Drivaxel

Något_entusiast...
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 mar 2009 23:44
Kontakt:

Drivaxel

Inlägg av Något_entusiast... »

Hej
Tack för ett bra forum med riklig information för hemmaskruvaren!!
Jag har en 480es som jag pendlar till jobbet med ca 10mil om dagen. 480modellen börjar väl bli lite "till åren" men det är en kul bil som definitivt är kontroversiell.
Det tråkiga med min 480 är att damasken som sitter på vänster drivaxel mot växellådan har gått sönder.
Är det så att oljan i växellådan kan tömmas helt med en trasig damask?
Är det någon som vet om nyare drivaxlar typ drivaxel passande till 460 med tvålitersmotorn från mitten av nittiotalet passar min 480 från -88?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Drivaxel

Inlägg av Sheba »

Lite riskabelt att pendla med en så pass ovanlig bil med tanke på att reservdelarna kan vara svåra att få tag på om man har otur. ;)

Jag tror faktiskt inte att en drivaxel från 460 passar 480. Däremot kan du få tag på en bättre begagnad drivaxel till 480 för under tusenlappen.
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Re: Drivaxel

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Varför inte enbart byta gummidamasken? Om damasken är trasig så "läcker" växellådsoljan ut denna väg.
Esko
Något_entusiast...
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 mar 2009 23:44
Kontakt:

Re: Drivaxel

Inlägg av Något_entusiast... »

Jag har provat att fylla på växellådan som en första åtgärd och det gick endast i ca en dl. Så kladdet som läckt ut måste mest vara drivaxelfett från knuten. Nästa drag blir att krypa under bilen och montera en ny drivaxeldamask, men det är inget jobb som jag direkt längtar efter!

En annan fråga är hur kompatibla delar från andra bilar egentligen är med 480n? Kanske borde jag starta en annan tråd? Varför skulle inte t ex en drivaxel från en 460 -96 passa en 480 -88? modellerna har mycket gemensamt! Jag kör t ex runt med en topp från en 460 -94 (tror jag att det var). OK jag fick modifiera ett hål till en tempsensor men det var den enda synliga skillnaden. Jag tror att det även är möjligt att plocka en topp från en Renault 19 och stoppa i en 480! :D
Användarvisningsbild
Capt'n Crunch
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 sep 2005 01:15
Ort: Storfors, Värmland
Kontakt:

Re: Drivaxel

Inlägg av Capt'n Crunch »

Hej!
Jag bytte (egentligen verksta'n) höger drivaxel på min -88 turbo i vinter.
De tog en från en 460 med 2-litersmotor.
Den passade rakt av, så jag antar att en drivaxel från en 440 eller 460 med 1.8-motor passar till 480 ES.
Hälsningar
Jens Lumbye
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster