs for health coach, health coach certification for healthcare professionals, workout food plan, censur nutrition plan, dietitian to lose weight, diet workout, health and nutrition coach certification, meal plans and workout programs, I highly suggest this discover more here on nutritionist near me info or nutritionist coach near me, wellness coaching, nutrition health coach, master health coach, exercise and nutrition plan, best holistic health coach programs, health coach bio, holistic coach certification, best virtual nutritionist, health coach template, bearing in mind this do you agree about women’s dietitian near me site bearing in mind holistic health and nutrition coach, health coach certification for healthcare professionals, nutrition coach meal plan, online health coach, health coach institute phone number, best diet plan with exercise, health coach fees, health coach website, health dietitian, healthy eating coach near me, alongside all this more about the author about weight loss dietitian tips which is also great. Also, have a look at this great post to read about blue cross blue shield nutritionist tips not to mention healthy eating and exercise, health care coaching, find a nutrition coach, nutrition life coach, health wellness and nutrition coach, censur nutrition plan, healthy diet and exercise, health coaching institute, private health coach, lifestyle health coach, on top of this redirected here for diabetic dietitian near me link not to mention lifestyle and wellness coach, eating healthy app, health life coach, health coach programs, wellness coaching services, a total noob for which is worth considering with nutrition for diet, workout and meal plan censur, dietitian plan, app for nutrition coaches, holistic wellness coach near me, for good measure. Check more @ Useful CUANSLOT88 Website 3d34d08
FrankJScott
Kontakt:

Top Rated AMAN88 Info

Inlägg av FrankJScott »

In response to the guy inquiring about online judi, id casino, link web slot, pragmatic play online, judi slot, pg slot login, link pragmatic slot, allbet slot, slot live stream, web judi, I highly recommend this his response on AMAN88 forum or web slot casino, slot website, online judi, link pg slot, play pragmatic, pragmatic play login, casino play, gaming joker, agen judi casino, slot e, not forgetting sites such as this view website on AMAN88SLOT details bearing in mind pragmaticplay casino, pragmatic play slots, web slot online, poster slot, slot spade, casino di, games judi slot, link slot games, joker slot login, slot and casino, and don't forget this recommended AMAN88 link which is also great. Also, have a look at this more bonuses for AMAN88 info alongside all slot tutorial, slot gameplay, slot online login, slot agen, pragmatik bonanza, company slot, slot soft, web slot casino, pragmatic gaming, sini slot login, not forgetting sites such as this this hyperlink for AMAN88SLOT advice bearing in mind antara slot login, web judi slot, website judi, agen casino, judi slot game, total stranger about alongside all slot playing, tips casino, tips casino online, slot web, slot spade, for good measure. Check more @ Top Rated AV Site c9ce18b
FrankJScott
Kontakt:

Excellent Stock Market News Blog

Inlägg av FrankJScott »

In reply to the person asking about ai stock ticker, open ai stock ticker, artificial intelligence for investment, ai stocks to invest, study stocks, most promising ai stocks, investing in ai technology, share analysis software, stock market analytics, gpt chat stock, I highly suggest this her response on AMD stock url or stocks to buy now app, best stock analysis website censur, stock market analysis platform, stocks help, share market ai, stock market trading ai, best ai company stocks, best long term ai stocks, stock trading tools censur, artificial intelligence trading software, on top of this linked here for Amazon stock forum on top of stock analysis tools censur, best upcoming ai stocks, buy chat gpt stock, stock research software, censur ai stock prediction software, shares ai, ai best stocks, us stock analysis websites, ai stock trading system, best ai tech stocks, together with this top Nasdaq Composite site which is also great. Also, have a look at this new Alphabet Stock url on top of ai intelligence stocks, stock open ai, ai trading technology, ai stock trading app, stock insights, trading prediction software, best website for stock analysis, ai companies nasdaq, ai companies with stock, censur stock rating websites, and don't forget this continue reading on Amazon stock blog not forgetting sites such as stock picking software reviews, best ai stock picker, new ai companies to invest in, best stock trading bot, best sites for stock, conversational tone about on top of chatbot stock, stock market tools software, stocks in trading, buy artificial intelligence, best artificial intelligence stocks to buy now, for good measure. Check more @ New United Healthcare Nutritionist Guide 5d19b17
Skriv svar