BesiktningsFIASKO

Skriv svar
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

BesiktningsFIASKO

Inlägg av 404 Mikael »

Bra att forumet är uppe igen, bra jobbat ledningen!

Besiktigade min 480T 88a för första gång i dag, förövrigt den första besiktningen överhuvudtaget för mig. En upplevelse jag kan vara utan.

Tyvärr kunde det nog inte gått sämre.. Det började med att gubben skulle testa bromsarna och började skaka på huvudet. Under testet sprack ett bromsrör, så bilen fick direkt körförbud och får inte ens bogseras bort. Så nu står den kvar där. Inte någon i klubben i sthlmstrakten som har BE körkort och vill hjälpa till att förflytta bilen till andra sidan stan? ;-)

Funderar på att byta rör själv, och är nog bra att byta alla om de andra också är risiga. Har läst att det inte ska vara så otroligt svårt. Någon som vet vilka nipplar som passar ur biltemas sortiment? Och om biltemarören passar? Vet ingeting om bromsrör eller nipplar i nuläget.

Sedan fick den nedslag på handbromsen, men det vet jag att jag kan fixa relativt enkelt.

Och sist med inte minst anmärkning på oljeläckage, och jag vet inte vart det läcker - är som geggigast mellan motor och växellåda. Något förslag på vilka packningar det kan röra sig om? Och svårighet?

Usch, just nu tycker jag inte om bilar och önskar nästan att jag köpt en tråkig 240 eller 740 istället.
Hoppas ni har bättre upplevelser med era bilar nu när värmen kommer!
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej Mikael.
Tråkigt att höra, men det hör nog till när det gäller gamla bilar man själv inte ägt.
1. Vilket hjul? Var det ett bromsrör eller bromslang som falerade?
2. Handbromsen fixar du säkert.
3. Oljeläckaget är lite knepigare. Det är antingen motorolja eller växellådsolja som läcker. Inga konstigheter med kopplingen? Kan du känna på lukten om det är "gammal" motorolja eller växellådsolja?
Tyvärr måste du i bägge fallen sära på motor och växellåda och byta packbox från den läckande enheten (man byter nog bägge packboxarna när delarana är isär). En aning jobbigt, men det går. Inga dyra delar men mycket jobb.
När man ändå har motor och växellåda delade bör man nog passa på att byta koppling och urtrampningslager.
Jag kan hjälpa dig med att dubbelkona bromsrören (om det är bromsrören). Så köp inte några nya utan hör av dig så fixar vi till det.
TYvärr har jag ingen möjlighet att hjälpa till med transsporten. Du måste nog ha till gång till ett garage för dessa jobb. Bilen blir nog stånde i ca en vecka. Det fordras lyftanordning mm för att sära motor och växellåda. Hör av dig! Jag har en del hemtillverkad utrustning som du kan låna. De fungerar till 100%.
Hälsningar Esko
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av 404 Mikael »

Hej Esko,
Du är fantastiskt hjälpsam, en äkta 480-hjälte! Ja, du har rätt, man kan nog inte vänta sig för mycket av en gammal bil som inte varit överdrivet ompysslad de senaste åren. Och det är ju bra att bromsröret inte brast på E4an..

1. Höger fram och vänster bak. Sprutade olja ur ett rör i höjd med torpedväggen.
2. Jo, handbromsen vet jag att jag kan fixa - nu vet jag hur den fungerar. Problemet är att skivorna bak är ojämna, så de är svårt att justera. Borde egentligen byta, men vill hålla ner kostnaderna. Har förstått att biltemaskivorna inte passar 480 innan 89 tyvärr.
3.Jag cyklade till bilen idag och rotade runt lite under huven. Tog loss fördelardosan och såg att det läckte rikligt där. Har tidigare sett att det läckt, men inte så mycket. Så om jag har tur är det där det huvudsakliga läckaget är. Det stämmer ganska bra med var det droppar från bilen också. Så jag hoppas att en motortvätt (har dragit mig för det hittills eftersom folk verkar få problem efter tvättar) samt byte av kamaxel packbox (betecknad bakre om jag tolkat det rätt) ska göra susen.

Tack för erbjudandet med bromsrören! jag hör av mig om jag kan fixa transport av bilen.
mvh Mikael
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av Christer Nilsson »

Det är ju alltid trist när sådant här händer.
Helt fel årstid dessutom...

Jag håller tummarna för att du får ihop den igen!
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av jimmi »

Hoppas allt fixar sig... lycka till.
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av 404 Mikael »

Tack Christer och Jimmi!

Jo det ska nog fixa sig. Väntar på offert från en verkstad angående bromsröret. Räknade med att det kanske ändå blir billigare än att bärga bilen till andra sidan stan och fixa det själv.

Just köpt nya Michelin däck och lagt ner för mycket pengar på andra delar, så inget alternativ att ge upp!

Mikael
PS. bra att forumet är mkt snabbare nu efter omstarten! DS.
Senast redigerad av 1 404 Mikael, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av Sheba »

Kul att du inte tänker ge upp! Tråkigt med besiktningen, men se det såhär att om du fixar problemen nu så kommer det ju dröja länge innan de uppstår igen. :)
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av 404 Mikael »

Ja, det har du rätt i, man ska väl försök se det positivt! Men grundregeln för gamla bilar är väl inte om de går sönder utan vad som går sönder nästa gång ;-) Men man lär sig på det, jag försöker se det lite som en utbildning jag kommer ha nytta av hela livet.

Mikael
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av 404 Mikael »

Här är fortsättningen på eländet hittills med min 480 turbo från 88:
Hittade en verkstad några hundra meter från Bilprovningen så kunde "bärga" dit bilen en sen kväll. De fixade bromsröret för en tusing, bra tyckte jag som trott att det kunde blivit dyrt. Billigare än att ha bärgat hem bilen för att försöka fixa det själv.

Hämtade ut bilen, bokade en tid hos bilprovningen och åkte till en GDS hall för att fixa handbromsen. Lyften var dock upptagen, och hade bara en timma på mig till bilprovningen. Men lyckades efter lite möda spänna vajrarna och justera skruvarna till oken på parkeringen utanför.

Fick igenom handbroms och färdbroms på besiktningen så att körförbudet hävdes, skönt! Men fortfarande oljeläckaget kvar att fixa, och hade spänt åt handbromsvajern lite mycket, så fick en anmärkning på anliggande broms, men det är redan justerat.

Bytte packbox för kamaxeln bakom föredelarlocket då jag sett att det läckte där - mycket olja i fördelarlocket. Sen gick bilen bättre, men det droppar fortfarande olja, så mer att fixa!

Tog i förra veckan loss kamremskåpan för att ta en titt på om det läckte olja från kam, mellan eller vevaxeln på kamremssidan. Var geggig överallt, så kom nog fram till att det både verkar läcka från mellan och vevaxeln. Samt att det är riktigt oljigt på alla motordelar mot torpedväggen. Stön! Måste verkligen göra en motortvätt underifrån så att man verkligen ser vart det läcker mest olja.

Det mest frustrerande är dock att efter jag satt dit allt inklusive kamremskåpan så går bilen riktigt dåligt. Det vibrerar i hela bilen, den låter mycket mer - spruttar liksom och är orkeslös. Då bilen går så här efter jag var och petade lite antar jag att jag har mig själv att skylla.

Men frågan är vad jag gjort?

Mina teorier:
1. I svärandet över kamremskåpans borttagande och ditsättning har jag ruckat på den sladdhärva som går från ECMen till vad jag tror är insprutningen (sladden går till en kontakt i höjd med oljepåfyllningslocket, men mot torpedväggshållet) plus två jordkablar. Om man drar ur sladdarna stannar motorn. I en sladdböjen känns kablarna mjuka, men ledarna inuti verkar inte ha gått av, så vet inte.

2. Om jag kommit åt kamremmen eller dess infästning på något sätt. Tog återigen loss kåpan igår för att se om jag ser något. Jag såg att kamremmen vobblar 1-2 mm fram och tillbaka på vevaxelkugget. Skivan som fläktremmen sitter på (sitter utanför vexaxelkugget) vobblade inte, så hela axeln verkar inte skev. Någon som vet om detta vobblande kan vara orsaken och vad man kan göra åt detta? Men vet inte om detta uppstod nu eller tidigare. Jag bytte kamrem och rullar i vintras.

3. Något helt orelaterat till de komponenter jag nyligen petat på.

Kommentarer eller idéer välkomnas varmt!
Mikael
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av Sheba »

Den enda lösningen till ditt oljeläckage är nog att, som du själv säger, göra en komplett motortvätt och sedan se vart det läcker.

Vad gäller sladdhärvan från ECM'en så kan jag inte svara på om den är till insprutningen, men när det gäller bil-el så kan slitna kablar ge upphov till en hel del intressanta problem. Att laga kablar som man misstänker är skadade tar inte speciellt lång tid och det är värt det i det långa loppet. Har själv planer på att gå igenom alla kablar under motorhuven i sommar, samt se över alla jordpunkter. Om kablarna i fråga faktiskt går till insprutningen så skulle jag nog kunna tänka mig att skadade eller glappande kablar kan få bilen att gå väldigt dåligt.

50 spänn på att problemen dock är totalt orelaterade till något som du gjort under motorhuven. :mrgreen:
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av 404 Mikael »

Nu är problemet med att bilen gick dåligt löst i alla fall!

Tog en ny titt på kamremmen och såg att den satt bra, så det var inte felen. Men när jag efter tips från Esko ryckte loss en tändkabel i taget under tongång såg en kompis att det slog gnistor från kabeln som sitter mellan fördelarlocket och tändspolen (?). Det visade sig att det var fukt i kontakten mot tändspolen (eller vad den nu heter). Efter torkning går bilen fint igen!

Så, det var ett fel jag orsakat själv - tvättade motorn lite för några veckor sedan, och måste ha fått in fukt då, men att det tog ett tag innan den började gå dåligt.

Men Sheba, jag tänker inte kräva in 50 kr ;-) Tack för kommentarerna!

Då är det "bara" oljeläckaget kvar innan ombesiktning.
mvh Mikael
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av Christer Nilsson »

Ett tips som du kan fundera på är att även kolla om tändfördelaren är sliten, har ngn spricka etc.
En kollega har en 460 som gick lite "konstigt" och det visade sig att kontakterna i locket var sönderbrända.
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av 404 Mikael »

Tack för tipset Christer!
Jag bytte fördelardosa, rotor och tändkablar i vintras, så de borde vara ok.

Har dock fått lite mer akuta problem nu. Tog bilen norrut på midsommarafton. Var stekande sol och hamnade i köer i 1.5 h. Efter köerna upptäckte jag att tongången höjdes till 1200-1500 rpm, samt att det vid en titt under huven såg att det tryckts ut redigt mycket olja på torpedväggssidan av motorn (där jag tidigare sett att det läckt droppvis). Var OK oljenivå i motorn. Åkte vidare, och efter ett tag gick tongången ner till normala 800 rpm. Men efter någon kilometer började bilen rycka mer och mer. Jag körde in till vägen och då rykte det rejält från motorn - troligen olja mot ex. avgassystem och andra varma ytor.

Bestämde oss för att stanna, och lät bilen vila en timma. Sedan körde jag lugnt 1-2 mil till en verkstad utan fler hackningar. Dock upptäckte jag att oljetrycket inte var så högt (mätaren står ungefär rakt upp). Precis innan jag var framme vid verkstaden testade jag att trycka lite hårdare på gasen och såg då att oljetrycket inte följde med som det brukar utan hoppade till lite och kom aldrig upp i fullt tryck. Efter denna gasning höjdes även tongången igen till 1200 rpm (!).

Jag antar att värmen på något sätt varit inblandat i detta som hänt. Dock höll jag hela tiden koll på vatten och oljetemperatur som låg mellan 80-95°C. Misstänker dock att oljetempmätaren är trasig då den alltid visar lägre temp än vattentempen, och har hört att oljetempen alltid ska ligga högre än vattentempen. Antar att det är svårt att säga om det är oljepumpen isig som är paj, eller om oljeläckaget hindrar trycket från att byggas upp.

Några tips eller ideer om vad som hänt? Topplockspackningen?

Lämnade bilen på en verkstad som inte var öppen, men funderar på att istället köra hem bilen i lugnt tempo till Stockholm efter att ha fyllt på olja för att lämna den hos en mekaniker en kompis tipsat om. Om man nu vågar. Man vill ju inte att motorn ska skära.

Hälsningar Mikael
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av 404 Mikael »

Fortsättning:
Den höjda tongången berodde på att gasvajerfästet vid torpedväggen på motorsidan är lite trasigt, så ibland hoppar vajern fel och fastnar.

Kunde köra hem bilen 15 mil utan problem, så det måste ha varit värmen och kökörning som fick motorn att pressa ut massa extra olja mot normalt. Ska lämna in bilen, orkar inte hålla på mer!
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av 404 Mikael »

Sedan sist är båda bakre bromsoken nu bytta, samt främre handbromsvajern som var på väg att gå av. Så handbromsen fungerar bra nu äntligen!

Vidare är vevhusventillationens backventil bytt mot en ny. Ena "pipen" tätade inte som de ska när man blåser i den, och antog att det kunde vara orsak till att bilen läcker lite olja.

Tvättad av motorn, och fick äntligen igenom bilen på besiktningen! Väldigt skönt :-)
Dock läcker den fortfarande lite olja.

Funderar på att sälja bilen då jag har svårt att släppa de skavanker som ändå finns (lite rost, läckande vänster baklampa mm.). Jag vill gärna få bilen i riktigt fint skick, men kommer inte ha tid att fixa på länge tyvärr, och det gnager mig. Lite synd då jag lagt ner massa pengar på delar, men man har lärt sig mycket!

Får se!
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av Björn #194 »

Tjena Mikael,

Ja du har ju rätt att man lär sig en hel del genom att meka och klura ut fel och sätt att lösa dem själv. Det är värt väldigt mycket. Så tänk inte så mycket på hur mycket tid eller pengar du lagt, OM du nu verkligen skall sälja, tänk istället på vad det har gett dig personligen.

Ha det bäst (och hoppas att du behåller bilen ändå!)

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av 404 Mikael »

Hej Björn!
Det har du rätt i. Och om inte har man lärt sig mycket om vad man ska titta efter vid nästa bilköp.

Får se hur jag gör med 480n. Jag tycker det är en riktigt kultbil som jag tydligen velat ha länge - hittade en teckning på landet som jag gjort av en 480 cab när jag var 8 år, så har nog haft 480 i mitt undermedvetna länge ;-)

Men, har fått överta två andra bilar, så tre bilar och en doktorsavhandling som ska vara färdigskriven om 8 veckor blev lite mycket.

Ha det bra!
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: BesiktningsFIASKO

Inlägg av 404 Mikael »

Bilen fortfarande kvar. Har haft otur i turen. Efter att letat frontspoiler sedan i december fick jag tag på en som ville sälja. Han tvättade av den innan han skulle skicka den och lät den ligga ute och torka, bara för att bli överkörd av sin kompis jeep. Arrg..

Det är nog inte menat att min 480T ska ha en spoiler, men skam den som ger sig ;-)
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Blog 8cd263b
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Blog 8b3d34d
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Guide 3d34d08
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster