Skärmkantsbyte.

Micke

Skärmkantsbyte.

Inlägg av Micke »

Nu är det dags att byta skärmkanter bak på min pärla, men eftersom det nu inte finns ekonomiplåt till dessa vagnar så undrar jag om ngn vet vad man kan använda istället, har hört talas om att det skall gå att använda plåt från 440 med lite mod. och tålamod, var även inne lite på att ta från GOLF då dessa breddar lite...men det kanske inte går alls....eller??
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Skärmkantsbyte.

Inlägg av Dan.P »

Micke skrev:Nu är det dags att byta skärmkanter bak på min pärla, men eftersom det nu inte finns ekonomiplåt till dessa vagnar så undrar jag om ngn vet vad man kan använda istället, har hört talas om att det skall gå att använda plåt från 440 med lite mod. och tålamod, var även inne lite på att ta från GOLF då dessa breddar lite...men det kanske inte går alls....eller??
Jämför utseendet på exempelvis högerframskärm kontra vänsterbakskärm och vänsterframskärm vs högerbakskärm.

På förra forumet "Oraklet" var det någon som hade använt sig av skärmkanterna fram med ett gott resultat.
torheie
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 maj 2004 22:50
Ort: Fredrikstad - Norge
Kontakt:

Hjulbuer

Inlägg av torheie »

Hei

Sjekk denne linken:

http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... ticle&id=5

Her står det at man kan bruke hjulbuer fra 440/460 med litt modifiering!
Hilsen

Tor Heie
Daniel Axelsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 aug 2004 18:37
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Hjulbuer

Inlägg av Daniel Axelsson »

torheie skrev:Hei

Sjekk denne linken:

http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... ticle&id=5

Her står det at man kan bruke hjulbuer fra 440/460 med litt modifiering!
ja..440/460 bakre skärmkanter är det bästa...om man ska ta från gamla framskärmar från 480 så är det ett j**la pill att få det bra....jag rekomenderar 440/460 skärmkanter men dom måste modifieras lite men det är inget speciellt svårt...vi använde det på min och det funkade bra... :D
480ES -87 *under construction*
745Turbo -87 *blivande busbil ?*
960 -91 *bruksbilen*
Johan
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 mar 2004 19:50
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Jag har också användt skärmkant från 460. Funkar bra med lite mod.
broman

Inlägg av broman »

jag är faktiskt också på väg att göra ett skärmkantsbyte alldeles snart... tänkte bara höra med någon som vet..
hur sitter listerna på bakskärmarna fast? Är de limmade eller sitter de på något annat sätt? om de är limmade, är det bara att "dra" loss dem?
tackar på förhand!

Niclas
Daniel Axelsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 aug 2004 18:37
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Daniel Axelsson »

broman skrev:jag är faktiskt också på väg att göra ett skärmkantsbyte alldeles snart... tänkte bara höra med någon som vet..
hur sitter listerna på bakskärmarna fast? Är de limmade eller sitter de på något annat sätt? om de är limmade, är det bara att "dra" loss dem?
tackar på förhand!

Niclas
dom listerna är limmade..vi tog en gammal brödkniv och andvände vanlig olja (för att smörja kniven med gör man inte det så "skär den fast")..MEN listen går in i "ett spår" i plåten så man får vara lite försiktig..om man gör på detta sättet blir lacken under och runt listen förstörd, eftersom vi lackerade om min 480 så spelade det ingen större roll för mej...men är man riktigt försiktig kanske det går att komma undan utan större förstörelse... SEN finns det ett annat alternativ..man kan använda sån tråd som bilfirmor använder föra att "såga av limmet som håller rutorna" men använder man denna tråden så skär den sönder listen väldigt lätt.. så jag rekomenderar brödknivsmodellen

OBS!! det går inte att dra/rycka loss listerna

Lycka till :wink:

detta inlägget blev blev långt..men men... :roll:
480ES -87 *under construction*
745Turbo -87 *blivande busbil ?*
960 -91 *bruksbilen*
Broman

Inlägg av Broman »

Tackar för tipset!

Jag ska också lacka om skärmen så det får bli "brödknivsmetoden" för min del med. En lite följdfråga bara... Vad för slags lim använder man när man ska limma tillbaka listerna?

Niclas
Daniel Axelsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 aug 2004 18:37
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Daniel Axelsson »

Broman skrev:Tackar för tipset!

Jag ska också lacka om skärmen så det får bli "brödknivsmetoden" för min del med. En lite följdfråga bara... Vad för slags lim använder man när man ska limma tillbaka listerna?

Niclas
jag använde dubbelhäftande tejp och sikaflex HP1...dom har inte ramlat av än iallafall :o
480ES -87 *under construction*
745Turbo -87 *blivande busbil ?*
960 -91 *bruksbilen*
Chope
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 jan 2005 19:49
Ort: Bærum Norge.
Kontakt:

Inlägg av Chope »

Hei. har en 480 med rustne hjulbuer. fikk et prisoverslag på 26000 nok. er det noen som vet om et verksted i sverige som gjør dette billig og bra? er det eventuelt noe man delvis kan gjøre selv selv om man ikke kan så veldig mye med rust?
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Hej
När farsan (jobbar som sme) tillverkar skärmkanter gör han det i galvad plåt. Och sedan tar man och pop-nitar fast kanterna (mycket bättre än svetsning, för när man svetsar frigör man en del av kolet i stålet och då rostar det mycket snabbare) När man pop-nitat så spacklar man upp skärmkantens gammla form i glasfiberspackel, sedan finspackel, grundfärg och tillslut lackering. Det är ett tidskrävande jobb och det kräver mycket tålamod men när man väl är färdig så har man ett par skärmkanter som håller i många år frammåt :wink:
Det är så vi gör men de flesta köper losa skärmkanter och svetsar dit dem istället.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Chope
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 jan 2005 19:49
Ort: Bærum Norge.
Kontakt:

Inlägg av Chope »

tusen takk for tipset!
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Men snälla nån, man måste väl självklart slipa och rostskydda före spackling efter svetsning! Jag har lagat många bilar med svetsning, ett otal skärmkanter har bytts mm, det har inte börjat rosta efteråt - varför, jo, man rostskyddar ju så klart... Men att popnita är för mig lika med MYCKET spackling och dålig hållbarhet efter en tid.

Men ja ja, alla har vi våra metoder och det respekterar jag......

Ha de gött!

Förresten, läs gärna min artikel om rostlagning i senaste klubbtidningen.

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Nu menar ju jag på lång sikt. Hårdgalvad stålplåt (mer känt som takplåt kanske) kan man lägga ute i jag vet inte hur länge utan att det rostar. Att svetsa dit samma dåliga plåt kvalite som satt innan leder ju bara till att skärmkanterna kommer att se precis likadanna ut som innan när bilen hamnar i en slarvig persons händer.
Farsan har gjort detta på ett antal bilar och hålbarheten är det inga problem med, man använder ju glasfiber spackel och bygger upp den gammla formen av. Sedan så rostskyddar man ju såklart. Jag sa ju att farsan jobbar som sme så de skärmkanterna han tillverkar är inte så långt från orginalet, men det blir ju en del spackel.
Denna metoden kanske inte lämpar sig för någon som inte har någon koll på bilar :wink: det kan jag väll hålla med om.
Men jag ville bara dela med mig om hur vi gör och att man kan klara sig utan svets.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Det är gott Sellgren!

Jag vill inte trampa någon på tårna men jag har sett fruktansvärda lagningar med popnitade karossdetaljer. Att din far gör ett kanonjobb tvekar jag inte en sekund på.

Ha de bäst
Björn
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Popnit! Haha... nä du, det är bonnalagning för mig oavsett om han är smed eller inte. Man svetsar, punkt slut. Jag är billackerare och vi har verkstad med bilplåtslageri. Om du skulle säga detta en bilplåtslagare hade han skrattat dig rakt i ansiktet. Bygger upp formen med spackel? Om man nu ska göra det kan man lika gärna köpa glasfiberskärmkanter från england och spackla fast. Håller ju jättelänge. Eller ännu värre, bygga med nät och glasfiberspackel.

Det rostar inte mer för att man köper ekonomiplåt, det är ju underarbetet som räknas. Hade folk rostskyddat sina nya bilar hade rostiga skärmkanter inte funnits.
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Ja ja kalla det vad ni vill. MEN
Hål som det sitter stora klumpar av spackel bakom och tomat konserver som annvänds som ny plåt, det är vad jag kallar bonna lagning :wink:

Ja det är ju absolut ingen lagning som man vill göra på sin gläns maskin men på vinterbilen/bruksbilen som man kanske inte hinner ge så mycket uppmärksamhet eller vård som den igentligen behöver. Så är det en mycket hållbar och bra metod.

Jag har sett spackelmonster bilar med så jag kan föreställa mig vad de flesta ser framför sig när jag pratar om pop-nit och spackel :wink:
Att pop-nit skulle vara mycket bättre än svetsning var väll kanske att ta i med :roll:
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

En zink-anod i reservhjulsbaljan efter rostlagningen är att rekommendera(rekommenderas ändå).
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Hur funkar en anod i en bil?
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Anod

Inlägg av Christer Nilsson »

Det lät intressant!! Ett känt tyskt bilmärke med fyra nollor i loggan skröt ju för några år sedan, med att dom var dom första som lade ett skikt med en oädlare metall på plåten för att denna först skulle angripas innan plåten. Nog för att deras bilar tog längre tid på sig att rosta men är väl offermetallen slut så är den...! Då rostar ju en sådan bil lika mycket som vilken annan som helst. MEN kan man fördröja rosten är det naturligtvis ingen nackdel. Varmvattenberedare är en annan produkt där man använder sig av en offermetall. I emaljerade VVB sitter en sk. offeranod som spelar exakt samma roll som i bilar. Dock så försvinner verkan så fort som offeranoden är slut och då kan VVB rosta sönder relativt fort om man har otur. Därför är det mycket viktigt att byta den i tid! Frågan ju då om man hade kunnat ersätta det förlorade skiktet av offermetallen på en bil på något sätt???

/CN #001
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

För att offeranod ska fungera krävs elektrolyt, ska man fylla bilen med någon vätska?

En förzinkad kaross fungerar ju på det sättet, metallerna ligger på varandra över hela ytan.

Man kan ju sprutförzinka om man vill ersätta förlorat ytskikt.

/Jonas
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Svar på era frågor.

http://www.susning.nu/Offeranod


Funkar bra till 480n.
Jag har en zinkanod i reservhjulsbaljan och den har effektivt stoppat upp all rost på bilen.
vit
Inlägg: 51
Blev medlem: 20 sep 2004 15:06
Ort: Österskär
Kontakt:

zink

Inlägg av vit »

Elektrolyten är väl i det här fallet fuktig luft blandad med salt och vägdamm. Jag ska prova på min. Har du satt den inne i bilen eller utanför? Skruvat fast eller.
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: zink

Inlägg av Dan.P »

vit skrev:Elektrolyten är väl i det här fallet fuktig luft blandad med salt och vägdamm. Jag ska prova på min. Har du satt den inne i bilen eller utanför? Skruvat fast eller.
Skruvad fast i reservhjulsbaljan.
Har ingen kamera annars så hade jag skickat upp lite bilder.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Dan!

Anledningen till att jag frågar är att min kemilärare sade att det inte funkar med en offeranod på bil, för att elektrolyten saknas.

/Jonas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster