Laga stenskott

Skriv svar
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Laga stenskott

Inlägg av Sheba »

Hej, jag har fått ett ganska otäckt stenskott på frontplåten, precis på kanten framför höger popuplampa. Jag pratade med en billackerare idag och enligt honom så skulle lagningen gå på ca 2100:-. Visserligen har jag råd att lägga ut det, men är knappast sugen på det om jag skulle kunna komma undan billigare. Jag undrar om man skulle kunna laga skadan själv utan att det skulle synas att man hade gjort det, om man slipade lite, la på bättringsfärg och sedan klarlackade och polerade? Eller tror ni att det skulle vara för synligt?

Jag funderar på att om man lägger på färg, våtslipar och lägger på färg igen och undviker rinningar för att sedan klarlacka ovanpå det, borde det inte kunna bli väldigt svårt att se att man har lagat stenskottet om man polerar mycket på området som blivit fixat?
Frankén
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2008 14:52
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Laga stenskott

Inlägg av Frankén »

jag e ingen expert, men jag har hört att men brukar göra som så (pypiska stensskott) men skaffar förbättringsfärg och tar en mycket mycket fin pensel och sen doppar man i färg fint och stadigt i stenskottet och sen när färgen har torkat så tar man våtslippapper (mycket fint) så de blir jämnt och snyggt, sen gör man lika dant med klarlacken (tror jag)
sen när allt e klart så polerar man upp där man har lacklagat.

detta e bara vad jag har hört att man kan göra, kan inte garantera någon har ej hunnit testa de en.

//Danne
Volvo 480 TURBO -90 projektet skrotad
Volvo 242 -83 såld
volvo 244 turbo
volvo 244

När man väll skaffat sig en Volvo så kan man inte leva utan en :D V O L V O for life :D
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Laga stenskott

Inlägg av Sheba »

Seriöst så låter det som en riktigt god idé! Det var inte alls dumt. För om man duttar bättringsfärg och våtslipar kan man jämna ut det så pass att man inte ser någon nämnvärd skillnad. Och om man skulle göra fel så våtslipar man området lite extra. När man är klar tillsätter man klarlack och polerar som en galning.
Frankén
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2008 14:52
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Laga stenskott

Inlägg av Frankén »

jag skulle använda 5000-6000 våtslippapper eller finare, så de inte blir risk för repor när man våtslipar :)
sen när man har lagt på klarlack så kan man behöva våtslipa lite runt där man inte har sprayat så man får en snygg kant som ikke syns :D

//Danne
Volvo 480 TURBO -90 projektet skrotad
Volvo 242 -83 såld
volvo 244 turbo
volvo 244

När man väll skaffat sig en Volvo så kan man inte leva utan en :D V O L V O for life :D
Användarvisningsbild
Carsten
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Laga stenskott

Inlägg av Carsten »

Tipset att peta in lite färg med en pensel är inte så dumt, för det brukar inte bli bra om du kör med vanlig sprayburk eftersom det nästan alltid blir sprutdimma i ytterkanterna av det området du har sprutat på. Att polera bort enkomponents-dimma är inte så lätt som det kan verka. Jag skulle nog göra som förslaget var med en liten pensel, vänta någon dag och sedan vattenslipa hela fronteplåten med ett mycket fint vattenslippapper och sedan polera med en vanlig poler-maskin efteråt.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Guide b1c9ce1
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Tips d34d08c
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Tips 3b1c9ce
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Blog 9ce18b3
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Site b171d3b
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst