Sida 1 av 1

4 anliggande bromsar - vad är sannolikheten?

Postat: 21 aug 2008 20:59
av 318_Oscar Söderhielm
God kväll!

Jag har tidigare varit med om att höger bakbroms har kärvat men efter sista gången trodde jag det skulle vara kirrat. Men icke sa Nicke, bilen började bli seg och törstig, vilket jag har lärt mig brukar bero antingen på att motorn druckit upp all kylarvätska och vill ha påfyllning eller just anliggande broms och en snabb titt i motorutrymmet uteslöt det första. Efter en närmare undersökning av bromsarna fann jag att samtliga bromsar var brännheta, vilket de inte brukar bli vid normal körning.

Min fråga blir då följande: vad är sannolikheten att fyra bromsar kärvar samtidigt? Kan det vara något annat som felar?
(Bilen i fråga är en turbo 92 med väl fungerande ABS)

Edit: Nu i helgen har jag fått lite tid att titta på bromsarna och jag blir just inte mycket klokare, blanka fina kolvar, (blanka skivor), beläggen verkar kunna röra på sig. Det enda verkar vara ett mindre motstånd när jag pressar ihop kolven, kan det bero på en defekt huvudkolv eller nå't sån't? finns det någon backventil som knasar?

Fortsatt trevlig helg!

MvH Oscar Söderhielm

Postat: 28 aug 2008 22:44
av Henrik Halvorsen
Det är exakt lika stor sannolikhet på alla ok som på ett, dom är monterade samtidigt, dom har åkt lika långt och rört sig lika mycket. Om du jämför med tärningar så motsvaras varje ok av en tärning med ett okänt antal sidor varav en står det 'kärvar' på, oftast tror folk att det är en tärning, med i detta fall fyra sidor (en per ok) som man kastar.

Postat: 30 aug 2008 11:18
av Hampus
Men har alla oken åkt i exakt samma mängd vattensamlingar på vägen, fått in exakt lika mkt skräp under alla milen de rullat? Där är sannolikheten inte lika hög. :)

Postat: 11 sep 2008 12:45
av 318_Oscar Söderhielm
Hej!

okej, jag såg varje hjul som en tärning med två sidor (kärvar/kärvar inte) för enkelhetens skull, men det går kanske inte att göra så.
Då räknade jag med att sannolikheten skulle bli (1/2)*(1/2)*(1/2)*(1/2)=(1/16) alltså runt 6%, alltså ingen stor sannolikhet.

Nu har jag haft ned oken de senaste två helgerna utan något vidare resultat, de kärvar fortfarande. med olja i oken så går kolvarna rätt trögt (alltså kvar på bilen) men sen när jag har plockat bort dem(och tömt på olja) så går kolvarna hur fint som helst. Därför undrar jag om det finns något "enkelt" test att undersöka t.ex. huvudcylinder eller vad det nu kan vara för något som krånglar. Ska man smörja styrpinnarna med något speciellt fett?

MvH Oscar Söderhielm

Postat: 02 okt 2008 21:58
av Richard
Hej
Kan det vara så att du nyligen bytt bromsvätska?
Hade ett fenomen på en bil där den nya bromsvätskan löste upp bromsslangarna invändigt alternativt att de sprack invändigt. Resultatet var att det bildades som en venklaff i slangen. Det gick att bygga upp tryck i hjulcylindrarna men "proppen" i slangen gjorde att trycket inte släppte.
Kan vara värt att kolla.
Lycka till // Richard

hmm

Postat: 30 nov 2008 12:01
av Ingo
Om bromsar ligger på över hela linjen brukar det bero på huvudcylindern.Förr var det oftast att returhålet ver helt eller delvis igentäppt.
Men att båda kretsarna ska drabbas av det verkar långsökt,liksom att flera bromsslangar ska lägga igen samtidigt..

Re: 4 anliggande bromsar - vad är sannolikheten?

Postat: 07 apr 2009 13:07
av 318_Oscar Söderhielm
Hej!

Jag tackar så mycket för alla svar!
Bromsvätskan har jag inte bytt sedan 2006,2007 (eller nå't sån't) så den är inte så nybytt tyvärr...

Jag lyfter denna tråd igen med en liten undran, jag har noterat att höger bakbroms frekvent återkommande blir varm, däremot resten av bilen fick jag någorlunda ordning på (det var som någon skrev här i början extremt kärvande bromsar), så då provade jag med att byta dammkåporna över glidaxlarna(Alltså inte dammkåpan över kolven). Åket gick inte att röra med de gamla kåporna (utan rejäl kraftpåläggning...) och döm om min förvåning när de nya låporna inte gjorde så att de gled lättare! Så min stilla undran är nu, är det meningen att åken ska glida lätt på dammkåporna eller ska det finnas ett större motstånd?

MvH Oscar Söderhielm

Re: 4 anliggande bromsar - vad är sannolikheten?

Postat: 09 jun 2009 17:59
av DJ.fisk
Oket ska glida lätt på glidaxlarna. Om du först pressar ihop oket genom att ta två tvingar, en på varje glidaxel, och sedan drar ut bromsbeläggen, så ska du lätt kunna röra oket för hand tills bromsbelägget tar emot i ändläget på varje sida.

Bytte du bara dammkåporna utan att göra rent och smörja upp glidaxlarna? När dammkåporna går sönder kommer det in fukt och smuts som får glidaxlarna att rosta och kärva. Så ta ut, putsa upp och smörj glidaxlarna med kopparpasta så har du bättre förutsättningar för att de ska fungera.

Mvh / Andreas

Re: 4 anliggande bromsar - vad är sannolikheten?

Postat: 10 jun 2009 12:32
av 318_Oscar Söderhielm
Hej!

Jag misstänkte att oket skulle glida lätt, men då fick jag ju det bekräftat tyvärr. Jag kokade ihop en teori om att ribborna i dammkåporna skulle hjälpa till att röra på åket när bromsen släpper.
Jag rengjorde glidpinnarna mycket nogrannt och sen smorde jag inte upp dem efterssom detta har jag hört ska fördärva den vaxliknande ytan i dammkåporna(sant eller falskt?) som jag antar skall få dammkåporna att glida lätt. Poängtera att dammkåporna var aldrig sönder utan jag bytte dessa enbart för att se om det var där problemet låg. Det visade sig vid närmare undersökning vara som så att den blanka fina kolven inte var så blank när man tittade lite nogrannare på den...

Tack för din input!

MvH Oscar Söderhielm

High Rated Product Tips

Postat: 06 jan 2024 20:09
av FrankJScott
Please try Google before asking about High Rated Product Tips d263b7_

High Rated Product Blog

Postat: 31 jan 2024 06:38
av FrankJScott
Please try Google before asking about High Rated Product Website cd263b1

Awesome Product Tips

Postat: 05 mar 2024 01:00
av FrankJScott
Please try Google before asking about Useful Product Website b1c9ce1

Best Product Site

Postat: 11 apr 2024 18:05
av FrankJScott
Please try Google before asking about Excellent Product Blog 5d19b17