Går fett, ojämnt och svagt

KneT
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2004 18:58
Kontakt:

Går fett, ojämnt och svagt

Inlägg av KneT »

Hej,

Har ett jäkla problem som jag inte reder ut och behöver hjälp med. Jag har försökt på min lokala Volvoverkstad i Rby, vilka inte ville hjälpa mig. Så jag provar här nu.

Problemet
När bilen är kall fungerar motorn perfekt, lättstartad och pigg. Däremot när motorn börjar bli lite varm typ från 60-70 grader börja märkliga ting hända. När jag ger lite gas går motorn fett, oregelbundet, svag gång och det är stor risk att den dör om jag inte kompenserar med mer gas. Om jag sedan gasar mer går motorn upp på varv men har fortfarande en orolig gång. Detta känns vid vanlig landvägskörning att det rycker i bilen, väldigt irriterande. Om jag släpper gasen som man gör när man ska bromsa är det stor risk att motorn dör helt och är svår att få igång igen, än mer irriterande vid stopljus =). Ibland klara den sig på håret innan den repar sig och går tillbaka till normal tomgång. Att märka är att det luktar kraftig av bensin i avgaserna.

Har läst flera inlägg som verkar handla om detta problem men inget verkar ha passat in på mitt problem. Det närmsta jag har kommit är Eskos svar på sitt problem med en ECU givare. Dock verkade hans problem vara att den stannade tvärt och inte gick igång igen, vilket min gör. Jag ska dock prova o byta denna. Jag har även bytt tändstift, kollat bränsle flödet, bytt fördelarlock och rotorn är okej. Finns det något mer jag kan göra eller är det ett hopplöst skrot? Det finns några kablar som är lösa ska föröka få fram bilder så kanske någon kanske kan se vad de ska sitta för själv hittar jag inte någon plats för dem.

Bilen är en -87a es.

Med vänlig hälsning
KneT
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

Hmm...kan vara lite svårt att svara på sådant men en tanke är juh att kolla choke insprutaren iafall. och sedan har du någon lambdasond? kolla då den också =) Lycka till! :D
Snart ska den finslipas! :)
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Går fett, ojämnt och svagt

Inlägg av Björn #194 »

Hej KneT

Låter som om det är motortemperaturgivaren som lagt av. Den sitter på framsidan av motorn strax under tändkablarna som viker av från fördelaren. Kan vara lite svår att se om man inte vet vart den sitter, ibland får man skruva loss skenan som håller tändkablarna på plats.

Hur man testar den finns angivet här på forumet någonstans, kommer dock inte ihåg exakt var.....

En annan möjlig orsak till fel kan vara styboxen för tändningen/insprutet, sitter vid fotutrymmet på passagerarsidan fram bakom plastkåpan. Jag hade länge letat fel på min 87-a som hackat och hostat vid flytgas och varm motor - kökörning var ju bara att glömma om man säger. Efter att ha bytt ut det mesta i givarväg och bränslfilter, pump, trycktestat osv osv osv tänkte jag iallafall testa den där styrboxen jag ändå hade liggandes....

Misstänkte faktiskt aldrig den men efter bytet går nu bilen mycket jämnt och fint. Men som sagt jag tror felet med styrboxen är relativt ovanligt.

Tycka till

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
KneT
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2004 18:58
Kontakt:

Inlägg av KneT »

Hej igen,

Har kollat runt lite på forumet här men inte hittat något. Har dock fått reda på lite värden från annat håll. Givaren ska ha en resistans på 290ohm +-20ohm vid 20C. Min givare hade 200ohm vid cirkus 20C och 300ohm vid 87C detta måste väl vara fel? Om någon här på forumet kunde ge mig lite data på vad ”motortemperaturgivaren” skall ha för värde när motorn är varm skulle jag vara tacksam.

/KneT
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Hur har det gått med din bil? Fått någon rätsida på den?

På din bil, fenix 1, (B18E/S) stämmer värdet 290 Ohm. Alltså ska detta värde öka vi temperatur (PTC motstånd) Om ditt värde på 300 ohm stämmer vet jag inte men du kan jämföra med den till luftttempen, det är samma typ av motstånd. (värm båda)

Mvh jonas
Dan Levin

Inlägg av Dan Levin »

Hej KneT !

Jag har precis samma problem med min 480 ES -88 !!!!

Jag har bytt lamdasonden luftmassemätaren och tempgivaren som sitter fram på motorn under tändkablarna. Min bil startade till en början inte när den var kall men efter byte av tempgivaren så startar den hur fint som helst och går jättebra tills den blir varm.
Har även en arbetskamrat som har samma symtom på sin 480 ES -87.

mvh
Dan Levin
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Site 19b171d
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Guide 63b3_59
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Blog 19b171d
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster