Bakrutetorkare

Skriv svar
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Bakrutetorkare

Inlägg av Ingo »

Precis som på alla andra 480 jag ringt på fungerade inte bakrutetorkaren på min nyinköpta 480Turbo90.Jag täkte att det är väl typ som på volvo 145-245 att torkararmen rostat fast i genom gångengenom luckan.Våld och olja löser ju det problemet ,så jag kopplade in kontakten till torkarmotrn,och den gick några slag sakta,väldigt sakta.Då kände jag att det luktade bränt,så jag kopplade lös elkontakten till bakrutetorkaren.Men tydligen hade dom här kablarna varit med förr,för nu började glödtrådsvakten lysa(upphöjda bromsljuset dött)och vid bromsning lyser lampan till elbakrutan.Kopplade ur elbakrutan och provade med separat jord till upphöjda bromsljuset,då fungerar det utan problem med glödtrådsvakt.
Alltså måste kablarna i glasluckan bytas ut och då kommer frågorna
1.hur lossar man listen i bakluckan(går det utan att ta lös den?,men då måste man ju klippa kablarna eller hur)
2 kablarna är ju svarta (snyggt ,men..)är dom märkta på något sätt?
3 det finns ju lite extrakabel inne under innnertaket finns där något skarvblock?
4.Inser att jag måste skaffa en verkstadshandbok med elschema,finns någon bra som berör bara 480,eller måste alla små volvo vara med?(såg en Haynes som berörde flera modeller)
5. eftersom de flesta 480 har trasiga torkare undrar jag om motorn passar från någon annan bil?
Eddie

Inlägg av Eddie »

Just de... har kollat efter en sån hona/hane kontakt bakom stereon och alla mätinstrumenten. Inte hittat något.
Richard

Inlägg av Richard »

hej
Jag kollade i reparationshandboken. Kablaget "J" för bakruta och torkare har en kontakt i taket. Kablaget "j" hänger fast i bakkablaget "H" vilket betjänar hela bakstammen. "Tarmen" från huvudkablaget verkar gå via Vänster C-stolpe. Borde vara synlig om man lättar på innertaket i bakkant.
Richard
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

bakrutetorkare

Inlägg av Ingo »

Det verkar logiskt,för då kan man bulta lös luckan och jobba på arbetsbänken..får kolla hur man viker ner innertaket.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hallå!

Ta bort listen i bakkant på taket. Sen kommer du åt in under innertaket, där sitter en rund kontakt.

mvh Jonas
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

bakrutetorkare

Inlägg av Ingo »

Ja men då så, det förklarar en del.Men det känns inte kul att plocka lösglasbakluckan,men ma får väl lägga den på filtar och vara försiktig.
Gäst

Re: Bakrutetorkare

Inlägg av Gäst »

Ingo skrev:Precis som på alla andra 480 jag ringt på fungerade inte bakrutetorkaren på min nyinköpta 480Turbo90.Jag täkte att det är väl typ som på volvo 145-245 att torkararmen rostat fast i genom gångengenom luckan.Våld och olja löser ju det problemet ,så jag kopplade in kontakten till torkarmotrn,och den gick några slag sakta,väldigt sakta.Då kände jag att det luktade bränt,så jag kopplade lös elkontakten till bakrutetorkaren.Men tydligen hade dom här kablarna varit med förr,för nu började glödtrådsvakten lysa(upphöjda bromsljuset dött)och vid bromsning lyser lampan till elbakrutan.Kopplade ur elbakrutan och provade med separat jord till upphöjda bromsljuset,då fungerar det utan problem med glödtrådsvakt.
Alltså måste kablarna i glasluckan bytas ut och då kommer frågorna
1.hur lossar man listen i bakluckan(går det utan att ta lös den?,men då måste man ju klippa kablarna eller hur)
2 kablarna är ju svarta (snyggt ,men..)är dom märkta på något sätt?
3 det finns ju lite extrakabel inne under innnertaket finns där något skarvblock?
4.Inser att jag måste skaffa en verkstadshandbok med elschema,finns någon bra som berör bara 480,eller måste alla små volvo vara med?(såg en Haynes som berörde flera modeller)
5. eftersom de flesta 480 har trasiga torkare undrar jag om motorn passar från någon annan bil?
1. Gummitätningen för kablarna går inte att ta bort utan att demontera ramen(så vitt jag vet). Men det finns en tunn list som går att plocka bort så kablarna blir synliga.

2. Kablarna är ju svarta men det finns ett kontaktstycke i undertaket om du drar ut kablarna från taket.

3. Se 2

4. Funktionen för baktorkaren finns beskriven i elschemat.

5. Innan ny motor köpes borra ur nitarna till locket på motorn, kolla så att inte axeln i det stora drevet har lossnat o hindrar armen att rotera.
Min motor hade det felet, med tillhörande kabelbrand som påföljd.
Säkringen är på hela 30A och kabelarean ca1mm2.........dimensionering när den är som bäst ;)
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Bakrutetorkare

Inlägg av Ingo »

Plockade ner torkarmotorn,och primära felet är att genomgående axeln rostat fast. Borrade bort locket och kollade hjul hävstång till torkarutväxlingen men det var just.Ena kolet till motorn däremot var tämligen slut,och när jag monterade ihop knäckte jag det andra(svårt att spänna från kolen på något bra sätt,klassikern med sytråd funkar väldigt dåligt),får se hur jag gör,om jag ska försöka få tag på en annan motor eller fila kol.Tog även lös kablarna i bakluckan,dessa hade smält ihop på några ställen.Isolerade om och drog efter så att böjning och eventuell klämning blir på ett nytt ställe.Monterade upphöjda bromsljuset satte dit ny lampa.fungerade inte när det var ihopmonterat,spände bläcken i lamphållaren och nu fungerade det.Dagen efter(bilen har gått fem mil) kollar jag det upphöjda bromsljuset,dött ,dessutom lyser indikeringen till eluppvärmda bakrutan när man bromsar.Plockar isär,och provar med testlampa jordad i karossen,då fungerar det,provar att jorda testlampan i lamphållaren fungerar även då.Suck,kopplar ihop igen upphöjda bromsljuset fortfarande dött.Eventuellt kanske den får för lite jord när bakrutetorkaren är frånkopplad men det verkar tveksamt.kopplar ur bakruteuppvärmningen så då lyser ivarje fall inte varningslampan till elbakrutan när man bromsar.
Vad jag behöver är en verkstadshandbok,vet att volvo sålt en Haynesbok men nu hittade man inte ens var man skulle beställa den,även kollat hos mekonomen o dyl men ingen för den längre men den går att beställa. Var är det bäst att beställa?,Margie?,och vilen är bäst(om det finns flera?)den på svenska såg jag omfattade även övriga 400serien,finns någon engelsk kanske bara för 480?,gör Chilton böcker?,finns det någon som har originalböckerna från volvo inlagda på nätet.(fick en del på stolarna från volvo),tacksam på tips om vilken bok och eventuellt var man ska köpa den.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Ingo!

Det finns några som lagt ut bla elschema på nätet.

http://volvo480.northernscum.org.uk /downloads

Mvh Jonas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Nu finns det en artikel om att byta kabeln till bakrutan.

http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... cle&id=329

Mvh Jonas
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

elsystem bakrutan

Inlägg av Ingo »

Får försöka ladda hem trådarna med elsystem ,men dom var lite tungtagna med modem,får försöka få tag på en dator med snabbare uppkoppling,
Nu lyser upphöjda bromsljuset ibland när man lämnar bilen,men det slocknar efter några sekunder,helt sjukt,vad ger ström?,men får nog inrikta mig på kopplingen under taket,och speciellt jordekabeln. MVH Ingo
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Mogge skrev:Hej!

Nu finns det en artikel om att byta kabeln till bakrutan.

http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... cle&id=329

Mvh Jonas
Visst......men hur byter man gummitätningen i bakluckan?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Dan!

Det finns tyvärr ej någon lös tätning att köpa, då får man köpa ett nytt kablage på volvo för en dryg tusenlapp.

Den runda tätningen är inte så svår att ersätta, den platta får man tillverka själv med någon form av stelnande tätningsmassa.

Själva gummihöljet får man byta mot något lämpligt, kabelrör eller motsvarande.

Man får alltså ta ut kontakten, ta bort gummit. Trä på lämpliga skydd och momtera ihop igen. Det är ju lika viktigt att få tätt mellan sladdarna så inte vatten rinner in i luckan eller taket.

Inget entydligt svar kanske, men det finns tyvärr ej några delar att köpa.

Var det svar nog?

Mvh Jonas
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Så tätningen följer med kablaget?

Tror du man kan montera tätningen utan att demontera glaset från ramen?
Själv tror jag inte det men men, jag undrar bara för jag är en........originalbög ;)
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Angående tätningen

Inlägg av Ingo »

verkar svårt att få lös tätningen hel,dessutom var min tämligen bedagad av tidenstand,så den föll sönder när jag försökte flytta den.Nu har jag bara tejpat istället med eltape,men på sikt tänker jag lägga på skoreperationsmedel "liquid seal"eller något liknande heter det.ser ut som transparent silicon men blir ett väldigt slitstarkt tätt gummiliknande material,tyvärr transparent.Kanske finns det någon svart liknande produkt.
Om man nu vill att det ska se ut original kan man ju göra en form runt original tätniningen av typ PP,el dyl(spraya tätningen först med något släppmedel el silconspray.bryt upp formen och spara tills kablarna är monterade ,fyll den med liq seal ,låt härda bryt sönder formen finjustera med en kniv och spraya med svart vinylspray så lär det se tämligen original ut.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Sorry, lyckades få in en dublett som inte gick att ta bort.
Senast redigerad av 3 Mogge, redigerad totalt 13 gång.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Montera tätning kräver ju att man delar kablaget och tar bort den runda kontakten. Man får ta bort listen på insidan av luckan oxå. Vore inte otroligt om tätningen är gjuten på plats.

Men som Ingo skrev så är det inte lätt att få bort den hel. Intressant där ingo, ska du bli leverantör av tätningar kanske? :D

Titta på http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... cle&id=329 så får du nog en bra bild av hur man får bort delarna.


Mvh Jonas
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Bakrutetorkarkabel

Inlägg av Ingo »

Jag är nog inte tillräckligt noggrann ör att orka mig på något sådant,men om man gör en seriös form borde det gå att få folk på någon gummifabrik att tillverka lösa tätningar.Oiginalet verkar fastgjuten på kabeln,så formen måste ju göras på en orignalkabel som helst inte hunnit monteras,och om man lägger in ett rör eller stång, så går det ju att dra igenom lösa kablar sedan.
Men allvrligt talat så tycker jag den kabeln är ett litet problem,även om den nya inte är 100% tät. Bilarna blr mer och mer hobbybilar som står inomhus,många lär nog se väldigt lite regn i framtiden.
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Blog 8b3d34d
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster