startar inte när det är kallt och/eller fuktigt: elfel?

Pontus

startar inte när det är kallt och/eller fuktigt: elfel?

Inlägg av Pontus »

Vore tacksam för tips, är novis på det här området. Ok. Startmotorn drar runt. Men när det är kallt eller fuktigt "knäpper" det inte till som det brukar - tror jag - i styrdonet. Då går den igång enbart med draghjälp.

Det verkar som ett elfel eller fel i styrdonet eller kanske i tempgivaren. Men vadå? Hur får man tag på ett nytt styrdon, om det är det? Och var ligger tempgivaren, om det nu kan vara det? På något sätt verkar det som om "något" skulle reagera på kondens? Eller är jag helt ute och simmar?

Mvh Pontus och -88 es

Jo, en sak till. Har nyligen köpt bilen och den har tydligen fått en smäll på höger sida där styrdonet ligger - kan det ha något med saken att göra. Kan man "öppna" styrdonet och "reparera" det?
Pontus

Startar inte alls

Inlägg av Pontus »

Hej!
Nu startar den inte alls fast det är varmt ute. Rev och slet lite i ledningar, kollade "styrdonet"...jag blir inte klok på det här. Någonstans har jag läst att sannolikheten är störst att felet ligger just i något med kontakter och ledningar, men då behöver man en voltometer eller något sånt för att kolla "spänningen" eller var det "resistensen", eller är det samma sak osv, osv...
Mvh, Pontus
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Pontus!

Det kan väl vara lämpligt att kontrollera vad som fungerar på din bil.

Att bilen inte startar kall/fuktig brukar bero på tändsystemet. Slitna stift är en möjlig orsak att det inte tänder. Om du gör ett startförsök och sedan tar upp ett stift. Är det blött så kommer det fram bränsle (men tänder ej), är det inte det så är det fel i insprutningen.

Att laga ett styrdon (om det är det som är felet) är inte så lätt. Bla så finns det EPROM som har inbrännt program och MICROCONTROLLER (processor) med samma fenomen.

Men testa gärna ovanstående och se vilket resultat du får.

Mvh Jonas
060#Jan Enbom
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 jan 2004 22:48
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av 060#Jan Enbom »

Hej,

Du säger att startmotorn går, men vid vissa tillfällen så måste du få draghjälp!? Vid dessa tillfällen misstänker jag att startmotorn inte drar runt. Om det antagandet stämmer så råder jag dig till två saker:

1) Kolla att batteriet är OK
2) Gör rent alla poler vid startmotorn (detta är lite bökigt, men går med lite vilja. Kolla i Haynes)

Dessa enkla saker gjorde att min "döda" startmotor snurrade igång hur lätt som hest.
mvh /Janne #60
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster