Startmotorsproblem. Igen.

Skriv svar
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Startmotorsproblem. Igen.

Inlägg av Sheba »

Nu var det dags igen. Min förra startmotor la av och klickade bara varje gång jag skulle starta bilen och nu har startmotorn jag bytte ut den mot börjat bete sig likadant. Den går igång ibland(ganska sällan), och ibland klickar den bara. Att den bara klickar ibland och funkar ibland ger mig en indikation på att solenoiden lagt av eller mer rimligtvis har dålig kontakt och bara trycker fram startmotorn ibland, men att samma fel inträffar på två startmotorer i rad, är det sannolikt, trots att den andra var begagnad? :roll: Ja, det finns ju metallplattor inne i solenoiden som med tiden slits ut, men samma problem med så korta intervaller? Är det rimligt? En sista utväg är ju att montera loss startmotorn, öppna solenoiden och kolla, men vill helst utesluta allt annat först eftersom det är ett göra som tar några timmar att montera loss och montera dit startmotorn på en 480 Turbo.

Jag var ute vid bilen idag och ryckte lite i kabeln, satte mig i bilen och vred om nyckeln och hon startade på första försöket. När jag stängde av och testade igen klickade det bara. Själva startmotorn i sig verkar inte vara trasig eftersom den då inte hade startat så lätt som den gjorde och gör en gång av tjugo, typ. Så felet verkar, enligt min mycket grundläggande felsökning, ligga i antingen solenoiden eller den lilla kabeln som går till den. Den stora pluskabeln har jag mätt och funnit i princip inget motstånd mellan den och batteriet och detsamma gäller mellan jordkabeln på startmotorn och minus på batteriet. Det enda som kvarstår är den lilla kabeln som går till solenoiden, men jag vet i princip ingenting om startmotorer och vet således inte vad den ska visa. Vad ska jag mäta den mot och vilken volt ska den visa? Mot batteriets minuspol och 12 volt vid tändning eller hur är ska det vara? Vart går kabeln?

Är tacksam för svar och ser fram emot att kunna föra min felsökning ytterligare några steg framåt. :)
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Startmotorsproblem. Igen.

Inlägg av DJ.fisk »

Om du har en startmotor som du vet fungerar, kan du då koppla in den bara elektriskt och prova?
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Startmotorsproblem. Igen.

Inlägg av Sheba »

Jag har ju förvisso min gamla startmotor, det är ju faktiskt inte säkert att den är trasig har jag ju kommit underfund med nu. Men då måste jag veta hur den ska kopplas exakt. Plus vet jag vart det går och jord vet jag vart det går, men vad ska solenoiden matas med? 12 volt den också? Lösningen är ju att testa den direkt med ett bilbatteri, men som sagt så måste jag veta hur den ska kopplas då. Och om inte den funkar så måste jag skruva loss den som sitter i bilen nu och testa. Det är nästa steg i felsökningen. Först vill jag veta att den får den spänning den ska ha. Men då måste jag veta vad solenoidkabeln ska visa för värde när man mäter den. :P

Och om nu solenoiden är trasig vill jag inte lägga ut pengar på en ny startmotor eftersom det kan vara ett billigare problem att lösa själv genom att byta metallplattorna som sitter i den, men då måste jag ju veta att det garanterat är det problemet. Och så vitt jag vet så snurrar inte startmotorn igång om inte solenoiden slår till. Jag kan ha fel, min kunskap om startmotorer är ytterst bristfällig som du kanske märkt. :P
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Re: Startmotorsproblem. Igen.

Inlägg av Christer Nilsson »

Om du tar loss den tunna kabeln som sitter fast med en vanlig kabelsko på startmotorn och ansluter en multimeter eller en (hel) lampa mellan den och jord (helst på batteriet) så bör du ha tolv volt däremellan när du vrider tändningslåset till startläget. Prova detta några gånger så att du är säker på att det inte är något fel med tändningslåset! Funkar detta så är det startmotorn som är kass. Det är inte ett helt ovanligt fenomen att startmotorerna går sönder på Volvos 400-serie...

Strömmen(manövern på "elspråk") går från pluspolen på batteriet direkt in till tändningslåset och därifrån via kontakten benämnd "50" (till en spärrkontakt på automatlådan om man har en sådan) och till sist till solenoiden på startmotorn. Ständig plus (matningen på "elspråk") får den direkt via den tjocka kabeln från batteriet. Minus får startmotorn via chassit.
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Startmotorsproblem. Igen.

Inlägg av Sheba »

Okej, tack för svar. Bilen är dock fixad nu och rullar som den ska. :)
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Info 9ce18b3
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Blog 71d3b1c
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Website b1c9ce1
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Info 1d3b1c9
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Info d19b171
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster