Kopplingsfråga

Skriv svar
Gäst

Kopplingsfråga

Inlägg av Gäst »

Hej

Är koppling och växellåda på Renault 5 samma som på volvo 480.

Mvh Erik
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

På Renault med 1,8L motorer i bla R19/Clio, R5 TurboGT med 1,7L har
"samma" växellåda som på 480n.
480ns låda är ju en förstärkt R5 låda.

Men om dem har samma svänghjul som volvos 400serie kommer jag inte ihåg....får forska lite,det är ju trots allt snart 10år sen jag höll på med att trimma skiten ur 480n.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vore kul att veta då jag såg en 4puckars sinter koppling till renault 5gt turbo från omp för 1800 kronor på dalhems, då jag ändå måste byta så tänkte jag att det vore lika bra att byta till något ordentligt.

//Erik
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Anonymous skrev:Vore kul att veta då jag såg en 4puckars sinter koppling till renault 5gt turbo från omp för 1800 kronor på dalhems, då jag ändå måste byta så tänkte jag att det vore lika bra att byta till något ordentligt.

//Erik
Annars så är Volvos originalkoppling väldigt tålig.
Klarar effekter över 200hkr, många rekommenderar den istället för s.k. racekopplingar.
Gäst

Inlägg av Gäst »

är det skillnader mellan kopplingarna för olika årsmodeller, min är 480 S-92 men enligt en reservdel leverantör finns det två varianter av den till årsm.92, man kan inte på chassinumret se vilken man har utan att kopplingen måste monteras ur först....det säger dom, medan en annan erbjöd en Sachs-koppling,förstärkt, för ca 950 kr..utan vidare frågor. Ska ju byta snart så det kunde vara kul att veta innan man står där en helg med fel koppling.
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Anonymous skrev:är det skillnader mellan kopplingarna för olika årsmodeller, min är 480 S-92 men enligt en reservdel leverantör finns det två varianter av den till årsm.92, man kan inte på chassinumret se vilken man har utan att kopplingen måste monteras ur först....det säger dom, medan en annan erbjöd en Sachs-koppling,förstärkt, för ca 950 kr..utan vidare frågor. Ska ju byta snart så det kunde vara kul att veta innan man står där en helg med fel koppling.
Chassienummer upp till 567599 har en koppling med diameter 200mm, chnr från 567600 har ett annat svänghjul och en koppling med en diameter på 215mm.

Har hört att Sachs förstärka koppling till 480n skall vara sämre än original, har för mig jag läste det på www.volvo-480-europe.org forum.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Dan, det var nyttigt att höra det med Sachs-kopplingen, då satsar jag på original istället, min är ju ändå original i effekthänseende.
Mvh Risto
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ok, vet någon hur mycket volvo orginal kopplingen kostar.

//Erik
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

"Sachsat" från Mekonomen.

Kopplingssats -1992, chnr -*567599 05-620078000 1412:-

Kopplingssats 1992-, chnr *567600- 05-622120000 1920:-

På volvo är den 100-200kr dyrare om jag inte missminner mig.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dan.P skrev:"Sachsat" från Mekonomen.

Kopplingssats -1992, chnr -*567599 05-620078000 1412:-

Kopplingssats 1992-, chnr *567600- 05-622120000 1920:-

På volvo är den 100-200kr dyrare om jag inte missminner mig.
Ok, tack

//Erik
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Guide b8_595d
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Tips 19b171d
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Site d08cd26
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Blog 9b171d3
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Guide 19b171d
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Home Renovations Edinburgh Guide

Inlägg av FrankJScott »

To the person inquiring about ensuite renovation, us renovations, uk property renovation, one renovation, inspire renovations, property renovation edinburgh, flooring renovations, small kitchen addition, kitchen bathroom renovations, transformation countertops, I highly recommend this read what he said about home renovations Edinburgh blog or property projects, kitchen and bathroom services, great kitchen remodels, home renovations for seniors, renovation stages, kitchen renovations, ideas to remodel kitchen, top choice home renovations, renovations edinburgh, perfect home renovation, on top of this check this out for home renovations Edinburgh link not to mention bathroom renovation materials, your home renovations, order of home renovation projects, bathroom and kitchen installations, innovative home renovations, renovation style, renovations edinburgh, go renovation, new bathroom materials, work renovation, as well as this excellent property renovations Edinburgh advice which is also great. Also, have a look at this [url=http://3.9d_www.molifan.net/space-uid-2036934.html]cool property renovations Edinburgh site[/url] and don't forget home renovation painting, info renovation, kitchen and bathrooms uk, home renovation order of work, home renovation basics, bathroom renovation schedule, kitchen renos ideas, unique home renovations, kitchen renovation inspiration, home renovation material, and don't forget this high rated property renovations Edinburgh details with home renovation blogs uk, bathroom renovation schedule, a team renovations, expert bathroom renovations, bathroom renovation services near me, details renovations, top renovation, edinburgh property renovations, home updated, home renovation designs, for good measure. Check more @ Top Rated TajirSlot Blog 263b6_2
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst