Vore tacksam för tips, är novis på det här området. Ok. Startmotorn drar runt. Men när det är kallt eller fuktigt "knäpper" det inte till som det brukar - tror jag - i styrdonet. Då går den igång enbart med draghjälp.
Det verkar som ett elfel eller fel i styrdonet eller kanske i tempgivaren. Men vadå? Hur får man tag på ett nytt styrdon, om det är det? Och var ligger tempgivaren, om det nu kan vara det? På något sätt verkar det som om "något" skulle reagera på kondens? Eller är jag helt ute och simmar?
Mvh Pontus och -88 es
Jo, en sak till. Har nyligen köpt bilen och den har tydligen fått en smäll på höger sida där styrdonet ligger - kan det ha något med saken att göra. Kan man "öppna" styrdonet och "reparera" det?
startar inte när det är kallt och/eller fuktigt: elfel?
Startar inte alls
Hej!
Nu startar den inte alls fast det är varmt ute. Rev och slet lite i ledningar, kollade "styrdonet"...jag blir inte klok på det här. Någonstans har jag läst att sannolikheten är störst att felet ligger just i något med kontakter och ledningar, men då behöver man en voltometer eller något sånt för att kolla "spänningen" eller var det "resistensen", eller är det samma sak osv, osv...
Mvh, Pontus
Nu startar den inte alls fast det är varmt ute. Rev och slet lite i ledningar, kollade "styrdonet"...jag blir inte klok på det här. Någonstans har jag läst att sannolikheten är störst att felet ligger just i något med kontakter och ledningar, men då behöver man en voltometer eller något sånt för att kolla "spänningen" eller var det "resistensen", eller är det samma sak osv, osv...
Mvh, Pontus
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej Pontus!
Det kan väl vara lämpligt att kontrollera vad som fungerar på din bil.
Att bilen inte startar kall/fuktig brukar bero på tändsystemet. Slitna stift är en möjlig orsak att det inte tänder. Om du gör ett startförsök och sedan tar upp ett stift. Är det blött så kommer det fram bränsle (men tänder ej), är det inte det så är det fel i insprutningen.
Att laga ett styrdon (om det är det som är felet) är inte så lätt. Bla så finns det EPROM som har inbrännt program och MICROCONTROLLER (processor) med samma fenomen.
Men testa gärna ovanstående och se vilket resultat du får.
Mvh Jonas
Det kan väl vara lämpligt att kontrollera vad som fungerar på din bil.
Att bilen inte startar kall/fuktig brukar bero på tändsystemet. Slitna stift är en möjlig orsak att det inte tänder. Om du gör ett startförsök och sedan tar upp ett stift. Är det blött så kommer det fram bränsle (men tänder ej), är det inte det så är det fel i insprutningen.
Att laga ett styrdon (om det är det som är felet) är inte så lätt. Bla så finns det EPROM som har inbrännt program och MICROCONTROLLER (processor) med samma fenomen.
Men testa gärna ovanstående och se vilket resultat du får.
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 28 jan 2004 22:48
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Hej,
Du säger att startmotorn går, men vid vissa tillfällen så måste du få draghjälp!? Vid dessa tillfällen misstänker jag att startmotorn inte drar runt. Om det antagandet stämmer så råder jag dig till två saker:
1) Kolla att batteriet är OK
2) Gör rent alla poler vid startmotorn (detta är lite bökigt, men går med lite vilja. Kolla i Haynes)
Dessa enkla saker gjorde att min "döda" startmotor snurrade igång hur lätt som hest.
Du säger att startmotorn går, men vid vissa tillfällen så måste du få draghjälp!? Vid dessa tillfällen misstänker jag att startmotorn inte drar runt. Om det antagandet stämmer så råder jag dig till två saker:
1) Kolla att batteriet är OK
2) Gör rent alla poler vid startmotorn (detta är lite bökigt, men går med lite vilja. Kolla i Haynes)
Dessa enkla saker gjorde att min "döda" startmotor snurrade igång hur lätt som hest.
mvh /Janne #60
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster