Sida 1 av 1

Pysventil

Postat: 11 aug 2004 18:30
av 211#Christer Lindström
Hej, hittade den här när jag satt och letade lite, borde funka bra på en 480T :twisted:

http://hem.bredband.net/b132069/ventil.htm

mvh

Chrille

Postat: 13 aug 2004 10:36
av Mozifer
Har du beställt den och testat den?

Verkar ju vara ett rätt lätt sätt att få lite mer tryck i maskineriet =)

Postat: 14 aug 2004 16:33
av Martin
lätt att ladda upp till 0,9 bar, för sen säger elektroniken till.. men det går att råda bot på.. :twisted:

Postat: 15 aug 2004 16:54
av Mozifer
Nej men självklart, det ska juh kombineras med Styrbox-haxet ;-)

Postat: 22 aug 2004 12:09
av Gäst
hade något liknade på min gamla ford escort rs turbo
funkade riktigt bra orginal ladd var 0,4 - 0,5 sen
efter jag monterade på den så laddade den 0,8 -0,9 bar.
har den kvar än den som vill ha den får den för 200kr inkl frakt.

mvh//richard

Postat: 05 sep 2004 21:12
av engmark
Anonymous skrev:hade något liknade på min gamla ford escort rs turbo
funkade riktigt bra orginal ladd var 0,4 - 0,5 sen
efter jag monterade på den så laddade den 0,8 -0,9 bar.
har den kvar än den som vill ha den får den för 200kr inkl frakt.

mvh//richard

jag vill köpa din... maila mig

addeengmark@hotmail.com

Re: Pysventil

Postat: 05 sep 2004 22:28
av engmark
211#Christer Lindström skrev:Hej, hittade den här när jag satt och letade lite, borde funka bra på en 480T :twisted:

http://hem.bredband.net/b132069/ventil.htm

mvh

Chrille
Hejsan.. Jag har precis köpt en 480turbo..

jag kan inte det där med turbo och dumpventil/pysventl...
var hittar man de i motorrummet?

var ska de moteras?
den svarta bosch dumpen jag sett här på en bild, är de bara att ta bort den, och sen byta ut den lr?

//Andreas

Re: Pysventil

Postat: 06 sep 2004 13:56
av Martin
engmark skrev:
211#Christer Lindström skrev:Hej, hittade den här när jag satt och letade lite, borde funka bra på en 480T :twisted:

http://hem.bredband.net/b132069/ventil.htm

mvh

Chrille
Hejsan.. Jag har precis köpt en 480turbo..

jag kan inte det där med turbo och dumpventil/pysventl...
var hittar man de i motorrummet?

var ska de moteras?
den svarta bosch dumpen jag sett här på en bild, är de bara att ta bort den, och sen byta ut den lr?

//Andreas
Nej, bosch dumpen ska vara kvar, visst kan du sätta på en annan dumpventil men det har inte samma funktion som en pysventil. Pysventilen kopplar man in på en slang som går mellan wastegate och magnetventil. Jag kan ta lite pedagogiska bilder o maila om du vill veta mer!

Re: Pysventil

Postat: 06 sep 2004 20:49
av Gäst
Hejsan.. Jag har precis köpt en 480turbo..

jag kan inte det där med turbo och dumpventil/pysventl...
var hittar man de i motorrummet?

var ska de moteras?
den svarta bosch dumpen jag sett här på en bild, är de bara att ta bort den, och sen byta ut den lr?

//Andreas[/quote]

Nej, bosch dumpen ska vara kvar, visst kan du sätta på en annan dumpventil men det har inte samma funktion som en pysventil. Pysventilen kopplar man in på en slang som går mellan wastegate och magnetventil. Jag kan ta lite pedagogiska bilder o maila om du vill veta mer![/quote]

Ja gärna.. maila till addeengmark@hotmail.com
har msn, samma som mailadressen!.

//Andreas

Postat: 07 sep 2004 09:20
av Martin
Vi kan ta det på msn då! Kolla gärna på klippet som ligger här, prestandan som du nog kan räkna med. :wink: 740:in har ca 250 hk http://skracken.mine.nu/~jip/jip/Martin_480turbo.WMV

Re: Pysventil

Postat: 21 okt 2006 17:55
av Hoffster
Martin skrev:
engmark skrev:
211#Christer Lindström skrev:Hej, hittade den här när jag satt och letade lite, borde funka bra på en 480T :twisted:

http://hem.bredband.net/b132069/ventil.htm

mvh

Chrille
Hejsan.. Jag har precis köpt en 480turbo..

jag kan inte det där med turbo och dumpventil/pysventl...
var hittar man de i motorrummet?

var ska de moteras?
den svarta bosch dumpen jag sett här på en bild, är de bara att ta bort den, och sen byta ut den lr?

//Andreas
Nej, bosch dumpen ska vara kvar, visst kan du sätta på en annan dumpventil men det har inte samma funktion som en pysventil. Pysventilen kopplar man in på en slang som går mellan wastegate och magnetventil. Jag kan ta lite pedagogiska bilder o maila om du vill veta mer!
Om du har kvar dina "pedagogiska bilder" skulle jag väldigt gärna vilja ta del av dem! anton.hoffman@bahnhofbredband.se isåfall!

Postat: 22 okt 2006 17:27
av Martin
Har kollat på datorn här, men kunde inte hitta dom tyvärr.

Postat: 22 okt 2006 19:04
av Hoffster
Okej, tackar och bockar ändå för besväret!

Tändstopp??

Postat: 20 jun 2008 14:26
av skinkberg
Nån som vet hur man tar bort tänstoppet vid 0,9 bar??Tacksam för tips..

Postat: 28 jun 2008 13:39
av Hallon
Om man "motståndstrimmar" så tror jag det höjs.. :?

Postat: 09 jul 2008 23:32
av Martin
Hallon skrev:Om man "motståndstrimmar" så tror jag det höjs.. :?
Stämmer bra.

Postat: 12 jul 2008 06:12
av Mogge
Hej!

En sanning med modifikation, man lurar styrdonet att tro att laddtrycket är lägre=lägre tändning. Vore nog bättre att pysa ut övertryck över 0,9 bar. Då går styrdonet på maximal förtändning. (Ny hypotes!)

Mvh Jonas

Postat: 12 jul 2008 10:52
av Hallon
Jag har åkt strax över 1 bar nu ett bra tag. Inga missöden trots rätt provcerande körning.. :roll:

Postat: 12 jul 2008 12:50
av Mogge
Hej!

Jo så länge förtändningen är mindre positiv så händer det inget, man blir av med lite efttekt bara.

/Jonas