Intermittent död Volvo 460 -92

Premis
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 okt 2007 23:37
Ort: Göteborg
Kontakt:

Intermittent död Volvo 460 -92

Inlägg av Premis »

Hej

460n har ju sett bättre dagar och det ena felet efter det andra rullar på för var dag som kommer känns det som.

Senaste felet i raden är nu att den inte vill starta speciellt ofta (ibland startar den dock jämt).

Problemet yttrar sig så att efter att man har gått in i bilen och stoppat nyckeln i tändningslåset och vrider till crank så händer absolut ingenting. Inte en lampa eller reglage eller något tänder sig, allt är stendött. Sedan vrider man några gånger till, väntar nån minut och sedan vrider igen, då startar kanske motorn helt perfekt och allt är frid och fröjd.

Imorse (efter flera kalla nätter kan vi tillägga om det hjälper analysen så var den omöjlig att starta då min sambo skulle iväg med den till besiktning (ja, besiktningsskräck är väl också en tänkbar felorsak). Hon noterade även att efter en kvarts prov så hade klockan stannat på 10:55 när klockan faktiskt var 11:10.

Om jag inte har helt fel så ligger klockan direkt på batteriet vilket skulle indikera att batteriet faktiskt är slut av någon anledning (kasst batteri / kass generator / läckströmmar), batteripolerna är riktigt slitna kan jag också tillägga.

Detta tycker jag dock inte helt förklara tidigare beteende då startmotorn faktiskt drar och bilen faktiskt startar efter att man vridit och väntat ett tag, vi kan ju iofs ha flera fel på vår hals här.

Tänkbara felkällor som jag kommit på än så länge:

- Felande tändningslås
- Felande batteri
- Felande generator
- Felande relä till aktivering av +15 matning (ev.)

Vad säger panelen som har varit med om liknande förrut? Biltema har ju batterier men ingen mening att byta något som inte är trasigt.

Ska försöka sparka igång bilen med startkablar och mäta upp cellerna för att eliminera den felkällan.
Premis
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 okt 2007 23:37
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Premis »

Jag tror jag löset det, redovisar det här för framtida sökningar.

Det blev lite panikmek nu i kylan och snön, fick gräva fram bilen vid 2130 och bonnameka lite.

Mätte upp batteriet och det visade 12.47V, klart godkänt m.a.o. inget fel där. Efter lite pill så noterade jag att
kabelskon över batteripolen hade ett enormt glapp, när jag tryckte till den så vaknade bilen igen. Det som hänt var
att kableskon p.g.a. dålig konstruktion (antagligen) hade lossat och blivit en hästsko istället. Jag klämde ihop den med
en polygrip och bankade fast den på polen igen och allt fungerar igen.

Har en batterikabelsko liggande här hemma som jag kanske monterar nåndag .. men jag håller tummarna att detta var felet.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster