Trög styrning

Gäst

Trög styrning

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag har problem med styrningen på min 480 ES. Tror att det är Styrservot som håller på att ger upp. Ibland funkar styrningen som den ska men nu har den börjat att gå trögt utav bara ...... Finns det nåt annat än styrservot som kan ha nån påverkan. Vill ju inte nå gärna köpa ett nytt servo för att sedan konstatera att det var någe annat.
Tack på förhand!
Mvh

Peter Korpi
Ekeroos
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 feb 2004 13:08
Ort: Götene
Kontakt:

Inlägg av Ekeroos »

Ta och kolla upp oljan i Servot så att den är ok. Hade det problemet på en av mina tidigare bilar och efter ett oljebyte fungerade servot som aldrig förr...

Marcus
Marcus Ekeroos

marcus.ekeroos@attitudemotorclub.com

Vem behöver bromsar när det finns tuta?!?
Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Provade det för två år sen med en liten förbättring. Bilen har varit avställd i 1 år nu och det är fortfarande lika. Börjar fundera om det är styrväxeln som är paj. Går trögt i början sen går det lättare efter ett halvt varv. Kan det va nått sån't. tänkte även prova med slick 50 behandling. Den ska ju täta och reparera.
Får ju se det från den ljusa sidan, har ju fått träningsvärk i axlarna :lol: !
mvh
Peter
060#Jan Enbom
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 jan 2004 22:48
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av 060#Jan Enbom »

Hej,

Om det är så att ratten går trögt vid vissa lägen och lätt vid andra så är det lätt att misstänka den nedre knuten på rattstången strular. I mitt fall så hade en av gummipackningarna börjat tråda upp sig och därmed lagt sig vikt. Med hjälp av pincett så fick jag bort de lösa trådarna (pilligt....). Sedan fettade jag in med lagerfett för att undvika att smuts tränger in. Har funkat bra i snart tre år.
mvh /Janne #60
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Ska genast kolla upp det. Kan ju mycket väl vara det. Återkommer med resultatet.
Mvh
Peter Korpi
Johnny

Trög styrning - Inte längre!

Inlägg av Johnny »

Jag vill rikta ett jättetack till Jan för tipset med knuten!

Jag har en ES-88 och har haft samma fel som Peter i ett par månader och tänkte också att servot gett sig, bytte även olja utan förbättring.
Min styrning var mest trög runt mittenläget.
Efter tipset hissade jag upp bilen och kollade knuten, den var lite rostig, men såg inget som fastnat i den.
Ähh, kan ju ändå trycka i lite lagerfett runt den när den ända är uppe tänkte jag...när jag körde iväg var styrningen som ny!!

Tack igen!

Johnny Edvardsson
060#Jan Enbom
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 jan 2004 22:48
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av 060#Jan Enbom »

Hej,

Kul att det funkade, Jonny. Om det inte skulle hjälpa så finns en länk på 480 Kick-ass sidan som visar hur man byter nedre knutkorset, http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... icle&id=27
mvh /Janne #60
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster