Startar inte när den är varm.....

Skriv svar
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Startar inte när den är varm.....

Inlägg av jimmi »

hejsan min pärla är svår startad när den har blivit varm... jag har bytt motor temp givaren, men det hjälpe inte.. vad ska jag nu göra?


mvh jimmi 480-87-
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det kan finnas lite olika orsaker till detta.

Man får helt enkelt felsöka och utesluta fel efter fel. Jag hade börjat med att mäta bränsletrycket. Bränslepumparna har en viss förmåga att bli slitena på 480. Om du vill så kan du göra ett litet test, nu vet jag inte hur det är exakt på ES. Ett vanligt fel är iaf att pumpen inte orkar igång varm när det finns resttyck kvar i systemet.

Är den svårstartad hela tiden? Eller dör den en till två ggr o sen går den ok?

Det finns lite olika modeller på insprutningen, dvs när den startar bränslepumpen.

1. När man slår på tändningen=går pumpen några sekunder.

2. Man får klicka lite på startmotorn=går pumpen några sekunder.

3. När man slår av tändingen=går pumpen några sekunder. (bla på 480 T 88")


Så testa när pumpen startar, den ska starta direkt när startmotorn drar runt. Gör den inte det så är den troligtvis sliten.

Eller så mäter du trycket med en tryckmätare (kolla gärna på 480 center sidan)

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

när den är varm så får man prov starta den 1 gång sen går den igång ..

mvh jimmi
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Jimmi!

Fenomenet liknar det jag beskrev, att bränslepumpen inte startar när det ligger tryck på.

Det som händer är att du startar, bränsletrycket faller o bilen går illa/stannar. Sen när du startar igen så är tryckfallet så stort att pumpen går igång.

Prova gärna mäta o testa dig fram.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

tack så mycket för hjälpen. :D ska antagligen ta å mäta trycket i helgen..
jimmi
Benke
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 apr 2004 11:02
Kontakt:

Inlägg av Benke »

Hej Jimmi.

Har haft samma problem som du med min 480T-88 att den inte startar då den blivit varm. Har fått liknande tips som du vad som kan vara felet men i mitt fall har man bytt något som kallas impulsgivare. Andra på forumet kan säkert förklara bättre än jag vad den har för funktion.

Givaren kostade 335:- och med jobbet på en volvoverkstad gick alltsammans på 770:-
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Impulsgivaren ger signaler till tändningen=motorn roterar och vart kolvarna är.

Det brukar vara lite svårare att mäta sig fram till, men på 480 centersidan hittar du mätdata om du vill testa.

Mvh Jonas
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Svårstartad

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Jag hade exakt det fel du beskriver för ca 10 år sedan på min ES87.
Kollade alla data men kunde inte hitta något så jag "levde med felet" i ca 1 år.
När felet återkom en gång råkade jag ha en multimeter i bilen. Jag kollade givaren för tändningen och DET VAR AVBROTT. När motorn svalnat lite så var värdet ok. Jag bytte givare och sen dess har allt fungerat ok.
Slutsats: När motorn går och systemspänningen är ok så räcker pulserna från en defekt givare till. Vid start sjunker spänningen och då fungerar det inte.
Jag tror att det finns två typer av denna givare till 480.
Lycka till.
Esko
eerik
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 dec 2004 17:41
Kontakt:

Startar inte när den är varm.....

Inlägg av eerik »

Hej!

Har liknande problem, med min 480 -87a, fast ett steg värre, den bara stannar (dör rätt av)och går sedan inte att starta på ca 30-40 min, sedan plötsligt så går den att starta hur lätt som helst.

Var sitter impulsgivaren?
Är det riktiga namnet "impulsgivare" eller heter den något annat hos Volvo?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Impulsgivaren eller svänghjulsgivaren sitter under termostathuset, framifrån sett till höger, på sidan. Uppe på själva växellådan och sticker ner mot svänghjulet.

Passa på och mät givaren till temperaturen oxå, den sitter framme på motorn, till höger under stift nr 4. Det är en dubbelgivare (dvs två motstånd i samma hus)

Inpusulgivaren ska ligga på ca 220 ohm

Tempgivaren på 2500 ohm (20*c) alt 290 beroende på modell.

Mvh Jonas
Ortovox
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 feb 2004 21:36
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Startar inte när den är varm.....

Inlägg av Ortovox »

eerik skrev:Hej!

Har liknande problem, med min 480 -87a, fast ett steg värre, den bara stannar (dör rätt av)och går sedan inte att starta på ca 30-40 min, sedan plötsligt så går den att starta hur lätt som helst.

Var sitter impulsgivaren?
Är det riktiga namnet "impulsgivare" eller heter den något annat hos Volvo?
Det kan jag nästan garantera att det är Impulsgivaren.
Jag hade exakt samma problem med min ES 87a, startade hur bra som helst sen efter ett tag när den blivit varm så dog den och gick inte alls att starta, man fick låta den stå c:a 2tim sen startade den helt ok.
Jag hittade felet först när den vägrade starta helt och jag mätte på impulsgivaren som inte hade gav något värde alls(brott). Du kan mäta givaren innan du startar och sen när motorn är varm och vägrar starta för att va helt säker.

mvh Jonas
Folke_
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 apr 2005 17:04
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Folke_ »

Jag hadde samma problem på min 87a men på min verkar de soom om de varken var ´bränslepump eller nått annat...utan de var kamaxeltätning på fördelar sidan som var trasig , å då belv de ju nämligen lite oljeavlagringar inne i fördealren som försämrade gnistan :S[/quote]
480 "E-rotic Sportscar" -87 ;) :mrgreen:
Hazze
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 aug 2005 12:32
Kontakt:

samma problem

Inlägg av Hazze »

Har samma problem med de personerna med varmstart.
Bilen en 480 turbo -90 startar när den är kall utan problem när den blir varm så tänder den till men dör direkt . Det jag kan göra då är att antingen vänta 1.5 timmar
eller att låta startmotorn gå runt i ca 25 sekunder. Då börjar det gå lite lättare för startmotorn och bilen startar.
Sedan hackar bilen i ca 20 sekunder innan den börjar låta normalt. Någon som haft det här bekymmret och har en bra lösning på det eller var jag skall börja felsöka.

Hazze
ps skulle byta impulsgivare hos volvo och fick en med 2 ledare(som enligt volvodata skulle vara till min motor). Givetvis var det fel för min impulsgivare hade 3 ledare så den passade inte. någon som har artikelnr. på den med 3 ledare.
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Tips 4d08cd2
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Site 8cd263b
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst