Sida 1 av 1
Identifiera motordelar i 460 -92'a
Postat: 28 maj 2008 22:20
av Premis
Hej
Behöver hjälp att identifiera några småprylar i motorrummet, hjälp

.
Är detta Kamaxelgivaren?
http://img166.imageshack.us/my.php?imag ... lerxo5.jpg
Kyltempgivare - notera kabelskon, är detta något fel (ja, motorn går lite tråkigt när den är nystartad och varm).
http://img166.imageshack.us/my.php?imag ... areqc2.jpg
Nån form av Ventil?
http://img508.imageshack.us/my.php?imag ... tiljx2.jpg
Thanks
Postat: 29 maj 2008 00:00
av Capt'n Crunch
Hej Premis
Är detta Kamaxelgivaren?
Jag vet inte vad det kan vara.
På 480 finns det en tändlägesgivare för kuggkransen på svänghjulet.
Kyltempgivare - notera kabelskon, är detta något fel (ja, motorn går lite tråkigt när den är nystartad och varm).
Ja, det verkar vara tempgivaren för motorstyrningen.
Kolla anslutningen och kablaget för oxid, dålig kontakt och kabelbrott.
Nån form av Ventil?
Ja, det är tomgångsventilen.
Det är egentligen en elektriskt manövrerad vridventil som har till uppgift att släppa in rätt mängd luft i insuget vid tomgång.
Postat: 30 maj 2008 09:29
av Premis
Capt'n Crunch skrev:Hej Premis
Är detta Kamaxelgivaren?
Jag vet inte vad det kan vara.
På 480 finns det en tändlägesgivare för kuggkransen på svänghjulet.
Kyltempgivare - notera kabelskon, är detta något fel (ja, motorn går lite tråkigt när den är nystartad och varm).
Ja, det verkar vara tempgivaren för motorstyrningen.
Kolla anslutningen och kablaget för oxid, dålig kontakt och kabelbrott.
Nån form av Ventil?
Ja, det är tomgångsventilen.
Det är egentligen en elektriskt manövrerad vridventil som har till uppgift att släppa in rätt mängd luft i insuget vid tomgång.
Tackar!
Självklart, tändlägesgivaren är det ju, brukar ju mäta på svänghjulet så den är det nog.
Ang. kyltempgivaren så känns det knepigt att ha en enpolig anslutning och en sådan kabelsko som sitter där, är detta verkligen rätt? Har nån koll på motstånd som man kan mäta upp på givaren vid ~20 grader?
Tomgångsventilen, finns det några mätvärden till den så att man kan mäta upp den och se så det inte är den som spökar?
Postat: 30 maj 2008 09:59
av 211#Christer Lindström
Hej

Tempsensorn för motorstyrningen är tvåpolig och sitter en liten bit under ettans stift (styr varm och kall motor)
Tomgångsmotorn finns i två olika modeller en med tre kontakter och en med två. Felet med den brukar vara att den blir skitig inuti och går trögt.
Bästa sättet brukar vara att ta loss och rengöra sliden i den med T-röd eller liknande men ta INTE isär den för då kan det bli svårt att få ihop den igen. Efter rengöring så kan du smörja upp den.
Ett mycket vanligt fel är ju som jag tidigare ofta tjatar om att det blir ärg i kontaktstyckena så en ordentlig rengöring av alla du kan hitta brukar göra susen många gånger.
Givare
Postat: 30 maj 2008 10:04
av 352, Anders Nordh
Enligt Volvo480Partsbook så visar den två givare nr 17 och 18, en givare med två anslutningar och en med en.
Se PDF-filen
Postat: 30 maj 2008 21:07
av Mogge
Hej!
Bild två är kyltempgivaren för färddatorn. Den jordas genom sitt chassie. Den ska ligga på ca 150-200 ohm varm motor. 100 ohm motsvarara ca 98 grader om jag inte minns fel.
Mvh Jonas