Problem
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 23 aug 2010 21:41
- Kontakt:
Problem
Hej jag har en volvo 480 ES - 87 som har stora problem vid start och när motorn är kall.
När jag har startat bilen smattrar det bara ifrån motorn och i avgassystemet jag får inget svar på gasen och försöker jag köra iväg så dör den när jag släpper kopplingen. Jag får gasa i några minuter tills motorn blivit varm. Jag har även problem vid kortare stop t.ex vid tankning då är den mkt trögstartat den "surar"
Jag har bytt diverse givare och annat utan framgång. Mycket tråkigt då det är en underbar och bil när den är varm! Hoppas på tips då jag börjar tröttna på detta och skroten inte känns allt för avlägset, synd på en så välbevarad 480 endast 13000 mil men det kanske har körts för lite?
Henrik
När jag har startat bilen smattrar det bara ifrån motorn och i avgassystemet jag får inget svar på gasen och försöker jag köra iväg så dör den när jag släpper kopplingen. Jag får gasa i några minuter tills motorn blivit varm. Jag har även problem vid kortare stop t.ex vid tankning då är den mkt trögstartat den "surar"
Jag har bytt diverse givare och annat utan framgång. Mycket tråkigt då det är en underbar och bil när den är varm! Hoppas på tips då jag börjar tröttna på detta och skroten inte känns allt för avlägset, synd på en så välbevarad 480 endast 13000 mil men det kanske har körts för lite?
Henrik
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Problem
Hej!
Spontant låter detta som problem med tändningen. Kolla framför allt fördelarlock och se om kolbiten i mitten sticker ut och fjädrar in som den ska. Standardfel på dessa volvo ur 400 serien.
Till detta, hela och rena tändkablar och stift som är bytta med rätt avstånd.
Är detta i ordning?
Steg två är att mäta bränsletrycket, troligtvis inte något fel men det är ändå bra att få detta ur världen. (mäts lämpligvis hos macken eller volvo)
Mvh Jonas
Spontant låter detta som problem med tändningen. Kolla framför allt fördelarlock och se om kolbiten i mitten sticker ut och fjädrar in som den ska. Standardfel på dessa volvo ur 400 serien.
Till detta, hela och rena tändkablar och stift som är bytta med rätt avstånd.
Är detta i ordning?
Steg två är att mäta bränsletrycket, troligtvis inte något fel men det är ändå bra att få detta ur världen. (mäts lämpligvis hos macken eller volvo)
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 23 aug 2010 21:41
- Kontakt:
Re: Problem
Hej
Tack för svar.
Jag har nu bytt ut fördelarlock och tändstift tagit från min 440 turbo som ändå ska skrotas. Utan resultat jag ska nu ge mig på tändkablarna.
Henrik
Tack för svar.
Jag har nu bytt ut fördelarlock och tändstift tagit från min 440 turbo som ändå ska skrotas. Utan resultat jag ska nu ge mig på tändkablarna.
Henrik
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 23 aug 2010 21:41
- Kontakt:
Re: Problem
Jag har nu även tändkablarna och bilen går lika knackigt fortfarande. Bara kolla bränsletrycket kvar.
Henrik
Henrik
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Problem
Det låter tyvärr lite som fel i styrdonet. Jag har själv aldrig råkat ut för det men tydlgen går styrdonen sönder på ES modeller.
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 23 aug 2010 21:41
- Kontakt:
Re: Problem
Hej
Något tips på hur man ska gå till väga?
Henrik
Något tips på hur man ska gå till väga?
Henrik
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Problem
Mäta bränsletryck är lätt, börja med det för att utesluta annat.
Steg två, låna ett annat styrdon.
Steg två, låna ett annat styrdon.
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Re: Problem
Men kollade du då att mittenkolet kunde röra sej lätt och var tillräckligt långt på den gamla slitna och rotorn? BYThenrikberg skrev:Hej jag har en volvo 480 ES - 87 som har stora problem vid start och när motorn är kall.
Jag har bytt diverse givare och annat utan framgång. Mycket tråkigt då det är en underbar och bil när den är varm! Hoppas på tips då jag börjar tröttna på detta och skroten inte känns allt för avlägset, synd på en så välbevarad 480 endast 13000 mil men det kanske har körts för lite?
Henrik

Jag skulle inte testa ett lock från en annan bil även om den andra går som en klocka om du förstår?
Sen, har du bytt tempsensorn? Den som styr kall/varm motor? Sitter nedanför ettans stift.
Dumt att utgå från att styrenheten är paj utan snarare "Fel på vägen"

Chrille
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 23 aug 2010 21:41
- Kontakt:
Re: Problem
Det var tempsensorn tack för hjälpen, grymt skönt!
Henrik
Henrik
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster