Besiktning: 7 april ...

Skriv svar
Hampus
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 jan 2008 01:04
Kontakt:

Besiktning: 7 april ...

Inlägg av Hampus »

Tjena!

Som rubriken då säger har jag en besiktning av min Volvo 480 ES -87, om ca 2 veckor från idag (23 mars).
Har fixat bilen sen i februari med diverse el-fel, broms problem och lite små rost och bytt stötdämpare. Så allting var frid o fröjd, tills jag skulle åka på skidsemester förra veckan och skulle ställa bilen i garaget.

Den ville helt plötsligt inte starta, och efter några minuters försök så hoppa den igång, och gick väldigt ojämnt på låga varv, och det vällde ut vitrök från avgasröret.. (vatten ånga? ) Efter den blivit varmkörd så gick den helt ok.

Frågan är då, vad som är felet? Vad säger besiktningen om det?

Har haft tankar på att de kan vara spräckt topplockspackning, eftersom de värkar komma in vatten. Dock så värkar de inte försvinna speciellt mycket kylarvätska, fast har inte kört någon längre sträcka än.

Tack på förhand // Hampus
-Volvo 480 ES
Hampus
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 jan 2008 01:04
Kontakt:

Inlägg av Hampus »

Hej igen, lite update:

Den vita röken är borta!

Motorn tänder nu bara på 3 cylindrar och går jävligt hackigt på låga varv. Detta stämmer ju in ganska bra på topplockspacknings idén, att de ligger kylarvätska i en cylinder.
Men eftersom den vita röken är borta och det inteförsviner någon kylarvätska (hitils) så utesluter jag det.

Kan det vara fel på tändnings fördelareren eller tändkabelsatsen?

Tiden för besiktning närmar sig med stormsteg, så är tacksam för svar!
-Volvo 480 ES
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Kan du inte ta ett kompprov?

Mvh Jonas
Hampus
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 jan 2008 01:04
Kontakt:

Inlägg av Hampus »

Hej!

Mätte precis kompresionen och det låg på ~12bar i alla 4 cylindrar.
Något som värkar skumt?

mvh Hampus
-Volvo 480 ES
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tjena Hampus,

12bar e helt normalt. Har du kollat tändstift, kablar och fördelare? Vidare tändmodul, tändspole samt styrenhet till dessa? Det kan mycket väl vara det. Jag skulle gissa på tändsystemet.
När min gick på tre cylindrar så satt jag och funderade och det kunde ju inte vara något annat än tändsystemet eller bränsletillförseln så jag letade och fann felet vid bränsletillförseln. Du har inga problem med accelerationer eller högre hastigheter? Inga problem att dra ut på motorvägen med bilen?

Mvh,

MartinP
480ES -87
Hampus
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 jan 2008 01:04
Kontakt:

Inlägg av Hampus »

Tjena!

Jag har satt in nya tändstifft, kablar, tändfördelare och rotorn där i. Ingen skillnad i resultat, bilen går fortfarande grymt hackigt under ~2000 rpm, därefter går den rätt ok dock.
Accelrationen och högre hastigheter är utan problem i mina ögon. Har tänkt tanken på ifall de kan vara något med bränsle tillförseln också, fast tändsystemet kanske är troligare.

Ska kolla resten av de sakerna du räknade upp , tack så länge!

ps. gick igenom besiktningen i måndags med efterkoll på handbromsen (1.1 i värde) och ett bälte i baksätet som var sönder som vi inte upptäckt innan. :P
Så om någon har ett bälte till salu tar jag gärna emot det ;)
-Volvo 480 ES
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Skulle bränslesystemet vara orsaken så skulle du nog känt av det på andra sätt, särskilt vid accelerationer. Motorn hostar och tvekar istället för att öka hastigheten.
Jag skulle föreslå att du tittar närmare på din tändmodul och spole samt lufttrycksavkännaren. Tmperaturgivaren kan du ju också kolla när du ändå håller på. De kan alla ge upphov till väldigt underliga fel och är inte svåra att kolla upp.

Mvh,

MartinP
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) en liten undran bara ? Har du gjort rent alla kontaktstycken som du kan hitta i motorrummet och även vid styrboxarna, oxid har en förmåga att bildas och kan ställa till dom mest underliga fel. Det kan också vara ide att "nolla" bilen genom att göra den strömlös några timmar.
Chrille
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Det skulle kunna vara fel på EGR.
Jag hade det på min och den var omöjlig under 2-2500rpm då.
Det sitter en magnet ventil som styr detta, den var trasig på min. pluggade vacuum ledningen som kommer från gas spjället så funkade det fint (ja förutom att EGR är bortkopplat då....)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Hampus
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 jan 2008 01:04
Kontakt:

Inlägg av Hampus »

Hej!
Jag har kollat och rengjort alla slags kontakter i motorrummet från oxid när jag felsökte min hastighetsmätare.
Har hällt i insprutnings rensare i tanken nu och ska köra lite så får vi se vad som händer, annars får jag testa att "nolla".

När jag var på bilprovningen så tyckte han som jobbar där självklart att de var en riktig klassiker jag hade fått tag på, och frågade lite om bilen. Jag förklara då för honom att den gick krassligt under 2-2500 rpm och han misstänkte vacum läckage, så han spreyyade hela motorutrymmet med massor av startspray. Så ifall de hade varit vacum läckage någon stans antar jag att den skulle stigit i varv? Men så var itne fallet.

Vad är EGR? :roll:

tack för alla tips och all hjälp så länge! :wink:
-Volvo 480 ES
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

EGR (Exhaust Gas Recirculation) är den tidiga varianten av katalysatorn kan man säga. Det går ut på att man leder tillbaka avgaserna i inloppet för att förbränna de ännu en gång. Dock så ska denna inte vara igång på tomgång eller vid max pådrag då den orsakar urusel tomgång (om någon alls) samt sänker prestandan.
Jag hade samma fel som boostofta. Bytte magnetventil, men felet var fortfarande kvar. När vacuumslangen var inkopplad till magnetventilen så dog motorn på tomgång omedelbart så jag kopplade ur den helt enkelt.
480ES -87
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster