Värmesystemet

Joni
Inlägg: 22
Blev medlem: 05 feb 2004 16:28
Kontakt:

Värmesystemet

Inlägg av Joni »

Hej

Jag har tidigare ställt frågor om mitt problem med värmen i min bil, men inga av tipsen har hjälpt. Nyligen hörde någon säga att det finns ett system i 480 som gör att värmen inte direkt släpps in i bilen utan värmen används först att värma upp motorn.

Är det så och i så fall, hur fungerar detta systemet? Är det en termostat som stänger en lucka så att ingen varmluft kommer in? Eller fungerar det på ett annat sätt?

MVH
Johan
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Johan!

Exakt hur själva cirkulationen av kylvätskan har jag tyvärr inte koll på, men motorn brukar självcirkulera kylvätskan internt innan man släpper ut överskottsvärmen till kylaren. Det är alltså beroende på vart man tar ut värmen till kupén.

Vad har du för bil? Hur ser ditt värmereglage ut?

Men över till ditt problem.

Har du bra tryck i lufttillförseln i din bil? Om fläkten går på fullt, blåser det i munstyckena?

Du har ju två slangar in till din kupé, en av dessa ska ju bli varm när du har motorn igång. Tror värmen cirkulerar in utan någon termostat, dvs du väljer sedan temperaturen med ett spjäll som blandar kall och varm luft.
Blir denna slangen varm?

Man kan ju tänka sig att cellelementet är igensatt i din bil (löv eller skit i kylsystemet)
Spjället för värmen aktiveras ej, det går en vajer från ditt reglage till denna. Rör sig detta spjäll?

Hör gärna av dig igen!

Mvh Jonas
Joni
Inlägg: 22
Blev medlem: 05 feb 2004 16:28
Kontakt:

Värmesystemet

Inlägg av Joni »

Hej Jonas

Tack för ditt svar, här kommer lite svar på dina frågor.
Min 480es är av årsmodell 87.

Jag har nyligen byt termostart på min bil, då sköljde jag också systemet och fyllde på med ny kylvätska. Efter bytet öppnar termostaten ungefär vid 87 grader. De slangar som går in i kupen från motorn blir varma.

Jag har nyligen tagit bort inredningen framför värmepaketet så jag nu kommer åt värmepaketet. När jag nu ändrar värmereglage från kallt till värme får jag ingen värme vid rutorna, men om jag håller handen vid värmepaket får jag värmeluft där. För jag tillbaks spaken till kallt får jag lite kall luft på rutan. Jag känner att spjället vid värmepaketet ändrar sig när jag ändrar reglage på instrumentbrädan. Har för övrigt rätt dålig fart på luften som kommer in i kupen, vet inte om det är "standard".

Har funderat på om man skulle blåsa lite med tryckluften, både inifrån och utifrån och se om det finns löv och skräp där. Har också funderat på det kan vara fel på värmeenheten där man ändrar luftflödet och ändrar värmen.

MVH
Johan
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Jag ska hem i helgen, kan titta på mitt värmepaket som jag har löst. Troligen ligger det någon stans där du säger med ventiler eller reglage.

Mvh Jonas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Kollade i mitt värmepaket. Det sitter ett stort spjäll som påverkas av vajern från reglaget, denna kopplar in antingen luft utifrån eller luft genom värmepaketet.

Men sen sitter det tre spjäll till. Dessa reglerar vart flödet ska ta vägen. Dra i dessa stänger och kontrollera vart luften tar vägen. Har du vakumreglering av dessa?

Mvh Jonas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster