Vallåkra

Skriv svar
Nille

Vallåkra

Inlägg av Nille »

Vad har hänt med Vallåkraträffen?
Jag brukar åka ner varje år, förutom förra året. Och har jag inte fel för mig, så brukar ni vara många som ställer ut där.
Jag kommer eventuellt att ha en 480 tills nästa helg. Jag fick den av min morbror i förra veckan, den klarade inte av besiktningen. Men med lite tur hinner jag åtgärda felen, och då hade jag faktiskt tänkt ställa ut den på Vallåkra. Jag är inte medlem, men det går ju att åtgärda om ni är på Vallåkra.
Tog ni inte hem priset som bästa bilklubb ett år?
Var anmäler man sig, till er eller till Vallåkra. Jag har aldrig haft möjligheten att ställa ut tidigare.
Det skulle vara kul att få träffa andra 480 ägare, jag kan tyvärr inget om denna bil, så jag har säkert mycket att lära.

Nicklas
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Vallåkra

Inlägg av jimmi »

Hej Nille!

I år så har styrelsen beslutat att inte anmäla klubben till Vallåkraträffen utav olika anledningar. Men som privatare behöver man inte anmäla sin bil i förväg. Bara kör dit ( i tid) för det är många, många bilar som skall in på området och kön in brukar vara ånga kilometer lång. Sen får man parkera sin bil bland en massa andra Volvosar. :)
Kommer antagligen jag dit som privatare utan att ställa ut bilen bara för att titta på bilarna osv.
Så vi kanske ses.

jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Bengan

Re: Vallåkra

Inlägg av Bengan »

Ursäkta att jag frågar.
Ska en seriös volvoklubb INTE delta i europas största bilträff?
Har styrelsen beslutat detta? Då är det kanske dax att byta ut styrelsen.
Jag ställde ut 2005 med min 480, (inom ert område) jag blev dock aldrig medlem eftersom jag sålde bilen 2 veckor senare.
Idag kör jag ett annat märke, och är medlem i en annan klubb.
Men vi har haft träffar ca 1 gång i veckan hela sommaren.
Men där händer saker hela tiden. Det känns lite som om ni håller på att avveckla 480 klubben, vilket jag inte hoppas.
Mitt råd till er är byt ut styrelsen (man ska inte sitta för länge), vissa har suttit sedan klubben bildades.
För några år sedan hade jag planer på att skaffa en 480 igen, men då jag så hur låg aktivitet där var i denna klubb, valde jag ett annat märke.
Ja, jag vet att det är ganska tuffa ord och mycket kritik mot er. (troligtvis kommer jag att bli borttagen från forumet)
Men 480 är en bil att värd att bevara, så låt medlemmarna få komma fram och visa upp sina bilar. Så kanske andra också blir intresserade av denna lite udda, men helt underbara bil.
Tack för ordet/jag kör gärna SVENSKT.
Nille

Re: Vallåkra

Inlägg av Nille »

Jag har fixat till bilen, men tycker det är synd att ta ut den i detta dåliga vädret.
Och eftersom ingen från klubben kommer, tycker jag inte det är kul att åka själv.
Jag har så många frågor om denna bil, men jag få väl ta det via forumet.
Stämmer det Bengan skriver? Är det dåligt med 480 träffar?
Jag har ingen koll, eftersom jag inte trodde jag skulle vara ägare till en 480
Men det är väl klart att man vill vara med i en kubb som är lite aktiv.
Det får vi väl ändra på i så fall.
(en röd -91a ES)
Nickas
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Vallåkra

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Det känns skönt att det inte bara är jag som har den känslan att det är lite dåligt drag i klubben just nu. Det känns lite som om det för "vissa" har blivit en klubb för inbördes beundran ibland :cry:
Själv så tänker jag iallafall hänga med som medlem ett tag till :mrgreen: Det känns ju alltid skönt när man kan hjälpa någon med ett problem som uppstått på bilen :D
Chrille
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Vallåkra

Inlägg av jimmi »

Tjena Nille!

Vilken stad finns du i , jag är i Hbg och vi kan ses i morgon om du känner för att snacka lite bilar. Har precis varit nere och tittat på bilar som kör genom stan. Kul!




I år tror jag att klubben har varit anmäld till 5st olika träffar, sen är det ju upp till oss medlemmar att komma..
Har själv varit på några i år och varje gång är det typ samma folk som kommer.. Varför??
Vilka träffar som klubben har tänkt vara delaktiga i finns i klubb tidningen samt här på forumet.. Men än då kommer det inget folk..
Och jag skall säga att det är jätte tråkigt att tex, åka till Vallåkra dagarna innan för att fixa med plats, fixa med stolar/ bord, fixa med träffpunkt osv. Och än då stod jag själv och väntade på att folk skulle komma förra året och till slut blev vi typ 5 bilar... :shock:
Vi är över 110 betalande medlemmar men vart är ni???
Lätt att klaga på att "klubben" inte är delaktiga här eller där, men kommer inte "vi" så deltar inte klubben...
Vi är ju klubben.. Hajar vi?
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
devist8or
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 dec 2007 10:04
Kontakt:

Re: Vallåkra

Inlägg av devist8or »

Ganska nybliven 480 åkare, c:a 8 mån tillbaka. Inte kommit in i klubbgemenskapen än :), bilen krånglar sådär lagom. Men klarade o åka till Hbg O tllbaka från borås iaf trots tändningsfel. Men självklart vill man åka på träffar, men inte innan bilen är ok, så man inte kommer med ett ök :)

MvH Jonas
212 Kjell Carlsson
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 feb 2004 12:44
Ort: Asmundtorp
Kontakt:

Re: Vallåkra

Inlägg av 212 Kjell Carlsson »

jimmi skrev:
Och jag skall säga att det är jätte tråkigt att tex, åka till Vallåkra dagarna innan för att fixa med plats, fixa med stolar/ bord, fixa med träffpunkt osv. Och än då stod jag själv och väntade på att folk skulle komma förra året och till slut blev vi typ 5 bilar... :shock:
Hej Jimmy.
Det var ett tag sen.
Som du vet har jag sålt alla mina 480or, och lämnat klubben. En av anledningarna var faktiskt att jag kände att det blivit en klubb för inbördes beundran. Ja la ner mycket tid och pengar på just Vallåkraträffen, under de åren som jag höll i detta.
Men så tog vi också hem pris, och vi var faktiskt den klubb som hade flest bilar ett av åren. Jag tror det var 2006 eller 2007.
Under de år jag var med i klubben, fick jag den uppfattningen att styrelsen inte tyckte att Vallåkraträffen var riktigt rumsren.
Jag vet inte om det kan bero på att konkuransen om en udda bil var för stor. Jag tyckte det var kul att fixa detta för 480 klubben. Det blev alltid en härlig gemenskap och mycket prat och skratt. Jag har fortfarande bra kontakt med många i klubben.
Själv har jag lagt allt vad hobbybilar heter på hyllan, jag har tappat intresset helt. Jag har faktiskt inte planerat att åka ut till Vallåkra.
Men det ni behöver, är en eldsjäl som tar tag i detta, och som gillar allt jobb det för med sig, sen gör det inget om han får lite stöd i från klubbens styrelse.
Volvo 480 för en tynande tillvaro och kommer att försvinna helt om klubben också för en tynande tillvaro
Eftersom bilen är så pass udda borde väl alla som äger en vara intresserad av att vara med i klubben?

Nej nu ska jag inte klaga mer. Utan önska er lycka till.
Hälsningar Kjell Carlsson
Asmundtorp
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Vallåkra

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Återigen så känns det skönt att inte tycka att det har blivit som det har i klubben. Jag tycker att det är jävligt synd, men jag kan samtidigt förstå att det är en hel del jobb med att hålla den igång, men som tur är så finns det numera ett forum för oss Volvofreaks och som funkar dock inte som en klubb men med en stor sammanhållning men den blir mer och mer seriös för varje dag :mrgreen:
Ja dom flesta av er här känner väl redan till alla Volvoägares egen sida "jagrullar" som när jag hittade den var ganska ostrukturerad men som har ryckt upp sej till att ha blivit en riktig höjdare för alla slags Volvoägare, ja och svar och tips får man hela tiden och det finns inte tid där för "inbördes beundran" utan bara ren hjälpsamhet och kunnande om våra bilar.
Inte så många kan om vår modell men dom som vet och kan svarar och det snabbt och oftast helt enligt vad man frågar om.
Så varför inte ta den som riktmärke i fortsättningen och försöka att rycka upp våran klubbsida och dessutom som jag skrivit tidigare :mrgreen:
Lägg ut deras adress på denna sida!!!!!


http://www.jagrullar.se

Hur svårt kan det vara att samarbeta för en gång skull?!?! :shock:
Chrille
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Vallåkra

Inlägg av Björn #194 »

Halloj 480 vänner,

Det är både tråkigt och roligt att läsa det ni skriver.

Kommentaren "inbördes beundran" kan jag inte förstå hur ni menar. Det är väl så att när vi ha en såpass kul och udda Volvo som ju 480 är så är väl en klubb som denna gjord för just (och nu vänder jag detta till något positivt) inbördes beundran. Det är väl det som det hela går ut på eller hur, att tillsammans vårda, köra, njuta och beundra våra fordon och våra aktiviteter.

Vi blir genom detta fina och mycket levande forum informerade om vart och när bl a träffar skall ske - så klart blir det varje år ett antal fasta punkter där i stort sett samma personer dyker upp som utställare och deltagare. Det är fullständigt naturligt att det blir så eller hur. Men ALLA är varmt välkomna. Emellanåt kommer det nya medlemmar som ställer ut vilket är mycket roligt och uppskattat, en del "nya" hänger med från år till år och blir sedan "stammisar". Om det är det ni syftar på med "inbördes beundran" att just samma personer hela tiden deltar så är det mycket synd för det måste komma ifrån att ni inte känner er välkomna - eller? Alla har samma chans och tillfälle att få vara med.

Själv deltar jag av geografiska skäl enbart på träffar vid västkusten. Tjolöholm och Vrom brukar vara de träffar som jag väljer. Skulle gärna vara med på Calmar Classic någon gång också med jag kan inte vara med överallt. Jag personligen plockar mina favoriter bland träffar. Även om jag aldrig närvarat vid t ex. Calmar ser jag inte det gänget som är med där som "inbördes beundrare" då jag vet att jag själv är välkommen.

Mycket kul att läsa om förslag på spontana träffar!!! Mer sådant också. Även här känner jag mig inte utanför om jag själv inte närvarar - det är ju mitt val att inte vara med av olika anledningar (mestadels att man numera är pappa och måste planera och välja ut det man kan hinna lägga hobbytid på).

Sedan är det väl så med alla intressen - det går upp och det går ner och just nu tror jag faktiskt att vårt globala krisläge också avspaglar sig på bilintressen och engagemang. Jag tror vi snart blir fler igen och ser inga kor på isen.

Tycker att vi alla skall känna oss med i gemenskapen - INGEN är utanför och vi ALLA är inbördes beundrare ihop. Klubben är till för alla och ju fler vi blir desto bättre. En hög stämning och en vi-känsla är viktig för att få klubben att blomstra så nu tycker jag att vi vänder denna tråd till något positivt och låter temat inbördes beundran bli något som vi tycker är bra!

Eller vad tycker ni andra medlemmar, styrelse och Herr Ordförande?

Gasa på och tala om för andra hur glada vi är att ha klubben - DÅ blir vi fler GGGG (glada goa galna göbbar)

Björn #194 (suppleant i 480 klubben)

PS:
Bengan, du blir giventvis INTE plockad från forumet för att du skriver vad du tycker på ett artigt manér och ger styrelsen (och medlemmar) en liten tugga med aningens "al-dente". Tycker det är bra att saker som ligger och bubblar inte bara pyr - måste få komma en flamma då och då!

PS 2: Tycker väl personligen det är en aningens konstig jämförelse någon av föregående talare gör mellan aktiviteten på 480-Klubbens-forum och Jag-Rullar-forumet. Det förstnämnda vänder sig till en mycket liten del av Volvos totala program medan det andra har hela Volvovärlden som målgrupp.... givetvis blir det skillnad i aktivitet och annat vore MYCKET underligt. Kul att Jag-Rullar-forumet finns dock men att jämföra äpplen med päron känns fel.
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Vallåkra

Inlägg av jimmi »

Hej Kjell!
Kul att höra av dig , :)
Det var bra år då jag var på vallåkra och du fixade, ska du ha mycket beröm för. Men det vet du att jag tycker.

Jo om saker och ting skall fungera så måste fler engagera sig och det pratas det om i styrelsen hur man skall få det att fungera bättre..
Det måste finnas folk som vill komma för tittar man på antalet visningar på kategorien träffar så ser man att tex, classic car 09 har 26 svar men 316 vinsningar!!!!! många som läser men inget mer...
I början när jag blev medlem så kände jag personligen att man var tvungen att ha värsta nybilen och att man liksom inte skulle passa in om man kom med sin bil med bruksslitage.. Men så är det inte, visserligen så har vissa medlemmar mycket fina bilar men så är det ju på andra klubbar med, alla är välkomna.
Nu på Vrom så kom det en 480 som var ombyggd till bakhjuls drift, och bytt motor.. Jätte kul.


Sitter nu även som Björn i styrelsen som suppleant. /jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
212 Kjell Carlsson
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 feb 2004 12:44
Ort: Asmundtorp
Kontakt:

Re: Vallåkra

Inlägg av 212 Kjell Carlsson »

Hej på er.
Jag kunde inte låta bli att åka ut till Vallåkra. Men jag blev besviken, endast 1 st 480.
Men jag träffade 3 medlemmar och tyvärr delade de min uppfattning, för att inte tala om att de tyckte att klubben hade urartat. De klagade på hög avgift medan de inte fick något åter. Man har tydligen även dragit in tidningen.
Jag står fast med mitt uttalande.
Volvo 480 för en tynande tillvaro och kommer att försvinna helt om klubben också för en tynande tillvaro
Eftersom bilen är så pass udda borde väl alla som äger en vara intresserad av att vara med i klubben?

Sen vill jag passa på att tacka de som uppskattade det jag gjorde, tyvärr kändes det inte som om alla i styrelsen gjode det.
Ta åt er av kritiken. Visa upp er på "alla" stora bilträffar, där har ni möjlighet att få fler medlemmar.
Och se till att de nya medlemmarna känner sig välkomna.

Jag är inte medlem och borde inte bry mig, men jag tycker det är synd om Volvo 480 skulle bli försvinna.
Vem vet jag kommer kanske tillbaka, även om jag inte tror det idag.

MVH Kjell
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Re: Vallåkra

Inlägg av Christer Nilsson »

Mycket intressant läsning.
Det är precis så här som ett bra forum ska fungera.
Ingen deltagare på forumet blir utesluten så länge det inte handlar om vidrigt språk, personliga förolämpningar etc.
Jag har inget att tillägga utan det är faktiskt som så att Björns åsikter speglar styrelsens!
Vi försöker hitta nya träffar i landet hela tiden men vi får inte in några tips från våra medlemmar.
Då blir det ju att vi kör med dom "gamla"...

Kan också meddela att vi håller på att fila på en helt ny hemsida och under hösten kommer nummer 2 ut av klubbtidningen i digital form precis som vi skrev om i förra numret!
Så helt overksamma vill jag nog inte påstå att vi är. Det är ju inte allt arbete som syns...!
Nästa träff som är helt rätt för vår bilmodell är Träffpunkt 80 den 20/9. Gå in på Klassikers hemsida eller sök på "Träffpunkt 80".
Det är dock ingen ordinär klubbträff i den bemärkelsen utan var och en dyker upp om och när han vill. Ingen föranmälan behövs.
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
002 Anders
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 feb 2009 16:40
Kontakt:

Re: Vallåkra

Inlägg av 002 Anders »

Hej på er!

Var inne idag för att förbereda mig för vinterns projekt med pärlan och fiska lite tips och såg denna tråd och tänkte... kul någon var där med sin bil trots allt
och har skrivit för att berätta lite om vad som hände där! KUL för det var inte några toppenartiklar som lokaltidningen HD tåtat ihop
iaf enligt min helt egen åsikt. Kunde ju kanske få denna medlem att låta oss ta med det han skrivit och bilder i klubbtidningen som det nu är dags
för mig att börja skissa på!! :D
Så var det ju nu då inte :( men när läste tråden så kom en hel del till ytan vilket jag tycker är bra!

Helt riktigt är vi några som har hållit ut länge i styrelsen... själv var jag den som en gång i tiden 1999 startade en hemsida som jag kallade
Svenska480registret som efter att ha skaffat runt 60-70 registrerade medlemmar på någras inrådan blev Svenska 480 klubben.
Jag har varit runt på ett antal poster i styrelsen under åren men sitter numera endast som ledamot av olika anledningar....bl.a tyckte jag att
klubben hade tillgång till en mycket bättre kassör än undertecknad och nån ordförandetyp är jag nog egentligen inte men man vill ju ändå va med liksom,
när man nu drog igång det hela. Själviskt?
Tja kanske det men vad då?
Kommer i snitt 2 av våra medlemmar på årsmötena som vi försökt sprida i landet och lägga ihop med familjevänlig aktivitet så..någon ska ju sitta i styrelsen…. lät jag bitter nu??
Är jag absolut inte! Sådan är sanningen bara i stora delar av föreningssverige...tyvärr.

Visst kan jag förstå att det kan ses som inbördes beundran när samma bilar alltid är på bild på träffarna men om inte andra kommer så blir det ju samma gamla bilar att skriva hem om och ta bilder på eller hur?
Vi har under åren efterlyst artiklar om medlemmars bilar, tips om lokala träffar någon deltagit på, mektips från er som är duktiga på att skruva på era bilar
och som kommer ihåg att ha kameran med ut i garaget.
Jag LOVAR att inget skrotats som kommit in till mig för att få vara med i tidningen!
Det är bara så att det inte är direkt överfullt i brevlådan med material :cry:

Sen har jag full förståelse för att alla som nämnts ovan inte har en bil i ”utställningsskick” och därför drar sig för att komma till en träff som t.ex. Tjolöholm men det tycker jag är synd. Det finns ofta en finparkering där intressanta bilar i ”bra bruksskick” ställs så man kan gå
Och kolla på dem också när man är på sådana träffar, Parkera där vet jag och så kom in och prata bilar och gläds och träffa andra som har ett brinnande bilintresse!
Eller gör som jag och Jimmi gjorde till VROM i år, träffas någonstans och gör resan till träffen till en liten utflykt i sig?! Jag mailade jimmi o jimmi la en lapp i rutan på min bil på stan… Svårare ÄR det inte att träffas och ha en kul dag ihop!

Som sedan någon ovan skrev är det dåliga tider och bensinen är dyr och tiden ofta knapp så man är kanske inte pigg på att åka jättelångt för att köra en mysrunda på 5 mil, äta en korv o snacka nån timme?! HELT OK men då kanske du hittat någon LOKAL träff som du kan tipsa andra i ditt område om genom en lapp i vindrutan eller på vårt forum och få med dig en nyvunnen (bil-)vän?!

Allt för ofta gör vi det enkla alldeles för svårt och litar också på att någon annan ska duka bordet åt oss…. Tyvärr är det inte så enkelt.

Jag hoppas innerligt att våra ansträngningar med att modernisera klubben med en digital medlemstidning vilket frigör resurser till ett fint jubileumsår och fler bra artiklar i klubbshoppen och försök att hitta nya träffar som är både lokala och rikstäckande bär frukt och blir omtyckt. ANNARS hoppas jag innerligt att klubbens medlemmar fattar pennan/tangentbordet och berättar för oss i styrelsen! Direkt eller via motioner till årsmöte och deltagande därvid….
Men kanske ska vi alla börja med att lova oss själva att vinka på nästa 480 vi möter på vägen (till nästa bilträff)?
Det kanske är ett mer lagom mål för oss alla?

Med vänliga hälsningar
Anders Jönsson
Medlem nr 002
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Site 1d3b1c9
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Site 1c9ce18
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Website d263b0_
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Info 5d19b17
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster