Hastighetsmätare

Skriv svar
Christian
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 jan 2004 16:55
Kontakt:

Hastighetsmätare

Inlägg av Christian »

Min hastighets mätare har nog fått en poltigist i sig.. Har bilen stått hela natten så motorn är kall då funkar min mätare fint. Men så fort olje tempen börjar visa 40c så dör min hastighets mätare.. Vet inte var jag ska börja titta.. Visst det går att köra efter varvet men man blir extra nervös varje gång man kör genom en polis kontroll :D
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Christian!

Det felet du har tyder på elektriskt fel, när värmen stiger i bilen så utvidgas material och då slutar signalen/matningen att komma fram.

Vanliga fel är, givaren, kontakten i motorummet och instrumentet med sin kontakt.

Jag skulle tippa på instrumentet!

För att ta bort instrumentet, se förra inlägget om lysdioder här. Dra ut instrumentet och kör in handen, lossa kontaktstyckena (2 st)

Dela instrumentet på baksidan, det sitter ett gäng skruvar som man får lossa, lossa även den vita delen mitt på med den platta kabeln (färddatorn och lossa en liten sladd med kontakt)

När du lyfter bort hela kretskortet bakpå så ser du några kontakter, de kontakterna som matar ström in instrumentet.

Ta och titta i den kontakterna som du tog bort då du lyfte ur instrumentet, det kan finnas kallödningar just på den till hastighetsmätaren.
Beroende på ditt instrument.

Blå kontakt =stift nr 2 (hastighetsmätaren och svart brun kabel)
Röd= 3 (svart brun kabel)
Grön =Grå (brun gul kabel)

Löd ev om anslutningen, rengör dom sitften som står ut baktill på instrumentet (innan du sätter på kretskortet igen)


Men innan du gör detta! Prova att dela kontakten till hastighetsmätaren i motorutrymmet! Den ligger ovanpå växellådan, en tvåpolig kontakt, svart. Det kommer en sladd, klädd med räfflad plast bakifrån motorn, här sitter även hastighetsgivaren. Dela kontakten (provkör och se om du delat rätt)

Var det begripligt något av detta? Hör gärna av dig igen!

Mvh Jonas
Sebban
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 jan 2005 15:49
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Sebban »

Jag har samma problem, hastighetsmätaren dör efter ett tag. Antingen om man har stått still eller om man har kört lite så dör den efter ett tag.

Om man knackar lite på instrumentbrädan så brukar den vakna till för någon sekund, så det verkar som att något bakom där är problemet.
Om någon har en bild på vilken sladd som skulle vara aktuell så skulle det vara kanon, eller är det att något ligger mot något i motorrummet?
Alla tips är välkommna eftersom det är lite jobbigt att köra utan att veta riktigt hur snabbt det går :wink:
Volvo 480 ES -90
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Fick problem på min 94:a för ett tag sedan. Då dog färddatorn. Rengjorde kontakterna och satte ihop instrumentet, då försvann hastighetsmätaren!

Sprutade kontaktsprej i de två stora kontakterna bak (där sladdarna går in på baksidan) vilket resulterade i dålig kontakt.

Den signal som man får från hastighetsgivaren är väldigt liten och "klen" därför kan det i ditt fall ibland räcka med att banka lite på instrumentet så det rör sig lite i kontakterna.

Så tag bort instbrädans panel, o sedan ditt instrument (10 min)

Lossa kontakterna på baksidan. Sedan är det något av stiften, hastighetsmätaren har tre kablar=spänningsmatning, signal och jord. Så bry dig inte om vilken, ta o rengör, slipa med ett sandpapper och böj gärna till själva hondelen. Jag tror du förstår när du kommer dit.

Sen finns det dom som haft problem med lödningen (av stiften) i själva kontakten till kretskortet, prova ovanstående innan du gör det.

Lägg dit instrumentet och provkör innan du skruvar dit allt igen.

Mvh Jonas
Sebban
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 jan 2005 15:49
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Sebban »

Okej, jag ska ta en titt på det.
Körde den idag, så helt plötsligt kan hastighetsmätaren få nått ryck och hoppa till, men sedan lägger den av lika snabbt. Men jag ska plocka bort och se vad det finns att göra :D
Volvo 480 ES -90
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Jag är nästan säker på att du har ett glapp i anslutningarna från kontakterna till instrumentpanelen. Hade samma fel som du beskriver när bilen gått ca 2000 mil (1987). Jag demonterade instrumentpanelen och lödde om alla "grova anslutningar", kontaktdon mm. Det var väldigt dåliga lödningar från början. Nu har bilen rullat nästan 37000 mil och allt fungerar ok idag. :D
Esko
Sebban
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 jan 2005 15:49
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Sebban »

Okej, men då ska jag se om jag inte kan hitta en varm plats att stå och arbeta på :wink:
Det ska nog ordna sig, är alltid bra att se hur snabbt man kör
Volvo 480 ES -90
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Site 08cd263
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Site 5d19b17
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Guide d34d08c
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Website c9ce18b
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Info 5d19b17
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Home Renovations Edinburgh Info

Inlägg av FrankJScott »

For the guy inquiring about interior renovation work, ideas to remodel kitchen, bathroom installation edinburgh, renovation offer, renovation projects scotland, kitchen and bathroom remodelling, home renovation how to, bathroom renovation edinburgh, kitchen in the bathroom, go renovation, I highly suggest this best property renovations Edinburgh forum or stages of bathroom renovation, home renovation edinburgh, bathroom renovation blog, bathroom renovation for seniors, home renovations you can do yourself, renovation style, kitchen and bathroom renovations near me, love home renovations, bathroom & kitchen, kitchen renovation services near me, as well as this get redirected here about kitchen renovations in Edinburgh info alongside all commercial renovation services, renovation projects, home of kitchens, house renovation, home work kitchen, choice renovations, style renovations, renovation offer, top bathroom remodels, home updated, not to mention this awesome flat renovation in Edinburgh url which is also great. Also, have a look at this recommended bathroom renovation in Edinburgh details and don't forget kitchen renovation experts, small kitchen transformations, uk bathroom renovation, bathroom project ideas, residential and commercial renovations, the renovation company, bath makeovers, bathroom renovation business, home renovation business, kitchen renovation edinburgh, on top of this my explanation on kitchen renovations in Edinburgh info with expert home renovations, reno excellence, uk bathroom renovation, renovation roof, commercial renovation services, kitchen transformations, team renovation, bathroom home renovations, renovation offer, home updated, for good measure. Check more @ High Rated Home Renovations Edinburgh Info 1d3b1c9
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Guide 9b171d3
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst