Växellådsbyte

Skriv svar
480Alex
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
Ort: Uppsala
Kontakt:

Växellådsbyte

Inlägg av 480Alex »

Hej det var ett tag sen jag var här alla glada 480-ägare, kör visserligen Ford Sierra med automat nu och det ärlite här min fråga kommer in i bilden för jag vill väldigt gärna skaffa en 480 med automat men jag har förstott att det är ganska svårt att få tag på en sån här i sverige.

Men nu kommer iallafall min fråga:

Om man vill konvertera en 480 från manuell till automat går det då att ta en automatlåda från volvo 440/460 och sätta in i 480:en??

Vill väldigt gärna få svar för vill så gärna ha en 480 igen men jag har bara körkort för automat så det är därför och det räcker med ett "JA" eller "NEJ", det är allt som behövs men vill ni precisera svaret sågår det också bra...
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Ja allt är ju möjligt men du behöver en automatlåda som är anpassad för vajerlös hastighetsmätare och sen ska det väl till en oljekylare och lite annat smått och gott som hör till automaten.
Chrille
480Alex
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 480Alex »

men spelar det nån roll vad det är för storlek på motorn när man väljer låda eller är lådorna avstämmda till en viss motor storlek??

och vad är det där andra som du sa "lite annat smått och gott som hör till automaten"???

och varifrån kan man få tag på sån där oljekylare???

Sitter hastighetsavkännare på växellådan???

Om nån här på forumet som skulle kunna skicka en komplett lista till mig över vad jag behöver inför en växelådskonvertering, så kulle det vara jättesnällt??

Pga att jag vill väldigt gärna kunna köra en 480 så snart igen som möjligt fast jag bara har körkort för Automat, hade en 480 med manuell förut för att övningsköra med men det funkade inte för mig men bilen älskade jag iallafall för jag tycker att 480 är den snyggaste bilen som Volvo någonsin gjort genom tiderna...
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Vad har du för årsmodell på din bil?

Du bör ha en växellåda från en bil med färddator (fanns inte på alla 440/460) för att få det elektriska att stämma med hastighetsmätaren.

Jag har en 2.0 ES 93:a ståendes. Du kan få motor och automatlåda med kabelhärva mm om du vill, för ett överkomligt pris!

Mvh Jonas
480Alex
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 480Alex »

Har ingen 480 nu men vill väldigt gärna skaffa.
Ska börja spara undan till en från & med nu, så det blir först om nått/några år men tack för erbjudandet iallafall men du kanske kan ge mig en komplett lista på allt jag behöver när jag väl har pengarna att genomföra allt detta.

För du har nog inte kvar den motorn & lådan om nått/några år.

Hur mycket skulle du annars velat haft för motor & lådan komplett med allting??
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Du har PM!
480Alex
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 480Alex »

Mogge skrev:Hej!

Vad har du för årsmodell på din bil?

Du bör ha en växellåda från en bil med färddator (fanns inte på alla 440/460) för att få det elektriska att stämma med hastighetsmätaren.

Jag har en 2.0 ES 93:a ståendes. Du kan få motor och automatlåda med kabelhärva mm om du vill, för ett överkomligt pris!

Mvh Jonas
Har nu en liten allmän fråga angående motorn & lådan:

Är motorn från en 480 & lådan från en 440/460 eller hur ligger det till med det dära???
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Nej, låda o motor kommer från 480:n.

Men det spelar ingen roll egentligen. Samma motorer i hela 400 serien.
480Alex
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 480Alex »

Ok då vet jag det, det var det jag var mest fundersam över så det funkar i vilken 480 som helst oavsett årsmodell??
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!

gött att du också tycker 480 är snygg. Låt inte växellådan hindra dig. Jag tror det blir lättare att få tag i en 480 med aut än att bygga om, även om man är bra på att skruva med bilar. Det finns ändå en del automatare till salu i Sverige. Om du nu ändå ska spara något år framöver bedömer jag chanserna stora att det ska dyka upp en bra 480 med aut, har själv sett flera på blocket. Min andra bil, Opel Rekord -71, har aut och det är riktigt nice.

Mvh / Andreas
480Alex
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 480Alex »

hur sökte du då för jag var in nyss men hittade ingen också är det lättare att få tag på en med manuell till ett billigt pris men ändå i ett fräscht skick...
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

480Alex skrev:hur sökte du då för jag var in nyss men hittade ingen också är det lättare att få tag på en med manuell till ett billigt pris men ändå i ett fräscht skick...
hej

nej, nu fanns det ingen, men jag har sett någon gång då å då. Kolla även www.allaanonser.se

Visst är det lättare att få tag i en bra 480 med man vxl, men är det värt besväret med att byta låda? Själv skulle jag hellre köpa en ofräsch med aut och fräscha upp den, förutsatt att aut-lådan är ok förståss.

Men jag ska inte vara negativ, klart det går att byta till aut om man tycker det är värt det.

mvh / andreas
480Alex
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 480Alex »

DJ.fisk skrev:
480Alex skrev:hur sökte du då för jag var in nyss men hittade ingen också är det lättare att få tag på en med manuell till ett billigt pris men ändå i ett fräscht skick...
hej

nej, nu fanns det ingen, men jag har sett någon gång då å då. Kolla även www.allaanonser.se

Visst är det lättare att få tag i en bra 480 med man vxl, men är det värt besväret med att byta låda? Själv skulle jag hellre köpa en ofräsch med aut och fräscha upp den, förutsatt att aut-lådan är ok förståss.

Men jag ska inte vara negativ, klart det går att byta till aut om man tycker det är värt det.

mvh / andreas

Faktiskt så tycker jag att det är värt besväret & dessutom vill jag ha nått och sysselsätta mig med på ledig tid, när jag inte jobbar alltså!!!
Och detta är den enda bil jag kan tänka mig att göra sånt här stort besvär för.
För jag vart dödsförälskad i denna bil när jag för första gången såg den på bild i en bok som jag fick av en kompis och då hade jag sett den bilden i typ 2-3sekunder, så sen var det kört... Sen har jag inte kunnat sluta tänka på den och då var jag väl ändå bara 8-10år eller nåt sånt & sa redan då att en sån där bil vill jag verkligen HA...

MVH
480alex
Vill ha en 480 igen, fattar inte hur jag kunde sälja den jag hadde & den försäljningen tänker jag på än idag...
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Jag funderar lite på att sälja min automatare när jag fått ihop turbon, blir väl sent till våren eller början av sommaren.

Men den e bara till salu till rätt pris o rätt köpare :-)


Vi får väl se hur de blir, men kommer du ingen annanstans så verkar du vara rätt köpare för min del :)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
480Alex
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 480Alex »

boostofta skrev:Jag funderar lite på att sälja min automatare när jag fått ihop turbon, blir väl sent till våren eller början av sommaren.

Men den e bara till salu till rätt pris o rätt köpare :-)


Vi får väl se hur de blir, men kommer du ingen annanstans så verkar du vara rätt köpare för min del :)
Jaa, vi får väl se då.
Hur mucket ska du ha för den isådanafall??
Och vad är det för motor i den & årsmodell??
Visst måste det stämma som jag skrivit nedan att det blir billigare att åka en 480 automat istället för en stor Ford Sierra 88:a med V6:a på 2.8L & automat??

För just en 480 skulle skulle jag kunna gå genom eld & vatten & betala massor av pengar för i princip, då förstår du nog hur mycket jag älskar just denna vagn...
Senast redigerad av 1 480Alex, redigerad totalt 5 gånger.
Vill ha en 480 igen, fattar inte hur jag kunde sälja den jag hadde & den försäljningen tänker jag på än idag...
480Alex
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 480Alex »

DJ.fisk skrev:Hej!

gött att du också tycker 480 är snygg. Låt inte växellådan hindra dig. Jag tror det blir lättare att få tag i en 480 med aut än att bygga om, även om man är bra på att skruva med bilar. Det finns ändå en del automatare till salu i Sverige. Om du nu ändå ska spara något år framöver bedömer jag chanserna stora att det ska dyka upp en bra 480 med aut, har själv sett flera på blocket. Min andra bil, Opel Rekord -71, har aut och det är riktigt nice.

Mvh / Andreas
Har faktiskt börjat tänkt som du DJ.fisk, att är det värt allt besvär när det ändå finns en del 480 automatare i omlopp i sverige..

Och som du sa att om jag ändå skulle spara undan nåt år så är chanserna goda att få tag på en 480 färdig med automat och dessutom jag som inte ens knappt kan mecka själv med bilar utan jag kan bara det tekniska & teoretiska om bilar, hur skulle då det gå..

Så som du har sagt här till mig har verkligen fått mig att tänka om, sen jag skrev det förra inlägget, där jag skrev att jag tyckte det var värt allt besvär med konvertering och annat, tur att det finns folk som vill & kan hjälpa en till det bästa &/eller lättaste beslutet/vägen, är där menar jag en som typ dig DJ.fisk...

MVH
Alexander
Vill ha en 480 igen, fattar inte hur jag kunde sälja den jag hadde & den försäljningen tänker jag på än idag...
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »


Har faktiskt börjat tänkt som du DJ.fisk, att är det värt allt besvär när det ändå finns en del 480 automatare i omlopp i sverige..

Och som du sa att om jag ändå skulle spara undan nåt år så är chanserna goda att få tag på en 480 färdig med automat och dessutom jag som inte ens knappt kan mecka själv med bilar utan jag kan bara det tekniska & teoretiska om bilar, hur skulle då det gå..

Så som du har sagt här till mig har verkligen fått mig att tänka om, sen jag skrev det förra inlägget, där jag skrev att jag tyckte det var värt allt besvär med konvertering och annat, tur att det finns folk som vill & kan hjälpa en till det bästa &/eller lättaste beslutet/vägen, är där menar jag en som typ dig DJ.fisk...

MVH
Alexander
He he, Tack! Blir ju nästan rörd :oops:
Det lustiga är att jag har börjat drömma om en 480 med den steglösa CVT-autlådan som fanns utomlands och diesel 8) Denna kombination fanns bara på 440/460 så då hade man vart tvungen att konvertera själv :wink: och hade fått en helt unik 480. Egentligen handlar det inte så mycket om vad man kan, är man bara tillräckligt motiverad går allt att lösa. Nåväl, det mest praktiska är ju kanske inte samma som galna drömmar. Leta på. sen finns det ju import också.
Mvh / Andreas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst