Ny 480 turbo

Användarvisningsbild
Capt'n Crunch
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 sep 2005 01:15
Ort: Storfors, Värmland
Kontakt:

Ny 480 turbo

Inlägg av Capt'n Crunch »

Hej!
Nu har jag skaffat mig min tredje 480 turbo :)
Det blev en gråblå turbo -92:a från Göteborg.
En del av er har kanske sett annonsen på Blocket, kanske från Christers inlägg under "Säljes" :?:
Så nu får den äldsta, urplockade reservdelsbilen förbereda sig på en resa till den sista vilan :!:
Mellanturbon får nu en ny roll som reservdelsbil, medan jag fr.o.med imorgon ska använda den nyinköpta på alla resor till jobbet, Gotland och var helst vi ställer färden.
Lite kosmetiska skönhetsfel har den ju, men det är sånt som jag kan fixa hemma på gården.
Först på listan står en ny gummilist för bakluckan. Den är sprucken längst upp och vatten läcker in.
Vänster sidospegel är spräckt och den högra vill bara röra sig utåt.
Början till rost på båda skärmkanter bak, det får en verkstad fixa när värmen kommer.
Höger dimljus har sprucket glas, så det får bli en resa till Volvo för inköp av ny.
Turboläppen är av på mitten med en stor bit borta. Jag kanske skruvar bort den helt, de spricker ju alltid ändå :(
Ett rosthål i bagagerummet, det får den lokale bilskroten skära ur och svetsa ny plåt på.
Där är det ju inte noga med lacken, bara det är rostskyddat.
Reservdelsbilen får släppa till sin bakre stötfångarbalk, som jag köpte och rostskyddsbehandlade i fjol.
Annars är det bara lite radioantenner, instrumentpanel, belysning i analog klocka och liknande som ska fixas.
Jag ser att tryckdosan för wastegaten är större än på -88'an.
Är turbon också större på -92'orna :?:
En kabel till styrboxen för ABS är inte ansluten (sitter i vänster förvaringsbox i bagagerummet).
Jag kan lägga upp en bild på detta + lite bilder på mitt nyförvärv, så får ni beskåda underverket :D

Skönt att våren är på väg, så att tic'en får sträcka på växellådan och turbon vina ikapp med bina :D
Hälsningar
Jens Lumbye
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ny 480 turbo

Inlägg av 022. Pär Renström »

Vet inte direkt om turbon är större men jag har för mig att det är en annan modellbeteckning på de senare årsmodellerna iallafall. Således kan även tryckklockan till wg vara av annan variant. :)

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Användarvisningsbild
Capt'n Crunch
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 sep 2005 01:15
Ort: Storfors, Värmland
Kontakt:

Re: Ny 480 turbo

Inlägg av Capt'n Crunch »

Här är lite bilder på mitt nyförvärv.
Färgen heter "Lavender Metallic" och fanns endast på årsmodellerna -90 till -92.
Bild
Bild
Bild
Bild
Hälsningar
Jens Lumbye
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Ny 480 turbo

Inlägg av jimmi »

Snygg och grattis... Den färgen är mycket ovanlig..
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Frankén
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2008 14:52
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ny 480 turbo

Inlägg av Frankén »

Grattis! väldigt snygg 480turbo,gillar färgen :mrgreen:

//Danne
Volvo 480 TURBO -90 projektet skrotad
Volvo 242 -83 såld
volvo 244 turbo
volvo 244

När man väll skaffat sig en Volvo så kan man inte leva utan en :D V O L V O for life :D
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Ny 480 turbo

Inlägg av Sheba »

Härlig färg. Grattis till köpet av den fina bilen! :D
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster