Ena popuplyset död !

Skriv svar
CoreyT
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 feb 2004 00:57
Kontakt:

Ena popuplyset död !

Inlägg av CoreyT »

Mitt vänstra popuplyse har dött.
Den vägrar åka ner. Därför undrar jag om det är motorn eller vad tusan det kan vara ? De e ju ganska komplicerat om man säger så denna el. Har faktiskt just nu stora problem med elen. Mycket som krånglar lite då och då. MEn lyset irriterar mig mycket. Gillar inte att åka med dem uppe på dagarna. :x

Hoppas någon haft detta problem, som kan hjälpa till.
Tack på förhand.
/ Jonas
Rille
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 jul 2004 07:13
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Rille »

har samma problem har ej komit på nån lösning än :(
men du kan skruva ner dit lyse med en vit rund plast grej som sitter vid batteriet så slipper du ha d uppe :)
Volvolution
Rille
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 jul 2004 07:13
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Rille »

Förresten nån som vet vart kablarna drars till det vänstra pop up lyset hade tänkt mäta om det är kabelbrott någonstans?? :?:
Volvolution
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

mitt lyse hängde sig en gång då jag vred upp den i ca 140 blås :? klantigt av mig men det räckte att vrida lite i plast hjulet och sedan bara fälla ner normalt =)
Snart ska den finslipas! :)
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Kablarna till vänster lyse ligger precis mellan batteriet och skärmen, där finns en kontakt, vit rund.

Vanliga fel är att motorerna strejkar (kol som är slut, kontakter som är trasiga)

Mät i kontakten (mot motorn) grön-gul mot jord, så mäetr du motorn, här ska finnas lite motstånd annars är motorn trasig. Du kan ju även prova lägga spänning direkt från batteriet med en kabel, då ska motorn gå hela tiden.

Spänningsmatning ska ligga i kontakten (mot kabelstammen) i gröngul alltid (batterispänning)

Svart-grön, när belysningsströmställaren är till.

Röd-brun när strömställaren är i 0

Vit-svart, signal ut till relät, tänd lyset. Lampan måste vara uppfälld.

Mvh Jonas
Rille
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 jul 2004 07:13
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Rille »

tackar ska genast pröva :)
Volvolution
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Du, jag är lite osäker på jordningen till motorn. Denna är troligen den bruna kablen i kontakten. Det går tyvärr ej att utläsa från schemat.

Men skulle tro att motorn är tillräckligt jordad via chassiet på bilen, men men skulle motorn inte fungera så testa lägg på jord oxå.

Mvh Jonas
Peter Johansson

Inlägg av Peter Johansson »

Hej!
Jag har också problem med mitt vänstra popuplyse, det åker inte upp som det ska, det låter konstigt och så måste jag gå ut o dra upp lyset för hand. Ner är inga problem alls!

Har smort upp alla leder och alla ställen där det rör på sig, men problemet kvarstår.

Tog bort lyset idag, (vilket var ganska så komplicerat) och hittade en gasfjäder på sidan. Jag antar att den ska hjälpa till att trycka upp lyset. Bara det att gasfjädern inte gav något som helst motstånd när jag pressade ihop den.

Någon som vet hur det ska vara och som kan ge tips på åtgärd?

Tackar för eventuella svar!
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Testa med att ta bort gasdämparen, den brukar kunna strula.

Jag har samma problem på min bil men troligen är det släpkontakterna i motorn som lägger av mellan varven.

mvh Jonas
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej, hade samma problem i vintras, du skriver att det inte är något motstånd i gasdämparen den ska gå ganska trögt (ha motstånd) så mitt tips är att byt så funkar det, har för mej att dom kostar 220:-/st på volvo är ju inte specielt mycket, byt båda när du ändå är igång så slipper du det problemet sen.

mvh

Chrille
Jonas(CoreyT)

Inlägg av Jonas(CoreyT) »

Hallå!

Var hos en kille som kollade lite ang. mitt lyse. Tydligen är inte motorn död. Men som Mogge skrev så trodde han att någon kontakt var glapp. Kan det då vara släpkontakten i motorn? Men e den svår att komma åt?
/ Jonas
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Jonas(CoreyT) skrev:Hallå!

Var hos en kille som kollade lite ang. mitt lyse. Tydligen är inte motorn död. Men som Mogge skrev så trodde han att någon kontakt var glapp. Kan det då vara släpkontakten i motorn? Men e den svår att komma åt?
/ Jonas
Motorerna är kapslade så visst med lite bök går det nog.

Om du fäller ned ditt vänstra lyse manuellt kan du då fälla upp den med motorn?
Jonas(coreyt)

Inlägg av Jonas(coreyt) »

Jag får upp lyset med motorn. Men hur får man ner lyset manuellt?
Mitt lyse kan åka ner då jag åker i ett gupp eller liknande, samtidigt som jag vrider på popup ratten inne i bilen. Så jag tror nog att de e glapp någonstans bland kontakterna. Det högra lyset funkar som den ska.

/ JOnas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Kontakterna som sitter i motorerna ger signal om vilket läge motorn befinner sig i, det är enkla kontakter som sitter på stora drevet i växelhuset. En kontakt leder in spännig, sen är det öppningar i plåten, en för uppe, en för nere.

Det som händer är att man lägger spänning på motorn, denna roterar och då en av kontakterna hamnar i en öppning bryts strömmen.

För att fälla lyset, vrider man helt enkelt på ratten på motorn (innifrån motorutrymmet, o ja det är trångt!) Se instruktionsboken

Mvh Jonas
(CoreyT) Jonas

Inlägg av (CoreyT) Jonas »

Verkar som mina problem kommer och går. Nu fungerar lyset som det ska igen. Hel skum bil detta. Tack ändå.
Mvh/ JOnas
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Guide b1c9ce1
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Info 08cd263
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Website 171d3b1
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Site 4d08cd2
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Website 63b3_59
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Home Renovations Edinburgh Website

Inlägg av FrankJScott »

To the lady talking about best place to buy home renovation materials, ensuite renovation, home renovation experts near me, tiling renovation, top bathroom remodels, kitchen renovation materials, space renovation, home renovation services, recommendations for bathroom renovations, stages of bathroom renovation, I highly recommend this updated kitchen renovations in Edinburgh tips or bathroom renovation work, home work kitchen, great bathroom remodels, kitchen and bath remodel near me, renovation team, reno bathroom ideas, home renno, kitchen and bathroom remodelling, comprehensive renovation, full bathroom renovation, on top of this look what i found for kitchen renovations in Edinburgh tips on top of home remodelling, toilets renovation, vision home renovations, top home renovations, quality bathroom renovations, business renovation, home renovation expert, style renovations, home renovation experts near me, home renovations, as well as this top rated bathroom renovation in Edinburgh forum which is also great. Also, have a look at this find out more for home repair Edinburgh tips as well as order of work for home renovation, bath makeovers, kitchen renovation designs, top bathroom remodels, renovation home services, renovation art, this and that home renovations, cheap kitchen renos, kitchen restorations, a team renovations, as well as this click this for bathroom renovation in Edinburgh link with cool bathroom renovations, great kitchen remodels, commercial property renovation, kitchen and bathroom blog, cheap bathroom renos, timeless home renovations, home renovation stories, art home renovation, bath renovation, creating a bathroom, for good measure. Check more @ High Rated TAJIR4D Info 3b1c9ce
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster