Nåväl, jag har en liten fråga till de av er som har lite mer erfarenhet av detta än vad jag själv har, nog för att jag skruvat med 480 sen de första kom, men just den här biten har jag alltså inte lyckats lära in, trots idoga ansträngningar och ihärdiga försök, det är väl någon trasig DNA-stege elelr något dylikt kan jag tro.
Tomgångsmotorn, Tomgångsventilen eller tomgångsregulatorn, kärt barn har som bekant många namn, är enligt mina noteringar en mojäng som styr tomgången baserat på information som styrboxen ger ifrån sig. Styrboxen i sin tur får en signal från en tempgivare som sitter strax under tändstift nr ett om jag fattar det rätt?
Nu till mitt lilla bekymmer! Jag håller på att göra i ordning en 92:a turbo som jag antingen skall ha och köra med själv alternativt sälja till någon 480-entusiast. Problemet är att tomgången pendlar från i princip 100 varv till 1500 tills motorn är varm då går den lite bättre. Den stannar aldrig men det låter som den är bra nära hela tiden. Om jag rycker ut sladden till tomgångsregulatorn så går den jämt och fint utan problem. Fenomenet anser jag, som den lekman jag är, vara beroende på att den helt enkelt inte kommer åt att vrida gasen upp och ner eftersom jag dragit ut signalkabeln. Med andra ord fungerar nog själva motorn som den skall men det är något som gör att den får felaktiga signaler från styrboxen, om jag har klurat ut det hela rätt.
Jag tror felet ligger i min givare, alltså den som sitter under cylinder nr ett, håller ni med?
Har ni någon aning om hur man kontrollerar den? Jag har tidigare tagit en givare från en 88:1 men det hjälpte inte, den fick bara en annan rytm i varvandet.
Jag har sprutat startgas runt alla slangar och anslutningar för att leta tjuvluft, men det har inte givit något utslag alls, så på den punkten verkar det grönt.
Det vore fint om jag kunde får ordning på det för det skär i mitt gamla mekarhjärta när den haltar på det viset.