Vilken motor ska jag välja?

Skriv svar
AudiRS6
Kontakt:

Vilken motor ska jag välja?

Inlägg av AudiRS6 »

Hej!

Jag är helt ny på det här forumet och jag får väl till att börja med be om ursäkt för mitt "nick", men jag har alltid hetat detsamma på alla forum och det namnet kunde inte ens förändras till det här forumet :roll: :lol:

Hursomhelst står jag i begrepp att köpa bil (faktiskt den första!) och står ivalet och kvalet mellan en Audi 80 Coupe och den läckra 480:n.
Det lutar egentligen inte över åt något håll utan jag känner mig ganska likgiltig för dem båda (även om vi alltid ägt Audi inom familjen). Det gäller väl som alltid att ut och känna, testa och givetvis provköra vilket jag även kommer göra för att komma fram till något.

Om Audi alternativet kommer genom familjen så kommer 480:n helt klart genom körskolan där jag övningskörde med en C30 (fick körkort den 6/6- 08 ). Jag blev helt klart kär i designen och lite av en förebild till denna C30:a verkar ju 480:n vara med sin baklucka i glas :D

Tillslut efter allt babbel så kommer då mina frågor... :)
1. Hur är 480:n att köra? Är den lagd åt det sportiga eller komfotabla hållet eller både och?
2. Vilken motor håller högst klass och har bäst driftsäkerhet? Har kollat en del på Turbo modellen, är den roligast att köra?
3. Något speciellt man ska tänka på?

MVH
Marcus
Senast redigerad av 3 AudiRS6, redigerad totalt 24 gång.
022. Pär Renström
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Den är kul att köra, ingen tvekan om saken. :)
Original är det en bra mix av sport och komfort, sänkt och med Koni-dämpare som jag har är det en vägreggad gocart som även funkar på långresor utan problem men som man inte direkt tar ut på en skakig skogsväg.

Jag har haft en ES 1,7 och den Turbo jag har nu. Turbon är ju helt klart roligast med lite trimning, ingen tvekan där heller.

Finns mycket att tänka på, modellen har ju haft lite problem, el bland annat. Men gör en sökning här på forumet så hittar du säkert nåt!

Mvh Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
AudiRS6
Kontakt:

Inlägg av AudiRS6 »

Hej, tack för svaret!:)

Låter som en rolig bil! Du sa att man kunde trimma turbon, handlar det om lätta ingrepp :?:

Japp, ska försöka läsa på så mycket som möjligt, tack!

En annan fråga jag kom på nu.. Hur är det med Ac:n egentligen, kom den en viss årsmodell?

/Marcus
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) AC-n har nog funnits med hela tiden men som tillval och som Pelle skriver så är turbon att föredra relativt enkel att trimma. Jag har själv en 480tic -94 nu men har även haft en -90 tic, tycker dock att det är bättre att satsa på en nyare eftersom dom fick uppgraderad elektronik omkring -92 tror jag, dom senare årsmodellerna är dock lite svårare att hitta, men en väl underhållen tidigare är inte heller något fel. Så lycka till med ditt val vad det nu än blir och Grattis till körkortet :lol:
Chrille
AudiRS6
Kontakt:

Inlägg av AudiRS6 »

Hehe, tack! :)

Jo, det finns ju dock en begränsad budget också på mellan 15-20k så en som är av årsmodell 92 eller senare med Turbo kanske blir svårt att hitta. Men man kan ju alltid hoppas!

Förresten, om den inte har AC, vad är det då som gäller? ECC? Helt meningslöst?
Hur är det med ABS och sådanna saker då? Fanns taklucka som tillval?
MVH

Marcus

Peugeot Speedfight II
Mercedes E320 Cab -96
Audi Allroad 3.0TDI -07
AudiRS6
Kontakt:

Inlägg av AudiRS6 »

Hej!

Har idag varit och provkört två bilar. En Audi 80 Coupe 2.8l V6 och en Volvo 480 ES. Måste säga att jag blev förtjust i båda bilarna. Volvon var riktigt charmig men jag tycker inte motorn hade tillräckligt mycket kräm utan väntar nog ut en turbo modell i Stockholm att provköra.

Slänger in någon bild på båda åken!
Först Audin. Visst motorn var stor men att begära 46k för denna var ett skämt, men mkt fin hursom! :D
( http://www.blocket.se/vi/16892786.htm?ca=11_s )
Bild

Och Volvon då, inte den starkaste motorn men skicket på bilen var bra och den hade inte gått längre än knappt 10'000mil och allt till ett pris på 8'900kr. ( http://www.blocket.se/vi/16902248.htm?ca=11_s )
Bild
Bild

/Marcus
Senast redigerad av 2 AudiRS6, redigerad totalt 29 gång.
MVH

Marcus

Peugeot Speedfight II
Mercedes E320 Cab -96
Audi Allroad 3.0TDI -07
022. Pär Renström
Kontakt:

480:n såg inte så illa ut...men som sagt, det är mer pulver i turbon. :wink:

//Pelle
Bild

warwick
Kontakt:

Inlägg av warwick »

Ja sattsa på turbon du och ha inte för bråttom. Är ju köparens marknad :-)
Volvo 480-89 Turbo
Volvo v40-01 T4
Volvo p1800-72 ES
AudiRS6
Kontakt:

Inlägg av AudiRS6 »

warwick skrev:Ja sattsa på turbon du och ha inte för bråttom. Är ju köparens marknad :-)
Haha, jo känner igen det där med att man inte ska ha för bråttom, men himlar vad sugen man är på bil. Helt sjukt.

Men hursom har jag hittat ett nytt objekt som ligger i Strängnäs ca 8mil ifrån mig. Bilen ifråga är en Volvo 480 Turbo av 88års modell med cirka 11'000mil på mätaren. Enligt bilregistret är den importerad 99 och har haft totalt fyra ägare. Har även kontrollerat besiktningsprotokoll för de senaste åren och den enda anmärkningen den har fått är ett ljus som var lite lågt ställt en gång.
Idagsläget begärs 17'000kr men det kan man ju ändra på :evil:

Hursom, här kommer några bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

MVH
Marcus
MVH

Marcus

Peugeot Speedfight II
Mercedes E320 Cab -96
Audi Allroad 3.0TDI -07
Hampus
Kontakt:

Inlägg av Hampus »

Guud va sugen man blir på att köpa sig en Turbo modell nu =)

Men den du länkade bilderna på såg ju riktig fin ut, och om besiktningen inte har anmärkt på så mycket annat så skulle jag slå till. Fast priset känns lite väl högt för en så gammal bild ändån..

Men som sagt, ingen rost runt skärmkanterna (det är på de ställerna jag har den lilla rosten jag har, på min ES 87).
-Volvo 480 ES
warwick
Kontakt:

Inlägg av warwick »

Det var ju en fin bil du tittat på . Det är ju helt klart hur mycket du vill fixa själv med som avgör priset.

Men ska du inte börja styla bilen och så kan du ju sattas på en fin orginalare
Volvo 480-89 Turbo
Volvo v40-01 T4
Volvo p1800-72 ES
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Är bilen så fin som den ser ut på bilderna och med låga 11000mil så är väl inte priset helt fel, du kanske kan pruta lite men som sagt om bilen är fin och utan rost så, kolla dörrkanter, gångjärnsinfästningar, elektroniken såsom färddator, fönsterhissar, fläktens alla lägen ska funka sen kan du ju också ta en titt på bakre stötfångarbalken som är en ökänd rosthärd. Men är du någorlunda händig och med en Haynes handbok plus NATURLIGTVIS VÅR hjälp så köp. Fin färg förresten ser ut som min tror jag är det juvelgrön? för den kan se blå ut på foton i visst ljus :shock:
Chrille
AudiRS6
Kontakt:

Inlägg av AudiRS6 »

Hehe, tack för alla respons!

Skulle tydligen finnas lite rost runt skärmarna. Men inte mkt. Hur åtgärdas det lättast? Är det bara byta ut eller finns det något lättare sätt?

Har en annan fråga som gäller trim. Har hört och läst lite att det ska finnas något sätt att få upp turbo motorn till 160 hästar. Är det någon som gjort detta ingrepp av er? Känner man stor skillnad?

Ska iväg och kolla på bilen på Torsdag i Södertälje och då ska jag även ta en del bilder. Försäljerskan nämnde något om att hon inte ville gå under 15'000kr men samtidigt att hon inte var helt omutlig, så vi får väl se! :D

MVH
Marcus
MVH

Marcus

Peugeot Speedfight II
Mercedes E320 Cab -96
Audi Allroad 3.0TDI -07
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

har fått min trimad i England, men inte motagit den än. kommer i veckan.
Är en kille i europa klubben (rupen) som jobbar på en trimnings firma. Så gör han trimningar till klubbmedlemmar ibland när det finns tid och ork. kostar typ 1000:-
Man fr 160-170hk. Ska tyligen vara en mycket stor skillnad mot orginal. plus utan katalysator och ac så har du kanske 12hk till. :)

/ jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
AudiRS6
Kontakt:

Inlägg av AudiRS6 »

Det låter intressant. Men lämnar du iväg endast styrboxen då? (förlåt om jag har missförstått något).

Hur lång tid tar det då? Återkom gärna med resultat iaf! :)

/Audi
Senast redigerad av 1 AudiRS6, redigerad totalt 1 gånger.
MVH

Marcus

Peugeot Speedfight II
Mercedes E320 Cab -96
Audi Allroad 3.0TDI -07
022. Pär Renström
Kontakt:

jimmi skrev:har fått min trimad i England, men inte motagit den än. kommer i veckan.
Är en kille i europa klubben (rupen) som jobbar på en trimnings firma. Så gör han trimningar till klubbmedlemmar ibland när det finns tid och ork. kostar typ 1000:-
Man fr 160-170hk. Ska tyligen vara en mycket stor skillnad mot orginal. plus utan katalysator och ac så har du kanske 12hk till. :)

/ jimmi
Jag fick min chippad förra vintern av herr Richard Pruen och är mycket nöjd. Bilen går mycket bra. Jag har även 2,5" avgas från kat och öppet luftfilter och den går knappast sämre av det.

Men jag har hört att han har mycket göra så jag vet dom som har fått vänta på grejerna...men för mig tog det nog inte mer än tre veckor från det att jag skickade styrboxen till dess jag fick tillbaka den.
Då bilen inte körs på vintern var det ju heller inga problem.

//Pelle
Bild

AudiRS6
Kontakt:

Inlägg av AudiRS6 »

Hej Pelle, det låter ju riktigt bra!

Måste vara ett bra ljud som din bil ger ifrån sig dessutom!
Det är alltså bara styrboxen man modifierar? INgen i Sverige som ger sig på detta till samma pris som ni har fått reda på i efterhand?

Hursom verkar det ju trevligt med sådant lätt trim, till den kostnaden som verkar ge resultat :D

/Marcus
MVH

Marcus

Peugeot Speedfight II
Mercedes E320 Cab -96
Audi Allroad 3.0TDI -07
022. Pär Renström
Kontakt:

AudiRS6 skrev:Hej Pelle, det låter ju riktigt bra!

Måste vara ett bra ljud som din bil ger ifrån sig dessutom!
Det är alltså bara styrboxen man modifierar? INgen i Sverige som ger sig på detta till samma pris som ni har fått reda på i efterhand?

Hursom verkar det ju trevligt med sådant lätt trim, till den kostnaden som verkar ge resultat :D

/Marcus
Den går tyst och fint när man kör lugnt men ryter riktigt bra när man laddar på lite. :)
Ja, bara styrboxen. Jag har även satt en extra fjäder på wastegaten för lite snabbare respons på laddtrycket men det är inget som påverkar det maximala trycket.

Ingen i Sverige så vitt jag vet, och absolut inte till samma konkurrenskraftiga pris.
Jag ska försöka få till en video på hur min går så ska du få se...

//Pelle
Bild

Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

Väntar med stor spännig på min box , borde komma idag. men då bilen inte vill starta så har jag inte så stor nytta av den ännu.. som Pelle säger så har Richard Pruen otroligt mycket att göra. Hade tur att få med min box nu förra veckan då det var oklart när det skulle bli nästa gång..

//jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
AudiRS6
Kontakt:

Inlägg av AudiRS6 »

022. Pär Renström skrev: Jag ska försöka få till en video på hur min går så ska du få se...

//Pelle
Det låter ju bra, filma gärna lite inifrån på mätarhuset också :D

Men det som egentligen utförs på boxen är det samma jobb som det finns en guide till här på forumet?

/Marcus
MVH

Marcus

Peugeot Speedfight II
Mercedes E320 Cab -96
Audi Allroad 3.0TDI -07
AudiRS6
Kontakt:

Inlägg av AudiRS6 »

Så, nu har jag varit och kollat turbon och även en annan Audi 80.

Volvon betedde sig dock lite konstigt med Turbo enligt mig. Visst var draget mycket bättre än i en ES men ska det hacka så mycket? När turbo mätaren gick över mittersta delen av det gula så hackade det till och man var tvungen att växla? Dessutom var 1:an lite kärv att få i och kopplingen lät lite konstigt.
Dessutom var motorn påväg att dö på grund av väldigt låg tomgång innan den blev varm?

Hursom, slänger upp bilder här:
Volvon:
Bild
Bild
Bild
Audin: http://www.blocket.se/vi/17009861.htm?ca=11_s
Bild
Bild

MVH
Marcus
MVH

Marcus

Peugeot Speedfight II
Mercedes E320 Cab -96
Audi Allroad 3.0TDI -07
Hampus
Kontakt:

Inlägg av Hampus »

AudiRS6 skrev:
Dessutom var motorn påväg att dö på grund av väldigt låg tomgång innan den blev varm?

Marcus
Har precis samma problem , fast med min ES .. När vi ändå är inne på ämnet, hur åtgärdar man detta? :O
-Volvo 480 ES
Skriv svar