480 lätttrimmad?

Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

R 206

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Har för mej att det sitter där för att man inte ska kunna trimma boxen på Peters sätt? 8)
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

R 206

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Kolla den här länken finns svar där
http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... cle&id=332
Mozifer
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 maj 2004 16:52
Kontakt:

Inlägg av Mozifer »

Kalla mig blind, men vart kan jag hitta en guide för att fixa styrboxen på en Turbo från 91? 40 extra häst e helt ok som sagt i en så pass lätt bil... (Edit: Nevermind, blind som jag var missade jag sida 2 i tråden)

Dumpventilen, finns den någon som ligger inne med bra tips på vilken man ska köpa eller ska jag ta första bästa på ww.danmobility.com ?! ;-) ;-)
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Mozifer skrev:Kalla mig blind, men vart kan jag hitta en guide för att fixa styrboxen på en Turbo från 91? 40 extra häst e helt ok som sagt i en så pass lätt bil... (Edit: Nevermind, blind som jag var missade jag sida 2 i tråden)

Dumpventilen, finns den någon som ligger inne med bra tips på vilken man ska köpa eller ska jag ta första bästa på ww.danmobility.com ?! ;-) ;-)
Dumpventil, Bailey DV 26 om du kan få tag på den. Viktigt att det är en dubbelkolvs iaf. Sen finns det ngn förstärkt på mekonomen, inte öppen dock. Men med lite mer laddtryck och ett öppet filter så pyser orginal rätt bra också.
Ortovox
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 feb 2004 21:36
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Ortovox »

Hejsan
Jag tänkte bara slänga in lite info över trimning av 480 turbo som jag fått från snack med diverse 480 ägare på nätet.

Växelåda och koppling:
M59 ska vara förstärkt och vara den bästa turbo lådan och den kom på 90 års model runt chnr-550000 (har blivit av med exakta chnr).
Kopplingen på 480 turbo från 1992- chnr *567600- ska vara större än de tidigare och tåla mer. Dessa ska 200hk+.

Turbon:
Orginal turbon klarar att leverera runt 200hk så för att få ut mer får man byta turbo eller bygga en hybrid, ladda mer gör bara att turbon levererar mer värme utan att va effektiv.

Spridarna:
De klarar att ge bränsle till runt 1bars laddtryck. Men jag har läst om fler som har laddat mer med orginal spridarna(vissa kör med en manuell bränsle trycksventil).

mvh Jonas

PS Detta är info jag läst men andra har kanske annan info.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

vill lägga mig i kopplingshistrierna lite.
Martin hur får du fram att orginal koppling ska tåla 230Hk???
Jag tror du blandar ihop det med ett lite vassare aggangemang.
Jag kollade runt lite för nått år sedan när man var på "topp"
Och med SAMs "värsting" tryckplatta till renault, tror de hade den till clio cup och någon rally klass. samt en lamell från SACHS (om jag minns rätt)
så skulle detta räcka till just 230Hk. Verkar ju märkligt om orginal är lika bra.
Sedan beror det på vad som räknas med håller, körstil, och den igentliga effekten i motorn. Tycker man ser lite mycket glädjesiffror på många som trimmat sina bilar, både här och på andra ställen.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

boostofta skrev:vill lägga mig i kopplingshistrierna lite.
Martin hur får du fram att orginal koppling ska tåla 230Hk???
Jag tror du blandar ihop det med ett lite vassare aggangemang.
Jag kollade runt lite för nått år sedan när man var på "topp"
Och med SAMs "värsting" tryckplatta till renault, tror de hade den till clio cup och någon rally klass. samt en lamell från SACHS (om jag minns rätt)
så skulle detta räcka till just 230Hk. Verkar ju märkligt om orginal är lika bra.
Sedan beror det på vad som räknas med håller, körstil, och den igentliga effekten i motorn. Tycker man ser lite mycket glädjesiffror på många som trimmat sina bilar, både här och på andra ställen.
det var längesen jag hörde siffran, men tror det var på volvo jag fick den infon. jag slet snabbt upp min gamla när jag trimmat min och då hörde jag med volvo om jag skulle skaffa ngt grövre sportigare och då fick jag svaret att original höll för 230 hk. så jag kör på original, tippar på att jag har 160-170 hk och desto mer vrid, det var vridet som drog den gamle kopplingen, men den nye tål full ansträngning vid 1 bar på 5an utan problem. fast 230 är ändå ingen aktuell siffra då övriga växellådan inte tåler detta.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Frågade lite på europeiska forumet, dom brukar snacka efter erfarenhet.

"New type aprox: 340nm / 220 hp"
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Som du skriver så är det helt klart vridet som dödar både koppling och låda. i stark kombination med körstil ;)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst