Bakre stötfångar balk

Skriv svar
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Bakre stötfångar balk

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Ja efter en stunds väntande så fick jag idag min nya bakre stötfångarbalk och jag kan fatta att den kostar en del så som den ser ut men som medlem i 480-klubben så får jag ju 10% rabatt direkt så nu är halva medlemsavgiften till klubben intjänad :lol:
Men nu till frågan?
Som det ser ut på den nya så sitter den enbart monterad med 4st bultar och för mej känns det lite men det kan klart vara så eller är den svetsad någonstans också och hur brukar fästena för bultarna se ut? Är dom också hårt rostangripna? Eller måste svetsen fram, gillar inte att svetsa i våra elektronikmonster utan vill helst slippa eftersom det är en del elboxar som jag känner att jag borde koppla bort, så ni som bytt berätta hur ni fick göra så att jag slipper en massa extrajobb.
Sen :shock: Hur tar jag bort stötfångare och det som behövs eller följer allt med om jag tar till vinkelslip och skär av dom gamla bultarna/muttrarna?
Tips emottages gärna av er som gjort detta och som vet.
Chrille
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Inlägg av MB »

Det stämmer att den är monterad med 4 bultar.

Jag har haft samma problem på min bil. Jag kommer att byta skärmkanter snart, och då låter jag samma verkstad byta bakre balk. Jag har haft en balk liggande en tid eftersom att jag inte fått bort den gamla. Det är svårt att komma åt med vinkelsipen på de fyra bultarna, och de är nog ofta hårt angripna av rost. Själva fästet verkar vara rätt så stabilt, även om rosten äter sig in från sidorna av plåten. Fästet sitter dock en bra bit in från kanten.

Hoppas det löser sig
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det stämmer att den sitter med 4 muttrar. Sedan sitter sidorna med slide in fästen.

Det lättaste tycker jag, lossa eller spänn muttrarna. Så ryker dom av! :roll:

Av någon anledning så spänner man en fastrostad mutter/skruv något innan man lossar så kan den besvärligaste lossa. Men lossar man direkt så går den av. Spruta gärna lite kallpressad linoja på en vecka innan. Den har otrolig penetrerande förmåga. (och är miljövänlig!)

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bakre stötfångar balk

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!

Ja, den sitter i huvudsak med 4 st muttrar. Från fabrik är den monterad med Semsmuttrar men i reservdelskatalogen visas endast 4 st. flänsmuttrar OBS! DETTA ÄR FEL! Du ska begära att få med en bricka art nr 986501, till varje mutter art nr 985921, annars motsvarar det ej semsmutter.

Sedan sitter det också en skruv mellan bogseröglan och stötfångarbalken
art nr 985187, med samma bricka 986501, denna visas rätt i katalogen.

Var omsorgsfull när du lossar de gamla muttrarna till balken, gör rent dem från rost och se om det går att få på en hylsa storleken mindre. Oftast lossar pinnskruven från balken eller så lossar muttern. Men har du otur runddrar du muttern och det blir betydligt mer jobb att få loss den då det är ont om plats, speciellt de övre. Så försök att inte runddra muttrarna!

Lossa stänkskydden och kablarna till nummerplåtsbelysningen samt dimljus och drag sedan stötfångaren rakt bakåt

Balken har inte samma ytbehandling som karossen, så lite extra rostskydd på den nya är nog inte dumt.

Mvh / Andreas

Edit: Mogge hann visst svara innan jag posta mitt inlägg :lol: Vi är överens dock :D
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Ibland har man tur! :lol:

Två sidor av samma sak, nu tror jag Christer är nöjd!

Ett tips på rostade muttrar, smörj hylsan med fin ventilslippasta så biter den bättre. Använd alltid 6 kantshylsor.

Då får vi önska trevlig helg!
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Jo det är klart att man blir GLAD :lol: när man får två jättebra råd och svar om hur man gör för att byta denna rostangripna balk 8)
Tack kompisar att ni inte gör mej besviken utan svara med kanontips om hur man gör och det där med kallpressad linolja och dess inträngningskraft läste jag alldeles nyss om så det tar jag till mej direkt.
Jag läste bara för nån dag sen om detta med kallpressad linolja i tidningen Klassiker så det känns bra att någon med erfarenhet rekommenderar detta.
Ja jag hade ju förväntat mej svar eftersom man alltid har fått det på det här forumet och om ni sen vill tävla om vem som är snabbast så det kan jag leva med :lol:
TACK för ni är bäst och jag har hittills följt era råd och det har aldrig fela, men bytet får väl vänta till hösten, för nu vill jag bara köra med min sommarleksak :twisted:
Men nu vet jag iallafall hur man gör.

Ja visst blev Christer nöjd Mogge vad annars?
Ja ha en bra helg själv men kör försiktigt för utan er blir det mycket svårare att lösa problem. :lol: :o
Chrille
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det är roligt att dela med sig av sin kunskap, det är ju då den blir värd något!

Kan inte någon fortsätta stöta på styrelsen att lägga upp någon vettig sida så som EU klubbens tips eller som gamla 480centersidan. Så laddar jag gärna upp mina artiklar med bilder. (jag har tjatat om det länge!) :P

Ha gärna linolja i en liten sprayburk (ex någon liten från biltema) för den torkar och korkar igen. Då kan man ha det som en sprayburk.

Mvh Jonas
019 Johan Bertilsson
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 jan 2004 19:49
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av 019 Johan Bertilsson »

Jag har ett alternativt sätt att lossna balken på... Rycka lite i kofångaren några gånger gjorde susen på min, trillade av så fint med en gång...

/Johan
480 ES -87
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Guide 171d3b1
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Guide 19b171d
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Guide e18b3d3
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Website 34d08cd
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Home Renovations Edinburgh Site

Inlägg av FrankJScott »

For the people asking about renovation stages, bathroom renovation stages, realm home, decoration renovation, new renovation, home renovation for dummies, remodel websites, cheap bathroom renovations, interior design renovations, renovation at home, I highly suggest this recommended reading for home repair Edinburgh advice or home projects, corner renovation, quality renovation, renovation of property, company renovation, small kitchen transformations, bathroom with kitchen, home renovation stories, home updated, realm renovation, alongside all this view website on property renovations Edinburgh blog on top of experts home renovations, cheap kitchen renovations, new bathroom edinburgh, home refurbish, kitchen redecoration, home renovation team, renovation and decoration, renovation designs, commercial restroom renovation, small kitchen addition, not to mention this on the main page about bathroom renovation in Edinburgh link which is also great. Also, have a look at this official source about property renovations Edinburgh link as well as kitchen renovation idea, home remodelling, bathroom renovation services near me, cheap ensuite renovation, kitchen and bathroom, kitchen renovation contest, renovations edinburgh, home renovations, kitchen transformations, commercial renovation, alongside all this made my day about bathroom renovation in Edinburgh url with kitchen and bath remodel near me, basic bathroom renovation, order of home renovation projects, precision renovation, bathroom in the kitchen, renovation work, realm home renovation, style renovations, home and renovation, redoing houses, for good measure. Check more @ Top TAJIR4D Blog 9ce18b3
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Website 3b1c9ce
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster