Hackig gång..

Lennarth Nilsson
Site Admin
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 jan 2004 22:07
Ort: Öland
Kontakt:

Hackig gång..

Inlägg av Lennarth Nilsson »

Införd i det gamla forumet 2003-12-28 - 15.51.05


Hejsan!
Har fått lite problem med min volvo 480 och hoppas nu på lite hjälp.
Låg på motorvägen hem, när jag tyckte att bilen började hacka lite vid gaspådrag. Går bra vid jämn fart. När jag åker av motorvägen så där bilen. Startar igen och lyckas ta mig hem. Med hjälp av att hela tiden varva motorn lite. Har sedan kört lite efter det och felet kvarstår, men nu dör den inte. Är vid gaspådrag så hackar bilen lite och till slut så går den normalt. Hackar även lite på tomgång då och då. Vet inte om det kan vara så att den inte får tillräckligt med bensin. Tacksam för hjäpl. Vet inte vart man ska börja. Har bytt tändstift. kan det vara fel på bensinpimpen? Finns det två bensin pumpar på bilen?
Mvh /Rille
Lennarth Nilsson
Site Admin
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 jan 2004 22:07
Ort: Öland
Kontakt:

Svar nr: 1

Inlägg av Lennarth Nilsson »

Införd i det gamla forumet

Hejsan,

Har haft liknande problem, lite då och då.

Första gången var det olja som läckte in i fördelarlocket. Bytte packbox (ganska enkelt) samt
satte dit nytt fördelarlock och rotor. Problemet borta.

Andra gången var efter kamaxelbyte. Jag hade då glömt att sätta dit jordflätan som sitter fast
i en av skruvarna till fördelarlocket.

Frågan är om motorn börjar hacka om du belastar elsystemet mer och mer, dvs använder stolsvärme,
elbakruta etc. Om det är så, då kan det vara jordflätan till fördelaren som har dålig kontakt.
Använd 5-56 eller kontaktspray.

Lycka till

Mvh
Knutte
Lennarth Nilsson
Site Admin
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 jan 2004 22:07
Ort: Öland
Kontakt:

Svar nr: 2

Inlägg av Lennarth Nilsson »

Hej!

Låter inte helt otroligt att det kan vara bränsle. Lämpligaste är att mäta bränslemängden (enklast)Det finns bara en pump och den sitter i tanken. Man tar bort den innifrån bilen (sitter under mittkonsolen i baksätet)

Vill du testa så ta bort returledningen, du finner den vid högra fjädertornet. Tar man bort/delar ledningen på lämpligt ställe så kan man mäta mängden under 30 sek då motorn är igågn. Då ska pumpan ge minst 1 liter.

Mvh Jonas
Lennarth Nilsson
Site Admin
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 jan 2004 22:07
Ort: Öland
Kontakt:

Svar nr: 3

Inlägg av Lennarth Nilsson »

Kan kanske vara reläerna till bränslepumpen.

Det felet har jag på min.

Den stannade i och för sig helt innan jag kom på vad det var.

Dom sitter under instrumentbrädan på högersida.

Mvh/CO
Lennarth Nilsson
Site Admin
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 jan 2004 22:07
Ort: Öland
Kontakt:

Svar nr: 4

Inlägg av Lennarth Nilsson »

Av: Stefan

Kan det inte ha med kondens i tanken att göra.
Tänkte nu i vintertider.. Min bil hackade nämligen förut, Då var det bara köra i lite k-sprit som finns på De flesta mackar för ca 25 kr..
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Vill du mäta bränsletrycket eller mängden så kolla gärna på

http://volvo480.kicks-ass.net/

Att börja där kan vara ett bra sätt. Du har möjligen inte problem med att bilen är svårstartad varm, efter ca 15-20 min?

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är mycket vanligt att det är packboxen vid fördelaren som är dålig och läcker olja...
Stannar bilen när du svänger (höger har jag för mig)??
Då skall du definitivt kolla fördelaren...
Olof

Inlägg av Olof »

Jag har liknande problem, bilen kan rycka till lite närsomhelst. Oftast när man accelerar, men även när man håller konstant fart. När det väl börjar rycka/feltända så måste man släppa gasen annars blir det bara värre... Har bytt packbox samt torkat ur och ruggat upp fördelaren. Någon jordfläta satt inte på fördelaren, och jag hittade ingen som var lös heller (skumt)...

Notera dock att min bil aldrig har dött (än :roll: ).

Några förslag? Själv lutar jag åt nya tändkablar... blir nog biltemas blåa silicon. :twisted:

Börjar bli ganska irriterande, har hållt på så här sen sommaren ... :(

MVH Olof
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Ryckningar kan ha lite olika bakgrund men det vanliga är tänd (gnista som hoppar över) och bränslesystem (tryckfall)

Att ha bra tändstift, kablar och fördelare är väsentligt. Slutsteget (turbo) eller tändmodulen (Es) har varit föremål för vissa 480 ägares problemkälla.

Ett sätt är att ta bort alla tänddelar o spraya/rengöra dom med silkon/teflon eller någon annan spray (5,56) så ev överslag försvinner. Men ex biltema o byte är att föredra.

Bränslesystemet kan även ge upphov till problem, det är inte ovanligt med bränslepumpar som levererar ojämt och t.o.m går så trögt att mängden bränsle minskar rejält.

Mätning av systemtryck och mängd är relativt lätt och borde inte kosta så mycket på en verkstad (30 min) eller om du vill gära det själv, logga gärna in på http://volvo480.kicks-ass.net/

Jordflätan som sitter mellan fördelaren och tändspolen är till för avstörning (jämna ut spänningspulser) och ska inte påverka bilen. Den som skrev detta hade troligen jordfel mellan motor och chassie.

Mvh Jonas
Olof

Inlägg av Olof »

Tack för svaret, det känns som att det inte är alltför hög fart på forumet ibland :D ...

Biltema utflykt lär det nog bli, det känns alltid bäst att börja byta dom billiga delarna. Stiften är beru stift som är nya sen i somras, ska ta en titt på dom när jag byter kablar. Personligt föredrar jag NGK, men det var inte jag som bytte så man får ta vad man får :roll: .

Frågan är dock, om det nu visar sig att problemet kvarstår, hur mäter jag upp slutsteget? Jag antar att det rör sig om ganska höga spänningar i korta pulser, och det är ju inget som min MICRO-multimeter klara av...

MVH Olof Jakobsson
480 turbo 88
Robert
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 jan 2004 01:11
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Robert »

Apropå tändstift, vilka ska jag köpa till min turbo 88, läste någonstans att de tändstift Volvo säljer är numera samma som till Es´n.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Har ingen koll på hur man mäter slutsteget. Men om man gör alla andra åtgärder så slipper man kolla det ju. :D Eller så får man testa med ett annat (skroten)

Mvh Jonas
Henrik Halvorsen
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 jan 2004 23:59
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Henrik Halvorsen »

Hej & Hallå!

Hur man mäter slusteg står bra beskrivet i Haynesboken.
Passa även på att kolla kablaget, på min röda var det "halvavbrott" i första decimetern till kabelstammen, hade stora problem med att den tjyvdog och misstände.

//Halvorsen
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Henrik!

Gäller det es eller turbo? Lät intressant!

Har du mätvärdena till turbo?

Mvh Jonas
Henrik Halvorsen
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 jan 2004 23:59
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Henrik Halvorsen »

Jag hade en ES (med Fenix) men det finns en metod till turbo också.
Föt att kolla att du får signal från Styrenheten ska du lossa på jacket som sitter fast på på tändspolen och mäta mellan Stift 4 och Jord med en testlampa med lysdioder i, be nån dra runtmotorn med startmotorn, testlampa ska blinka. Mellan stift 3 och Jord ska du med på slagen tändning ha 12V.

På skälva spolen ska man på lågspänningssidan ha 0,4-0,8?, Högspänningssidan, mellan 2 och 3 respektive 1 och 3 runt 7200?
Hoppas det hjälper.

//Halvorsen - som aldrig åker långa sträckor utan Haynesbok och Flukemultimeter
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Henrik!

Tackar men tyvärr så är dessa värden ingående signaler till slutsteget och motståndsvärdena är till själva tändspolen.

Det sitter en stor transistor på en platta, men att kunna mäta denna och avgöra om den har intermittent funktion tror jag kan bli svårt. Åtgår nog ett osciloskop. Nån som vet mer?

Och till en annan sak, kan ju vara så att man har dålig jordning mellan motor och chassie som någon skrev. Ta då en startkablel och sätt mellan kaross och motor, så kan man ju utesluta detta problem.

Mvh Jonas
Henrik Halvorsen
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 jan 2004 23:59
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Henrik Halvorsen »

För Fenix står det att man kan testa med en glödlampa på minst 4W, rimligtvis borde det funka med EZ210K.

Intermitteneta fel ÄR svåra, jag jobbar ibland med sådana fel hela dagarna.

En ide vore att mäta kablaget mellan slutsteget och boxen, helst om man kan rucka på tåtarna medans man mäter.

//Halvorsen
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Henrik!

Nu börjar det låta! Vart är det tänkt att koppla in lampan någonstans?

Jo, intermittenta fel är roliga................om man hittar dom *S* Det roliga är ju att ta fram mätmetod för att utröna dom. Vad jobbar du med? Lite nyfiken.

Min fråga är egentligen om vart felet ligger i slutsteget, som du säger kablage eller transistorn. Man skulle haft någon som det var fel på.

Mvh Jonas
Henrik Halvorsen
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 jan 2004 23:59
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Henrik Halvorsen »

Lampan skulle kopplas in istället för tändspolen, den ska blinka när motorn dras runt.
Man skulle kunna "provocera" kablaget genom att böja på det, för att se om det är nått glapp. Man kan ju knacka lite på slutsteget också för att elliminera glapp där också.

Vart jag jobbar?, Som signaltenkiker på Banverket, Halva jobbet är felavhjälpning, allt får att byta lampa till att byta kortrackar.

//Halvorsen
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Henrik!

Tackar för tipset! Alltid lär man sig något nytt.

Har själv jobbat som bilelktriker så jag förstår vad du menar! :D El är kul!

Tänkte att man skulle kunna ta fram en metod som är lätt att genomföra. Funderar lite på om man skulle koppla in en lysdiod, så man kan få en bild över frekvensen. Då skulle man kunna ha den synlig i vindrutan kanske (alltså när man kör)

Tänkte mest att det kanske inte är så lätt för en lekman att felsöka på kablage eller om transistorn kan strula (termiska problem)

Mvh Jonas
Carl-Johan

Tändstift

Inlägg av Carl-Johan »

Biltema utflykt lär det nog bli, det känns alltid bäst att börja byta dom billiga delarna. Stiften är beru stift som är nya sen i somras, ska ta en titt på dom när jag byter kablar. Personligt föredrar jag NGK, men det var inte jag som bytte så man får ta vad man får :roll: .


Hej hej,

Jag har prövat ett antal märken på stift till mina turbo bilar - -88 -92, med samtliga stift förutom volvo original får jag ryckig gång..... Annars är jag inte för original på något sätt men med stift är det helt klart så att volvos är ok.....

Lycka till / Carl-Johan
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Guide b171d3b
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Site 9ce18b3
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Info 3_595dd
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Tips 3b1c9ce
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst