Elfel?

Turborobban
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 jun 2007 19:26
Ort: Halland
Kontakt:

Elfel?

Inlägg av Turborobban »

Hej igen. Efter att ha besiktigat bilen utan någon egentlig åtgärd innan mer än att jag kollade/rengjorde bromsarna fram så fick jag 6 tvåor på småsaker som inte är några problem att fixa till. Nu efter att ha använt bilen ett par veckor ( den går väldigt bra) så fungerar inte instrumentet som visar bränsle motor/vattentemp och vad det nu innehåller. Torkarna vill inte heller gå till utgångsläge utan stannar. Innan så funkade allt och senare så funkade det bara ibland och nu inte alls,så något har hänt. Är det något vanligt fel som är känt och som ni 480 experter känner till? Sedan kommer det in vatten i bagaget och det verkar som det kommer genom baklamporna. Är det så tro? För övrigt inga större fel på en bil som inte varit i trafik på nästan 4 år.
V 480 T
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Elfel?

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!

Kan du beskriva mer ingående vad som är fel med färddatorn, visar den ingenting eller bara kryptiska siffror, eller är den seg? Om den inte visar något kan det vara säkringen till innerbelysningen eller glödlamporna till intrumentet. Om glödlamporna inte funkar ska det gå att se tecknen i färddatorn om man lyser på den med en ficklampa. Kryptiska siffror eller seghet kan vara dålig kontakt på anslutningskablarna till färddatorn.

Funkar intervallläget på torkarna? Om inte så är det troligen kontakten vid gaspedalen som inte har kontakt. Annars låter det som om det är rost i torkarmotorn.

Fukt i bagaget är säkert baklamporna men det kan också läcka längs tätninglisten, särskilt där kabelöverföringen passerar.

Mvh / Andreas
Turborobban
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 jun 2007 19:26
Ort: Halland
Kontakt:

Inlägg av Turborobban »

Det är kryptiska krumelurer fast det syns bara när det är mörkt. Torkarna stannar även på intervall, det är som om strömmen inte räcker till. Igår kväll hände något mindre trevligt. När jag körde på kvällen så försvann halvljuset, det var inne i stan så jag blev inte blind. Efter att ha vridit ljusknappen några ggr så funka det igen. upptäckte även att om jag kom åt knappen så blinkade ljuset till. Så det är väl fel på knappen. När jag sedan ställde bilen så funkade helt plötskigt innerbelysningen vilket den inte gjort tidigare. Bilen har ju stått i några år utomhus så det kan nog vara ide att gå igenom elkontakter.
V 480 T
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Turborobban skrev:Det är kryptiska krumelurer fast det syns bara när det är mörkt. Torkarna stannar även på intervall, det är som om strömmen inte räcker till. Igår kväll hände något mindre trevligt. När jag körde på kvällen så försvann halvljuset, det var inne i stan så jag blev inte blind. Efter att ha vridit ljusknappen några ggr så funka det igen. upptäckte även att om jag kom åt knappen så blinkade ljuset till. Så det är väl fel på knappen. När jag sedan ställde bilen så funkade helt plötskigt innerbelysningen vilket den inte gjort tidigare. Bilen har ju stått i några år utomhus så det kan nog vara ide att gå igenom elkontakter.
Hej
Så var det för mig med. Bytte halogenlampan för färddatorn plus några andra lampor i instrumentet. Öppnade hela instrumenthuset för att ta bort färgflagor som hindrade varvräknarnålen. När jag satt tillbaka alla kablar igen fungerade färddatorn perfekt, jag gjorde inte ens rent kontakterna. Kolla under forumdelen Mektips, där står hur man skruvar isär instrumentet. Det sitter dock även 2 skruvar bakom knapparna till elbakruta mm, denna knappsats dras ut genom att man trycker in en spik i hålet brevid mittenknappen. Har också för mig :?: att det sitter en skruv innanför ljusvredet (vredet dras rakt ut tryck sedan in två plastbågar. Sänk ratten (du styr bilen med) maximalt innan instrumenthuset tas ut och var försiktig med det.

Om du behöver byta halogenlampan till färddatorn kan du köpa en sån av mig.

Ang torkarna låter det som dålig kontakt till torkarmotorn eller inne i motorn.

Om halvljuset fförsvinner kan man klara sig hjälpligt med extralamporna som tänds via helljuset.

Mvh / Andreas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Halvljusproblemet: Tag gärna en titt i relät det stå POPUP på. Öppna detta och titta på reläts lödningar. Brukar vara vibrationsskador på lödningarna=avbrott.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag föreslår att du tittar till alla jordpunkter. Felaktigt/dåligt ansluten jordning kan ge MYCKET konstiga fel.

Deras plats är:

1. Bakom höger popup
2. Bakom vänster popup
3. Ovanför kamaxeln på kamremssidan vid ena motorlyftspunkten.
4. Bakom tändmodulen
5. Till vänster om knacksensorn / under 4:ans stift. 4:ans stift är det närmast kamremmen.
6. Finns en bakom vänstra bakljuset någonstanns, men kommer inte riktigt ihåg var. Hjälp mig någon.
480ES -87
Turborobban
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 jun 2007 19:26
Ort: Halland
Kontakt:

Inlägg av Turborobban »

Nu funkar inte tutan heller. Kommer inte ström upp till ratten och säkringarna ser OK ut.
V 480 T
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Och jordpunkterna såg också bra ut eller?
480ES -87
Turborobban
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 jun 2007 19:26
Ort: Halland
Kontakt:

Inlägg av Turborobban »

Nu är den besiktigad igen och gick igenom och blev godkänd. Elfelen verkar mest bestå av ärgade kontakter och om bilen uppför sig ordentligt över vintern så kommer den att rustas upp. Håll tummarna för det för det är en kul och undervärderad bil. Går alldeles utmärkt och är värd att tas om hand än så länge. Tack för er hjälp och era tips. God jul och gott nytt på er alla.
V 480 T
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster