Matt framstötfångare
-
Carl Lindberg
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 mar 2004 19:51
- Kontakt:
Matt framstötfångare
Jag har problem med min framstötfångare. Den är rätt matt. Jag har en röd Turbo fårn 89. Jag har testat att rubba och sedan vaxa den men den blev inte mycket bättre. Pga det dåliga vaxresultatet att så åkte jag till en professionell lackfirma. När jag visade dem bilen sa de att det inte var någon ide att vaxa den. De tyckte istället att jag skulle sälja den innan bilen blev värre. Någon som vet något knep för att få den lackade skärmen blank?
Äger numera bara en styrbox till en 480T
-
020, Esko Antikainen
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Matt kofångare
Hej!
Jag har reparerat en del småskador på kofångarna. Då slipade jag ner, spacklade och lackade med spayburk. Detta har hitills fungerat bra. Inga tecken på att färgen släppt. Man kan inte idag se någon skillnad utan det ser helt ok ut.
Man kan kanske slipa ner och lackera hela kofångaren? Jag har ingen erfarenhet utom det tidigare nämnda. Någon kanske vet hur man lackerar på plast?
Esko
Jag har reparerat en del småskador på kofångarna. Då slipade jag ner, spacklade och lackade med spayburk. Detta har hitills fungerat bra. Inga tecken på att färgen släppt. Man kan inte idag se någon skillnad utan det ser helt ok ut.
Man kan kanske slipa ner och lackera hela kofångaren? Jag har ingen erfarenhet utom det tidigare nämnda. Någon kanske vet hur man lackerar på plast?
Esko
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Om proffsrekondaren inte tyckte det var lönt med polering, har du inte funderat på lackering då? Om du själv tar av kofångaren kostar det kanske 1000-1500 kr hos lackeraren.
Lackering av plast är inte svårt, man lägger i mjukgörare i färgen. Men jag tror det skulle gå o lacka utan det på kofångaren då den är rätt hård.
Vad har du polerat med? Använd grovrubbing typ ERBE eller autosol skulle säker funka bra, finns hos din lokala tillbehörsaffär (mekonomen mm)
Mvh Jonas
Om proffsrekondaren inte tyckte det var lönt med polering, har du inte funderat på lackering då? Om du själv tar av kofångaren kostar det kanske 1000-1500 kr hos lackeraren.
Lackering av plast är inte svårt, man lägger i mjukgörare i färgen. Men jag tror det skulle gå o lacka utan det på kofångaren då den är rätt hård.
Vad har du polerat med? Använd grovrubbing typ ERBE eller autosol skulle säker funka bra, finns hos din lokala tillbehörsaffär (mekonomen mm)
Mvh Jonas
-
Broman
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
020, Esko Antikainen
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Lackering av plastdetaljer
Hej!
Jag vill bara tillfoga att jag lackerat om min front (plast) två gånger. Första gången lackerade jag med spray-burk och det blev ok, men färgen var "mjuk" och stenskott mm syntes efter ett halvår. Nästa gång lackerade jag med tvåkomponent färg och den var uppenbarligen mera motståndskraftig. Efter två år syns inga större stenskottsmärken.
Detta borde väl gälla främre stötfångaren som är väldigt utsatt.
Esko
Jag vill bara tillfoga att jag lackerat om min front (plast) två gånger. Första gången lackerade jag med spray-burk och det blev ok, men färgen var "mjuk" och stenskott mm syntes efter ett halvår. Nästa gång lackerade jag med tvåkomponent färg och den var uppenbarligen mera motståndskraftig. Efter två år syns inga större stenskottsmärken.
Detta borde väl gälla främre stötfångaren som är väldigt utsatt.
Esko
-
yo84
- Inlägg: 149
- Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
- Kontakt:
-
122. Jonas Andersson
- Inlägg: 174
- Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
- Ort: Lund
- Kontakt:
Sprayar med burk gör man inte, det blir aldrig blankt och den färgen går aldrig att polera blank heller, den torkar aldrig helt. Den är helt enkelt kass. Spraybombar gör man på gamla Sierror!
Vad gäller plastlackering behövs inget mjukmedel i färgen, det använde man förr då färgen var stenhård efter härdning. Idag är färgen segare och därmed behövs inget mjukmedel. Plastprimer är däremot att föredra om detaljen inte är målad innan.
Om man nu ska göra det själv, och detaljen inte är målad tidigare.
1: Tvätta detaljen med vatten.
2: Tvätta detaljen med cellulosa thinner
3: Rugga upp utan med Scotch Brite duk
4: Tvätta med antistatiskt avfettningsmedel
5: Lackera enligt konstens alla regler
Om detaljen är målad sedan tidigare:
1: Tvätta detaljen med vatten.
2: Tvätta detaljen med cellulosa thinner
3: Matta ner detaljen med 400-600 papper
4: Tvätta med antistatiskt avfettningsmedel
5: Lackera enligt konstens alla regler
Vad gäller plastlackering behövs inget mjukmedel i färgen, det använde man förr då färgen var stenhård efter härdning. Idag är färgen segare och därmed behövs inget mjukmedel. Plastprimer är däremot att föredra om detaljen inte är målad innan.
Om man nu ska göra det själv, och detaljen inte är målad tidigare.
1: Tvätta detaljen med vatten.
2: Tvätta detaljen med cellulosa thinner
3: Rugga upp utan med Scotch Brite duk
4: Tvätta med antistatiskt avfettningsmedel
5: Lackera enligt konstens alla regler
Om detaljen är målad sedan tidigare:
1: Tvätta detaljen med vatten.
2: Tvätta detaljen med cellulosa thinner
3: Matta ner detaljen med 400-600 papper
4: Tvätta med antistatiskt avfettningsmedel
5: Lackera enligt konstens alla regler
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
-
Broman
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster