Vill byta bakre motorkudden, men hittar den inte

MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Vill byta bakre motorkudden, men hittar den inte

Inlägg av MartinP »

Det är nästan pinsamt att säga det, men jag kan bara inte göra det :?. Har letat överallt utan att hitta det bakre motorfästet. Haynes säger att den ska finnas på vänstersidan av motorn och växellådan, men det enda jag hittar är de två punkterna där länkarmen möter chassit. Jag har den nya kudden i handen så jag vet vad jag ska leta efter, men det hjälper inte mycket. Vart sitter f*nskapet?

Tackar!

MartinP
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Under bilen, bakom främre kofångaren men innan katalysatorn eller främre dämparen! :oops:

Du finner den rakt upp under bilen, där torpedplåten (mellan motorutrymme och kupén) Följ motorvaggans bakre rör, den är skruvad i den (ett helvete o komma åt!)

Lycka till.
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tackar för tipsen Jonas. Sätter igång med detsamma imorgon. Så fort jag vet mer så hör jag av mig :)
480ES -87
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Har nu hittat fästet, men det som förvånar mig är att jag inte ser kudden någonstanns inuti det (i alla fall inte om jag jämför med det nya som jag har). Antagligen för att rattstången står i vägen, men jag tänkte bara bekräfta det med er så att jag inte skruvar ner fel grej. Här är den bästa bilden jag lyckades ta:

Bild

Bakom fästet syns vibrationsdämparen som sitter strax efter grenröret och strax under detta fäste sitter rattstången (syns inte på bilden). Här även en bild på baksidan av fäste, men den är inte lika bra:

Bild

Hittills har jag dock bara hittat 4 bultar och de sitter: 2 på vardera sidan av "gummidelen" på bild 1 som sitter i kryssramsbalken samt de 2 som syns på bild 2 och sitter alltså på baksidan. Vet dock inte vad de sistnämnda sitter fast i. Är det de två som håller i själva kudden?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Gäsp.... 480 jouren är öppen dygnet runt!

Du har hittar rätt saker! Motorfästet sitter med två skruvar i själva centrum mot motorns bakre konsol (dom du demonterat med tillhörande bricka där det är ett mindre helv... att komma åt själva muttrarna )

Sedan sitter fästet, som på bild 1 med två skruvar i själva ramen. Dvs skruvarna sitter vertikalt, uppifrån och ned.

Du har möjligen inte laddat ner reservdelskatalogen på EU klubbens hemsida? Där kan du nog få lite mer vägledning.

Gå till länkar på denna sidan, kolla längre ner på donates på startsidan (Partsbook)

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hej Jonas,

480 jouren är alltid lika uppskattad :D Vad vore jag utan den?

När jag fick loss allting igår så bestämde jag mig för att ta en paus då det var sent och fortsätta idag. När jag kom hem och kollade i reservdelskatalogen så insåg jag att jag fått fel del! Det fästet jag köpte har nr. 14 på sidan 372 i reservdelskatalogen ifall någon är intresserad medan det korrekta fästet är på samma sida och har nr. 16. Vad jag inte förstår är varför det på Transmissions avdelningen i reservdelskatalogen finns tre olika fästen på samma sida (med nr. 14, 65, 16) :shock:. De resterande två kuddarna är garanterat inte de två främre motorkuddarna då de återfinns på sidan 65 i samma katalog med nr. 25. Så vitt jag vet så är våra motorer med manuell växellåda upphängda på totalt tre fästen. Varför röra till det så här mycket?

PS: Den katalog jag använt mig av heter "volvo480partsbook.pdf"
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

NR 14 är framre motorfästet, men det sitter på växellådan. Det är samma som 65, nytt och gammalt fäste.

Samma med 70 och 16. Nytt och gammalt. 16 är gammalt och 70 nytt. Det ser du i nästa blad att det skiljer mellan chassinummerna.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

I fallet med 14 och 65 så står du ju inte något chassi nr i anmärkningen. Hur vet man då vilket fäste som passar till ens 480? Samma sak gäller nr 70, den har inget nr heller.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det är elementärt..... :oops:

Om du slår upp sidan 458 så får du förklaringen på bakre fästet. Det kom en ny ram på 92:orna.

Främre fästet kan jag faktiskt inte ge någon bra förklaring till. Har för mig på min S 92:a att det satt plåtfäste på den men det sitter alufästet på min 93:a automat och på en ES 87:a!

Som sagt så är inte vår bil logisk på många sätt! Chassienumret är ju nästan en förutsättning för att kunna handla reservdelar! Men inte ens det hjälper ibland!

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, man måste i princip ha studerat igenom hela reservdelskatalogen för att hänga med någorlunda :) När det inte hjälper så får man hoppas att någon annan varit med om samma sak tidigare och kan hjälpa en välja rätt saker. Tänka sig att inte ens chassinumret hjälper alltid.. Aja, nu vet jag i alla fall precis vad jag ska ha så nu hoppas jag på att volvo får in kudden inom en snar framtid..
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Gott mått, pansarskott! :lol:
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

MartinP skrev:I fallet med 14 och 65 så står du ju inte något chassi nr i anmärkningen. Hur vet man då vilket fäste som passar till ens 480? Samma sak gäller nr 70, den har inget nr heller.
Hej

Förmodligen har man blandat lite mellan motorkuddarna i prod beroende på motor, vxl, marknad och tidigare byte till ny modell av kudde som servicelösning osv. Därför har det inte gått att styra på chassi nr utan man får gå på illustrationen.

Nr 70 är en hydraulisk kudde, den kan läcka olja om den går sönder. Nr 16 kan man inte se pga plåtarna nr 8 och nr 17 döljer den.

Är lite fundersam över bilderna, känner inte igen den bakre motorkudden?

Mvh / Andreas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag har nu fått loss alla fästbultar samt muttrar och huvudproblemet kvarstår, hur f*n ska jag få ut kudden tillsammans med konsolen? Att höja motorn lite mer hjälper absolut ingenting då konsolen tar i motorblocket om man försöker lyfta ut den uppåt genom att vrida på den tillsammans med kudden. Att dra ut den neråt som i Haynes boken är helt omöjligt då rattstången står i väggen. Att dra den åt sidorna är också omöjligt då fästena på växellådan hindrar konsolen från att frigöra sig. Man måste lyfta konsolen uppåt samtidigt som man vrider åt sidorna. Finns dock inte tillräckligt med utrymme för detta. Det som förvånar mig ytterligare är att om jag tittar på den kudden som jag bytt ut till nu senast så ser man att de två genomgående hålen för fästet av kudden i motorfästet gör det möjligt för en mutter på baksidan. Kudden som sitter i dagsläget är annorlunda, den har inga muttrar på baksidan. Annars är kuddarna till utseende och form exakt likadana. Behöver lite mer hjälp från proffsen :(

En annan sak jag kom på är att om man tittar på min bild så ser man att den inte stämmer överrens med sprängskissen på sid 372 i reservdelsboken. Där har man ett "mothåll" på baksidan av kudden, medan jag inte har något sådant.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Prova lossa motorramens insfästningar så den dippar ned i bakkant. Låt den hänga kvar i skruvarna.

/Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Vart sitter denna motorram? Är det den bakre ramen som det bakre motorfästet sitter i som du menar eller är det den främre?
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Ja om inget annat funkar så kan ju VÅLD funka ibland :wink: men hur du sen ska få dit den nya det är ju klart ett annat problem
Chrille
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ja om inget annat funkar så kan ju VÅLD funka ibland Wink men hur du sen ska få dit den nya det är ju klart ett annat problem
Att få dit den är mycket enklare då man kan sätta dit den isärmonterad, det valet har jag inte nu.
Nu har jag under eftermiddagen monterat ihop bilen (för andra gången) utan att ha bytt kudden då jag behöver bilen och dessutom så måste jag skaffa en mutter och bricka som passar till kudden. Det visar sig att den nya kudden som jag köpt är exakt likadan som den gamla bortsett från de genomgående hålen som är gängade på det nuvarande fästet och blanka på det nya. Muttrar och brickor borde lösa det hela, eller vad säger ni grabbar?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Hjälp eller motorramen sitter med 4 skruvar i hörnen. Motor och växellådan sitter på denna. Det stämmer att det är det röret din kudde står på.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, då har jag bara en fråga kvar. Separerar jag kudden från fästet innan jag tar loss det från undersidan eller tar man loss det som en helhet? Att jag frågar är för att åtkomsten till de två bultarna som håller ihop fästet med kudden är helt värdelös. Så om man kan vore det ju så otroligt mycket lättare att lossa dessa när man tagit ut fästet och kudden från bilen.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Jag blir inte riktigt klok på när du säger fästet. Det är fyra skruvar som håller kudden. Tar man loss dessa så får man bort kudden.

Jag misstänker att du menar skruvarna mot fästet, dessa är minst sagt bökiga att få loss då muttrarna sitter inne i konsolen.

/Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ledsen mitt fel. Att jag sa fäste är för att de kallar det så i Haynes boken. Självklart menar jag konsolen och de sitter precis som du säger inuti den. Går det att få bort kudden och konsolen utan att separera de? Har du tagit bort kudden någon gång? Hur gjorde du då i så fall?
Jag blir inte riktigt klok på när du säger fästet. Det är fyra skruvar som håller kudden. Tar man loss dessa så får man bort kudden.
Då får du bort kudden MED konsolen och inte bara kudden. Det krävs 6 skruvar för att få bort bara kudden.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Nej jag har bara tagit bort kudden, jag brukar använda mutterknackare. I det fallet man inte har det bör man nog vara två, en som tar muttrarna och en som tar skruvarna, annars kan det bli svårt.

Tror inte du får bort hela paketet utan att du delar kudden från konsolen.

Enligt katalogen (och vad jag vet) är det två skruvar som håller kudden mot ramen, två som håller kudden mot konsolen.

/Jonas
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

MartinP skrev:Att dra ut den neråt som i Haynes boken är helt omöjligt då rattstången står i väggen. Att dra den åt sidorna är också omöjligt då fästena på växellådan hindrar konsolen från att frigöra sig. Man måste lyfta konsolen uppåt samtidigt som man vrider åt sidorna. Finns dock inte tillräckligt med utrymme för detta. Det som förvånar mig ytterligare är att om jag tittar på den kudden som jag bytt ut till nu senast så ser man att de två genomgående hålen för fästet av kudden i motorfästet gör det möjligt för en mutter på baksidan. Kudden som sitter i dagsläget är annorlunda, den har inga muttrar på baksidan. Annars är kuddarna till utseende och form exakt likadana. Behöver lite mer hjälp från proffsen :(

En annan sak jag kom på är att om man tittar på min bild så ser man att den inte stämmer överrens med sprängskissen på sid 372 i reservdelsboken. Där har man ett "mothåll" på baksidan av kudden, medan jag inte har något sådant.
Ärligt talat, jag undrar om det är bakre motorkudden du försöker ta bort? Enligt mig, och jag kan ha helt fel, ser inte bilden ut som bakre motorkudde, rattstången borde inte sitta ivägen men däremot styrväxeln. Jag kan mycke väl tänka mig att styrväxeln är ivägen för att dra fästet bakåt och därmed måste motorramen (subframe) sänkas och/eller styrväxeln tas bort. Tänk på att vara försiktig bara då motorn och växellådan står med sin tyngd på ramen. Kolla lite denna länk för kopplingsbyte här: http://web.comhem.se/eskoa/480/Fram.jpg Som jag ser det ska kudden sitta rakt ovanför avgasrören.

Kolla i avsnitt 61, hjälpram-framhjulsupphängning, i katalogen, där ser man också bakre motorkudde. Den sitter alltså mitt under bilen. Kan du ta några fler foton?

Mvh / Andreas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag är 100% säker på att det är den bakre motorkudden jag fått tag på med tanke på att motorn i en 480 bara är upphängd på tre ställen, det kan inte vara något annat. Den sitter på samma ställe som på Eskos bild (den svarta grejen som syns på bilden bredvid avgasröret är konsolen) och på samma ställe som i katalogen. Dessutom har jag köpt den nya kudden och den ser ut precis likadant bortsett från hålen för bultarna som inte är gängade.
Nej jag har bara tagit bort kudden, jag brukar använda mutterknackare. I det fallet man inte har det bör man nog vara två, en som tar muttrarna och en som tar skruvarna, annars kan det bli svårt.
Det kan jag förstå, men som jag sa tidigare så har jag inte några muttrar. Min kudde är gängad och har alltså inga muttrar på andra sidan. Och jag får inget vettigt grepp om bultarna som sitter på insidan av konsolen, hur gör jag?
Enligt katalogen (och vad jag vet) är det två skruvar som håller kudden mot ramen, två som håller kudden mot konsolen.
När jag sa 6 bultar så tänkte jag på det faktum att du måste lossa de två bultarna som håller ihop konsolen med kudden för att faktiskt få ut kudden från undersidan av bilen.

Bild
480ES -87
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

OK, nu ser jag bättre. Du måste alltså komma åt bultarna som sitter inskruvade i kudden framifrån, innuti konsolen mellan motor och kudde? Alternativt ta ut konsol och kudde i ett stycke? Det kan ju bli lite utmaning :?

Varför ska du byta kudden?

mvh / Andreas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst