Köp av 480 Turbo

Quantic

Köp av 480 Turbo

Inlägg av Quantic »

Hallå!

Har funderat på o köpa en 480 Turbo o ha som projektbil, bygga stereo, trimma, styla osv...

Har dock enbart sett 99% -88:or på blocket, finns det exemplar som är "problemfria" eller ska man försöka få tag på -91 framåt?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Allt är väl en kostnads och intressefråga.

Vanligtvis så är det ju fler fel på en äldre bil. Från 91 så fick man ju förstärkt elektronik o lite annat godis. Dock så är dessa bilar mer sällsynta att få tag på. Ett tips är Tyskland, dom bilarna har ofta rullat långt men är rostfria.

Att få tag på en 88 som är i fint skick är nog rätt svårt men dom finns.

Mvh Jonas
Quantic

Inlägg av Quantic »

Är det enbart "boxen" som det är strul med det elektriska? kan man fixa den eller byta ut den mot en från en nyare modell?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det har ju varit mycket strul med CEM, centralelektrisk modul. Men efterhand som bilen blev äldre så tror jag boxarna blev bättre än på de tidigare modellerna. Har tyvärr ingen erfarenhet av utbytes men den kostar bara 1800 kr på volvo.

Visst går det att byta box, men det krävs byte av kontakter mm, dvs inte helt enkelt.
Själv tycker jag inte elfelen är de överskuggande utan att rosten brukar ha gjort sitt på karossen, skärmkanter, dörrar, dörrgångjärn och kofångarbalkarna (framför allt bak)

Elfelen är brukar vara relativt lätta att fixa till, om man är lite händig. Alla elfel ligger inte i CEM

Ska du köpa bil är det viktigt att du testar alla elfunktioner, framför allt de med tidskretsar (Intervall, larm) de brukar lägga av först i cem.

Mvh Jonas
Quantic

Inlägg av Quantic »

Ok... tack så mkt för hjälpen!
vit

turbo

Inlägg av vit »

Jag har en vit 90a Turbo en ägare till för ett år sedan då jag köpte den.
Den står på verkstad för kopplingsbyte och skärmkant mm.Klar om några veckor tel 0702205281
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster