Färddatorn lever ej.

Skriv svar
Eddie

Färddatorn lever ej.

Inlägg av Eddie »

Tjena!
Min färddator driver mig till vansinne och ja skulle hemskt gärna vilja ha några bra råd.
Det hela började när jag installerade en ny stereo. När stereokopplingen var klar fungerade inte färddatorn. Inte de minsta tecken på liv.
Det är alltså inget fel på själva färddatorn (jag har satt in den i en annan 480 och den fungerar fint). Jag har kollat säkringar och eventuella kablar som kan ha dragits ur men har inte hittat nått fel. Stereon har ja också kopplat ur igen ifall att den skulle ligga å störa men icke.

Är desperat och minst sagt tacksam för ALLA tips och råd
mvh// Eddie
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Eddie!

Måste ställa lite kompleterande frågor först. Vilken del är det du tetstat? Färddatorn sitter ju i instrumentpanelen, har du skiftat med annan bil? Eller menar du själva vredet till färddatorn?

Mvh Jonas
Eddie

Inlägg av Eddie »

Jag har flyttat ut hela instrumentpanelen tillsammans med väljaren till en annan bil och allt fungerade utmärkt.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Jadu, då var det en annan fråga!

Du har en säkring för matning, nr 1.

Jorden kommer troligen i kontakt 2 (gul, grå) på stift 10, en brun/blå ledning.
Hur denna går till jord vet jag inte, men vid stereons kontakt så finns det en brun, lite grövre jordanslutning. Denna grenas av bla till instrumentbelysning och jord till vissa instrument. Tror det är två mindre bruna kablar som går vidare från denna grenen, hur ser det ut på din bil?

Mvh Jonas
212 Kjell Carlsson
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 feb 2004 12:44
Ort: Asmundtorp
Kontakt:

Inlägg av 212 Kjell Carlsson »

Hej
Kan trösta dej med att jag har samma fel, det uppkom då jag kopplade in stereon. Dock har felet fösvunnit av sig själv, men återkommer lite då och då. Dock bara kortare tid. Slocknar några sekunder.
Hur har du kopplat stereon? Är det orginal kontakter eller är det som i mitt fall, allting var avklippt så jag fick sätta sockerbitar.
Jag misstänker att något har blivit fel då jag kopplade in med sockerbitar.
Stereon är inte kopplad över tändningen som den borde vara.

Kjell
sirnose

dator

Inlägg av sirnose »

Min dator hade samma fel.Det visade sig vara en kontakt bakom stereon som lossnat.En rund typ kabelsko hane o hona som glidit isär när jag pillat med stereon.
Eddie

Inlägg av Eddie »

Ja ska ta en titt på vilka färger kontakerna har. Jag vet däremot att jag jordanslutningen var en grövre röd/brun kabel... Jo det var samma med mina kontaker. Det var ett trassel med avklippta kablar, så jag fick mäta mig till vilken som var vad.
Sen blev det väl inte rätt ändå. Färddatorn dog men stereon fungerade. Funderar på om jag har slitit för mycke när ja kopplade in sockerbiten och dragit ut nånting någon annnstans. I så fall var??

P.s Ska prova banka skiten ut instrumentbrädan. Ifall de e glapp
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Mest troligt är att det ligger i någon jordsladd som hoppat av bakom stereon. Som sagt dit går en jordkabel som sedan ska grenas vidare. Denna sitter normalt i orginalkontakten. Men i ditt fall så verkar orginalkontakten vara klippt.

Leta efter bruna kablar ev med någon färg på sig.

Mvh Jonas
Eddie

Inlägg av Eddie »

Okaj! Skall leta! Tack så mycket för råden!
martin.s

Inlägg av martin.s »

jag hade samma problem innan också när jag kladdade med min nya stereo.
det var 2 röda sladdar som kom från bilen var inte de två ihopkopplade så fungerade inte färddatorn.
Så jag kopplade in båda två i + på stereon
och nu fungerar det utmärkt

MVH martin
Eddie

Inlägg av Eddie »

Färddatorn fungerar nu perfekt! det var jorden som grenades sominte va ihopkopplad! Tack så jättemycket!
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Alltid kul o hjälpa en frände!

Sitter o väntar på ditt nästa elfel.......... :twisted:

Mvh Jonas
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Info b1c9ce1
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Home Renovations Edinburgh Tips

Inlägg av FrankJScott »

In reply to the guy asking about property renovation, bathroom projects, renovation s, style renovations, bathroom project ideas, home renovation painting, seamless renovations, cool bathroom renovations, bath makeovers, inspire renovations, I highly recommend this great post to read about home repair Edinburgh url or home work kitchen, renovation email, bathroom renovation for seniors, bathroom and kitchen installations, renovation scotland, renovation of property, kitchen and bathroom, home remodelling, premier renovation services, contact renovations, as well as this my latest blog post on bathroom renovation in Edinburgh details as well as renovation space, uk property renovation, all home renovations, renovation website, bathroom project ideas, contact renovations, renovation roof, renovations edinburgh, bathroom renovation schedule, kitchen renos ideas, on top of this top bathroom renovation in Edinburgh blog which is also great. Also, have a look at this great kitchen renovations in Edinburgh blog as well as kitchens bathrooms, realm renovation, cheap kitchen and bathroom renovations, kitchen renovations, bathroom renovation services near me, remodel bathroom, info renovation, project renovation, team renovation, stages of home renovation, alongside all this home page for flat renovation in Edinburgh blog with bathroom renovation how to, top bathroom renovations, renovation company, vision home renovations, renovation scotland, bathroom renovation work, redesigning kitchen ideas, remodeling the kitchen ideas, bathroom renovation styles, premier renovation, for good measure. Check more @ High Rated TAJIR4D Site d34d08c
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Info b171d3b
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster