Självjustering bakbroms!

Niclas

Självjustering bakbroms!

Inlägg av Niclas »

Hej!

Har en fråga om självjusteringen på bakbromsarna. Hade tänkt renovera oken bak till veckan å undrar lite om självjusteringen. Läste någon stans att självjusteringsskruven är insex och sitter bakom ett lock på oket. Har kollat lite och jag har två stycken skruvar på okets baksida som passar in på beskrivningen. Är det dem? Det sitter en "kåpa" av gummi runt med ett plastlock på varje skruv.
Hur ska man gå tillväga för att inte förstöra något när man tar isär, renoverar och skruvar tillbaka oken? Har fått intrycket att man skall ta det lite piano med dem å inte bara "skruva först å tänka sen". Det borde man ju å andra sida aldrig göra men det är ju så lätt hänt... :wink:

Niclas Broman
ES -90
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Bromsrep.

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej, har just fixat till bromsarna bak på tantens 440, är ju lika som på 480:n, ett bra tips är att köpa Haynes rep.handbok först, det står inte så mycket om skivorna bak men det som står är ganska bra. Justerskruven som du letar efter sitter bakom ett litet lock c:a 15mm stort, med ett hål för en insexnyckel 6mm, den sitter ungefär mitt mellan dom två skruvar som du hittat, gör rent noga och använd rostlösningssprej, knacka in insexnyckeln odentligt i hålet så att du inte drar sönder hålet, skruven kan sitta ganska hårt så det är lätt att dra sönder, om olyckan ändå skulle vara framme så går det ganska bra att hugga loss skruven med en huggmejsel. Dom två skruvar som du hittat är dom som håller fast och ihop oket, insexmåttet är 7mm, udda nyckel som inte brukar finnas i nyckelsatserna, du får köpa en lös hos nån välsorterad, skruvarna fungerar också som glidbanor åt oket därför måste det vara rent och tätt med gummilocken. När du fått loss locket till bromsjusteringen är det insex 5mm som gäller, det är MYCKET viktigt att du sätter tryck med en mejsel i det lilla hålet mitt i oket på den yttre bromsklossen så att du kan pressa tillbaks kolven samtidigt som du försiktigt backat justerskruven, om du inte pressar tillbaks kolven samtidigt kan självjusteringen glida isär med en massa onödigt meckande som följd. Hoppas att de här kan va till lite hjälp, men den där dryga hundringen som Haynes rep.bok kostar är välinvesterade pengar. Kolla också gärna på den här länken, under downloads så finns det rätt mycket sprängskisser och sånt att ladda hem. http://www.volvo-480-europe.org/
mvh
Chrille
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Ta gärna en titt på www.480center.com /topics så finns det lite om bromsrenovering.

Mvh Jonas
Niclas

Tackar så mycket!!

Inlägg av Niclas »

Tjena!

Tackar så mycket för tipsen. Ska kolla in sidorna innan jag börjar. Det är väl lika bra att köpa Haynes nu när löningen kommer kanske... Alltid fint med lite hjälp!

Än en gång; Tack!
Det är suveränt vad mkt hjälp å tips man kan få i detta forum.

Vänligen,
Niclas Broman
Richard

Självjusterande parkeringsbroms!

Inlägg av Richard »

Har på min 480es-87 bytt handbromswire på båda sidor och i efterhand konstaterat att jag gjort fel :cry: Hävarmen har inget arbetsområde kvar..

Skyddskåpan över ljuddämparen måste bort igen.. och sen kan allt börja om från början. Om nu självjusteringen tappat sitt läge kan man hitta tillbaka?? Är det bara att rycka och dra till det hittar tillbaka? Är det enklare att byta till nya belägg och med det få ett bättre utgångsläge för självjusteringen?? Ombesiktning borde ske på måndag annars körförbud!!!
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Richard!

Om du bara gör om så ska det nog lösa sig! :D

Lossa vajrarna så hävarmarna vid oken går mot sina anslag( anslagen är en liten tapp som sticker upp)

Lossa med en insex locket på oket, på den sidan som är inåt mot bilen (insidan) Innan för detta lock hittar du en dimension mindre insex, denna ska du vrida på till belägget ligger an mot skivan.

Lossa sedan tills skivan går fritt

Nu är grundjusteringen färdig.

Bromsa och dra i handbromsen.

Nu bör allt fungera, om det inte gör detta så prova att sätta justeringarna lite hårdare, i värsta fall får du justera vajrarna lite hårdare så kommer du genom besiktningen.

Men grunden är att oket är självjusterande, alltså ska handbromsen alltid ta lika långt upp och man ska inte behöva justera vajrarna.

Mvh Jonas
Richard

På gång ??

Inlägg av Richard »

Hej Igen
Tack för tipsen.
Jag har nu tillbringat förmiddagen med att skruva..
Tog samtidigt bort oken och bytte beläggen till nya, samt lossade handbromswiren så att hävarmarna tar i sitt ändläge.

Hur får man nu den självjusterande mekaniken att börja jobba?
Bromsa och dra i handbromsen?? Hur menar du?
Först dra i handbromsen och sedan bromsa med pedalen, eller tvärs om?
Ska man bygga upp tryck i oken och med dess hjälp få justeringen att fungera??

Mvh Richard

PS Biltemas belägg passar även till en -87:a även om det inte står i deras anvisningar.
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

Du håller in vanliga bromsen medans du sliter i spaken så att säga..upp ner upp ner och sedan testar du släppa bromsen och ser hur högt handbromsen tar sedan..gör detta tills den låser hjulen på ca 5-7 knäppet.

mvh:jarmo
Snart ska den finslipas! :)
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Självjusteringen är lättast att justera mekaniskt, dvs lossa på locket (insex) justera på skruven innanför till kolven pressar ut belägget mot skivan.

Det kan ta lång tid att få självjusteringen att arbeta så långt, hur fick du i de nya beläggen? Justerade du inte ut kolven då?

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Det här med bromsarna bak och justering av dessa beskrivs i senaste numret av vår mycket fina och substansrika klubbtidning som alla medlemmar får hemskickad.

Så om du är medlem, läs senaste klubbtidningen. Om du inte är medlem så är du varmt välkommen in i "gänget", då kan du även få köpa gamla nummer av klubbtidningen. Som medlem får du även handla reservdelar i vår klubbshop mm mm mm mm

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Richard

Äntligen besiktad

Inlägg av Richard »

Hej
Tack för alla tips. Besiktade igår och nu gick den igenom. :P 8)

I efterhand kan jag konstatera att jag var för generös när jag justerade in backarna i oken. Högst 1/8 dels varv på justerskruven, annars räckte inte handbromsens arbetsområde till. Det tillsammans med att försöka kompensera en för generös justering med att tighta till wiren för handbromsen gjorde att jag var helt borta...
Men som sagt, Nu funkar det....

Mvh Richard
Raz
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 maj 2004 21:08
Kontakt:

Kassa bromsar bak

Inlägg av Raz »

Hejsan!
Min bak broms är kass, så även handbromsen.
Höll på hela söndagen med att plocka isär oken och kolla kolvarna, det var ingen rost där, men de gick lite trögt ändå. Nog inte det som är fel.
Den där "muttern" som sitter i cylindern är självjustering eller?
När jag satt tillbaka oken så var bromsarna som innan, kanske lite sämre.
Jag kan inte få loss "justerskruv-locket" på oket, kan man borra loss denna för att komma åt skruven under??
När man lossat bromsslangarna bak, måste man även lufta oken fram då?
mvh Rasmus
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej locken till självjusteringen knackar du lättast loss med en liten huggmejsel och en hammare om du skulle råka dra sönder insexhålet, nya täckskruvar kan du köpa på volvo ganska billigt, se till att du har nya täckskruvar hemma innan du knackar bort dom gammla brukar ta en dag eller så att få hem dom hos volvo. Det bästa är väl att lufta hela bromssystemet när du ändå håller på så få du ny bromsvätska i systemet sammtidigt.

mvh

211#Chrille
Raz
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 maj 2004 21:08
Kontakt:

Inlägg av Raz »

Man kan inte bara fylla igen hålet med någon tätningsmassa?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej :!: nej det är nog knappast att rekomendera, det ska vara täckskruvar, det får ju inte komma in klet där som det lätt blir om du smetar i nån massa, om du har tur kan du ju kanske återanvända dom gammla skruvarna om du är försiktig när du knackar bort dom, dom brukar inte sitta så hårt, spruta rostlösning nån timme före så den får verka ett tag, om insexhålet är trasigt kan du kanske fila till skruvskallarna och såga ett spår med en bågfil så att du kan dra dit dom med en stor mejsel. Lycka till :)

mvh

211#Chrille
Raz
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 maj 2004 21:08
Kontakt:

GÖTT

Inlägg av Raz »

Har idag knackat bort täckskruvarna(kunde återänvända =)) Sen fick jag justerat bromsara så dom tar bra. Handbromsen låser ungefär halvvägs upp. Men hur länge dröjer det innan man måste justera igen?
Nu är det bara att hoppas att den går igenom besiktningen, fast det är inte fören i november. Är dom petiga med om man har en spricka i framrutan, den är dock på höger sida nästan längst upp( nästan halva rutan). Sen är nästan bromsklossarna fram slut, men det går igenom va? Ingen lust att byta fall det är 100 andra fel =(.. Ha en fin lördag!
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) , om du trampar ner bromspedalen varje gång du drar åt handbromsen ska självjusteringen fungera men det är inte alltid det funkar :shock:

mvh

Chrille
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

Hej!
Någon som vet vad det är för artikelnummer på täckskruvarna? Pratade med min volvohandlare idag och han kunde inte hitta någon sådan i sin dator. Jag har själv ett ex av en reservdelskatalog och jag ser inte heller någon täckskruv på bilden över oken bak.

Niclas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Den verkar inte finnas som reservdel.

Vet inte vad det är för gänga men en hydraulfirma kanske kan fixa fram en plugg.

Eller sätter du en anna skruv i hålet med lite tätningsmassa runt (så länge iaf)

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej skruven eller bulten som den kallas i Volvo partsbok sid. 417-418, del nr. 11 på bilden, volvos artikelnr. 3342527-2 inte speciellt dyra och finns att beställa hos alla volvoreservdelsbutiker, det tog en stund för killen i butiken att hitta rätt del men till sist så :D lycka till.

mvh

Chrille
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

Hej!
Lyckades få bort täckskruvarna utan att förstöra dem..
Ett tips till er som tänker pilla med självjusteringen är att kontrollera att handbromsens hävarmar (på oken) verkligen går tillbaka mot sina anslag. Mina bakre vajrar är i dåligt skick så fjädern som skall dra tillbaka dem inte orkar dra dem ända bak mot anslagen. När jag bände tillbaka dem (satt inte hårt alls, vajrarna gick bara lite för trögt för fjädrarna) med en skruvmejsel gick det att dra åt självjusteringen nästan ett halvt varv ytterligare. Nu kommer jag genom besiktningen men jag måste bända tillbaka armarna varje gång efter att jag använt handbromsen. Ska byta vajrar så snart som möjligt....
:lol:

Niclas
ES -90
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej kompisar, jag har fått ett problem som jag är säker på att nån av er kan hjälpa mej att lösa, Idag började mina varningslampor för ABS och broms att lysa, Kollade att ABS-bromsen inte funkade och att pumpmotorn till bromsen går hela tiden men den får inte upp tryck så att den slår ifrån som den ska när rätt tryck uppnåtts, altså nåt fel är det men vad? var ska jag börja att leta? Är det pumpmotorn eller givaren som spökar? har ingen lust att göra som mekboken säger att lämna in på verkstad jag vill fixa det själv som vanligt, var ska jag börja att leta? Den senaste veckan har det tagit en liten stund längre än vanligt innan lamporna slocknat men dom har slocknat men idag ville dom inte det, när inte boken kan hjälpa mej så gör jag alltså som vanligt jag frågar er kära klubbkompisar var börjar jag leta, tänkte att jag ska åka till skroten för att se om dom har en komplett ABS-enhet och sen prova mej fram men nån av er vet säkert ett snabbare och enklare sätt, Det kan ju vara så att givaren har lagt av eller pumpmotorn som blivit otät (utnött) eller så, HJÄLP! måste ha bilen för att ta mej till jobbet! kom med tips alllt är välkommet jag vet och är säker på att få hjälp här på vårt forum eftersom jag hittills alltid fått det hoppas att nån av er 480-tokar kan je mej en ledtråd för ni vet ju hur svårt det är att leva utan sin älskade 480.

mvh

Chrille

ps. försökte lägga in det här som vanligt men eftersom det inte fanns nånstans att lägga in rubrik gick det inte ds.

har det blitt nått fel på sidan?
FrankJScott
Inlägg: 9183
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Tips b171d3b
FrankJScott
Inlägg: 9183
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Tips c9ce18b
FrankJScott
Inlägg: 9183
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Blog 5d19b17
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst