Motorproblem

Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Motorproblem

Inlägg av Martin »

Jaha, då var även reserv 480:n sönder.. Efter lite motorväg idag så ville inte bilen mer helt plötsligt. Jag drog bilen i 4:an, när jag växlade till 5:an var kraften borta, bilen saktade ner och jag var tvungen att dra in till kanten.. Motorn dog helt, jag försökte få igång den sen utan nån lycka. Jag kollade så den fick bensin fram, och den puttra ur avgasröret också. Hittade ingen slang som ploppat av heller. Så min fråga är, vad är det? Jag skulle gissa på tomgångsmotorn.
Nu blir det iaf. att köra smyg80 (citroen ax) ett par dagar framöver, sen ska hel växllåda i den röde snabbe.
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Gå in på min site http://members.chello.se/eskoa/480 och kolla under fel/motorstopp så får du ett tips
Esko
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

vilken ecu menar du? jag hade mot all förmodan även en styrbox extra i handskfacket, så den testades också, utan större lycka.. problemet kvarstod även när motorn var kall.. fast den var väldigt varm när den sluta fungera.. :oops:
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Jag menar den styrboxen som styr bränsleinsprutningen. På min ES87 finns det bara en och den styr även tändningen. Den sitter på höger sida vid passagerarens högra ben.
Esko
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

har testat att byta den också nu.. det känns verkligen inte som att det får bränsle, den pumpar bra fram till motorn, men sen verkar det vara stopp i inpsrutningen om det är möjligt.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Kan du beskriva felet lite mer ingående? Är det problem med tomgång eller att den inte går?

/Jonas
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

den går inte alls nu.. startmotorn drar runt, den får gnista på alla, men går inte igång alls..
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Då låter det som bränsleproblem!

Testa o se om du får igång bränslepumpen, se art bredvid. Det är inte ovanligt att pumparna lägger av efter 15 tusen mil.

Sen är det tempgivaren som kan spöka, du hittar den under spjällhuset vid 4 cyl stift. Det är en dubbelgivare, mät in i det stiftet som vit/svart kabel kommer in i (den andra är till hjälpkylvätskepumpen)

Den ska hålla 290 ohm +/- 20 vid 20 grader.

Prova o hör av dig!

Mvh Jonas
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Det är inte tempgivaren, har bytt den. Inte svänghjulssensorn heller, för den går igång och runt ngt varv, sen dör den. Att den pumpade bensin när jag testade att koppla bort ledningen behöver inte betyda att bensinpumpen funkar, för den tar tydligen inte bensin på samma sätt när den startar som när den väl är igång, vilket förklarar att den går runt ngt varv för att sedan dö. Tydligen så kan pumpen slås ur funktion om den pumpar för fullt och sen slutar (min växling från 4:an till 5:an). Så det blir inhandling imorn o se om teorierna stämmer..
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Testa o mät pumpens mängd, det brukar ge ett bra svar på pumpens kvalitet.

Se på 480center sidan /topics / motor och bränslemätning.

Mvh Jonas
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Då var pumpen mätt, bränsletrycket 4 bar, så inget fel på den.

Den går i kallstartläget, drar igång motorn, sen när den ska slå om till vanliga läget så dör den direkt.. fel på spridarna? ngt relä?
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Då var alla dina tips testade Mogge. Satte i en annan jettronic och med den fick vi liv i den, men den går otroligt ojämnt och man måste hålla ganska mycket gas för att få igång den. Den går väldigt fett o den går jämnast när man mjölkar på gasen upp o ner. Stiften blir svarta direkt också. Vi har testat en hel tändlägessensor och testat att koppla loss lambdan också. Har du fler tips så är dom varmt välkomna!

Ett tips som jag fick som inte gällde i mitt fall är att bilar kan gå in i larmläge som hindrar bilen från att gå igång. Bara att larma (låsa) och larma av (låsa upp) sen ska det funka igen.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Jag kan tänka mig två problem med att den går fett.

Tempgivaren är trasig eller kablelbrott.

Prova mät direkt in i den monterad, dra bort gummikåpan. Du får prova mäta på båda stiften för den ena går till tändning, den andra till insprutningen.

Felaktig luftmängdmätare.
Prova mät utsignalen, den har du på det dokument du fick!

Mvh Jonas
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

nu suger den rejält med tjuvluft ngnstans, men hittar inte stället..

har uteslutit att kamremmen kuggat och att bromsservon skulle vara död..

ger snart upp, vilket innebär reservdelsdöden för denna bil.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Prova spraya med startgas på de ställena som du misstänker läckage. Motorn bör då vara kall (brandrisken)

Där den suger tjuvluft kommer den att rusa upp.

Kolla slangarna runt insuget till turbon, här kan slangen vara sprucken!

Som du sade så kan motor suga tjuvluft ur slangen till bromsservon!

Mvh Jonas
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Har testat startgasen, den rusade inte ngnstans. Kollade den stora insugsslangen till turbon, den var inte sönder. Har dock haft det problemet på min 480 innan, fast den gick fint även om den slangen var sönder, pös lite mer bara.

Sätter nog igång att mecka växellådan på denna imorn istället, så jag får köra 480 igen bara.. http://www.volvo-480-europe.org/clubdat ... h/0412.php
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hallå Martin!

En liten fråga, hur vet du att det är tjuvluft den drar?

Exakt hur beter sig motorn?

Aha, det är ju Carstens gamla bil?

Vad har du mätt och vad har du bytt/kontrollerat?

Mvh Jonas
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Ljus rök, men lyfter toppen på den när jag har bättre tid sen..

Fick en glad nyhet idag när jag skulle börja plocka ner lådan på den röda (Carstens gamla ja), det var så enkelt att låsringarna i diffen på vänster sida hade hoppat ur, så där slapp man mkt jobb.

Tackar för alla tips så långt, behöver nog fler om det inte är toppackningen som gått.

mvh
/Martin
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Jaha! Där ser man, ja det sätter det hela i lite annan dager!

Lycka till!
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Då var toppen lyft och packningen utbytt, men problemet kvarstår.. :D Man kan inte göra annat än att skratta.. Ska testa att byta lambdan imorn. Förslag?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Kan du beskriva problemen igen?

Kan du lista upp de komponenter du bytt eller testat.

En liten sak, kolla anslutningar på batteri, kaross, generator och jordpunkterna för insprutningen (sitter vid ena fästörat på motorn)

Ett tips är att ta en startkabel o koppla mellan de punkter man vill testa (ex mellan batteri minus till motorn=tar bort jordproblem mellam motorn och chassiet)

Mvh Jonas
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

ska kolla jordningarna imorn då, ska testa byta en vacuumklocka också.

har testat det mesta. lyft toppen, planat den, bytt alla packningar som går i samband med lyftet, bränslepumpen, lambdan, tempgivaren, lmm, kamremmen, reläerna bakom handskfacket, jettronicen, styrboxen.

den går igång o runt ngt varv, sen dör den, det går att tvinga igång den om man drar ut tempgivaren och gasar mycket, men då går den väldigt fett.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Halleluja! Nu lever den.. Smart som man är så kollar man givetvis sist om IC:n är helt okej.. :wink: Slangklämman som suttit om nedre ingången till IC:n var helt väck (sönderrostad troligen) och full gas på lite extra laddtryck räckte bra för att sedan trycka slangen över flänsen när jag växlade. På med ny slangklämma och nu går bilen som aldrig förr.. :D

Nästan så man blir lite deprimerad när man ser på listan ovan på allt som är bytt/testat.. Men man lär sig massor..
turbo power
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 okt 2004 23:08
Kontakt:

Inlägg av turbo power »

var plana du toppen o vad kosta det
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Motorenova i Helsingborg, minns inte riktigt vad det kostade, men under tusenlappen. Har du ngt fel på toppen eller vill du göra det bara för skojs skull? För att lyfta toppen är inget jag skulle göra i onödan.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster