Motorproblem
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Motorproblem
Jaha, då var även reserv 480:n sönder.. Efter lite motorväg idag så ville inte bilen mer helt plötsligt. Jag drog bilen i 4:an, när jag växlade till 5:an var kraften borta, bilen saktade ner och jag var tvungen att dra in till kanten.. Motorn dog helt, jag försökte få igång den sen utan nån lycka. Jag kollade så den fick bensin fram, och den puttra ur avgasröret också. Hittade ingen slang som ploppat av heller. Så min fråga är, vad är det? Jag skulle gissa på tomgångsmotorn.
Nu blir det iaf. att köra smyg80 (citroen ax) ett par dagar framöver, sen ska hel växllåda i den röde snabbe.
Nu blir det iaf. att köra smyg80 (citroen ax) ett par dagar framöver, sen ska hel växllåda i den röde snabbe.
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Hej!
Gå in på min site http://members.chello.se/eskoa/480 och kolla under fel/motorstopp så får du ett tips
Esko
Gå in på min site http://members.chello.se/eskoa/480 och kolla under fel/motorstopp så får du ett tips
Esko
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej Martin!
Då låter det som bränsleproblem!
Testa o se om du får igång bränslepumpen, se art bredvid. Det är inte ovanligt att pumparna lägger av efter 15 tusen mil.
Sen är det tempgivaren som kan spöka, du hittar den under spjällhuset vid 4 cyl stift. Det är en dubbelgivare, mät in i det stiftet som vit/svart kabel kommer in i (den andra är till hjälpkylvätskepumpen)
Den ska hålla 290 ohm +/- 20 vid 20 grader.
Prova o hör av dig!
Mvh Jonas
Då låter det som bränsleproblem!
Testa o se om du får igång bränslepumpen, se art bredvid. Det är inte ovanligt att pumparna lägger av efter 15 tusen mil.
Sen är det tempgivaren som kan spöka, du hittar den under spjällhuset vid 4 cyl stift. Det är en dubbelgivare, mät in i det stiftet som vit/svart kabel kommer in i (den andra är till hjälpkylvätskepumpen)
Den ska hålla 290 ohm +/- 20 vid 20 grader.
Prova o hör av dig!
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Det är inte tempgivaren, har bytt den. Inte svänghjulssensorn heller, för den går igång och runt ngt varv, sen dör den. Att den pumpade bensin när jag testade att koppla bort ledningen behöver inte betyda att bensinpumpen funkar, för den tar tydligen inte bensin på samma sätt när den startar som när den väl är igång, vilket förklarar att den går runt ngt varv för att sedan dö. Tydligen så kan pumpen slås ur funktion om den pumpar för fullt och sen slutar (min växling från 4:an till 5:an). Så det blir inhandling imorn o se om teorierna stämmer..
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Då var alla dina tips testade Mogge. Satte i en annan jettronic och med den fick vi liv i den, men den går otroligt ojämnt och man måste hålla ganska mycket gas för att få igång den. Den går väldigt fett o den går jämnast när man mjölkar på gasen upp o ner. Stiften blir svarta direkt också. Vi har testat en hel tändlägessensor och testat att koppla loss lambdan också. Har du fler tips så är dom varmt välkomna!
Ett tips som jag fick som inte gällde i mitt fall är att bilar kan gå in i larmläge som hindrar bilen från att gå igång. Bara att larma (låsa) och larma av (låsa upp) sen ska det funka igen.
Ett tips som jag fick som inte gällde i mitt fall är att bilar kan gå in i larmläge som hindrar bilen från att gå igång. Bara att larma (låsa) och larma av (låsa upp) sen ska det funka igen.
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Jag kan tänka mig två problem med att den går fett.
Tempgivaren är trasig eller kablelbrott.
Prova mät direkt in i den monterad, dra bort gummikåpan. Du får prova mäta på båda stiften för den ena går till tändning, den andra till insprutningen.
Felaktig luftmängdmätare.
Prova mät utsignalen, den har du på det dokument du fick!
Mvh Jonas
Tempgivaren är trasig eller kablelbrott.
Prova mät direkt in i den monterad, dra bort gummikåpan. Du får prova mäta på båda stiften för den ena går till tändning, den andra till insprutningen.
Felaktig luftmängdmätare.
Prova mät utsignalen, den har du på det dokument du fick!
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Prova spraya med startgas på de ställena som du misstänker läckage. Motorn bör då vara kall (brandrisken)
Där den suger tjuvluft kommer den att rusa upp.
Kolla slangarna runt insuget till turbon, här kan slangen vara sprucken!
Som du sade så kan motor suga tjuvluft ur slangen till bromsservon!
Mvh Jonas
Prova spraya med startgas på de ställena som du misstänker läckage. Motorn bör då vara kall (brandrisken)
Där den suger tjuvluft kommer den att rusa upp.
Kolla slangarna runt insuget till turbon, här kan slangen vara sprucken!
Som du sade så kan motor suga tjuvluft ur slangen till bromsservon!
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Har testat startgasen, den rusade inte ngnstans. Kollade den stora insugsslangen till turbon, den var inte sönder. Har dock haft det problemet på min 480 innan, fast den gick fint även om den slangen var sönder, pös lite mer bara.
Sätter nog igång att mecka växellådan på denna imorn istället, så jag får köra 480 igen bara.. http://www.volvo-480-europe.org/clubdat ... h/0412.php
Sätter nog igång att mecka växellådan på denna imorn istället, så jag får köra 480 igen bara.. http://www.volvo-480-europe.org/clubdat ... h/0412.php
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Ljus rök, men lyfter toppen på den när jag har bättre tid sen..
Fick en glad nyhet idag när jag skulle börja plocka ner lådan på den röda (Carstens gamla ja), det var så enkelt att låsringarna i diffen på vänster sida hade hoppat ur, så där slapp man mkt jobb.
Tackar för alla tips så långt, behöver nog fler om det inte är toppackningen som gått.
mvh
/Martin
Fick en glad nyhet idag när jag skulle börja plocka ner lådan på den röda (Carstens gamla ja), det var så enkelt att låsringarna i diffen på vänster sida hade hoppat ur, så där slapp man mkt jobb.
Tackar för alla tips så långt, behöver nog fler om det inte är toppackningen som gått.
mvh
/Martin
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Kan du beskriva problemen igen?
Kan du lista upp de komponenter du bytt eller testat.
En liten sak, kolla anslutningar på batteri, kaross, generator och jordpunkterna för insprutningen (sitter vid ena fästörat på motorn)
Ett tips är att ta en startkabel o koppla mellan de punkter man vill testa (ex mellan batteri minus till motorn=tar bort jordproblem mellam motorn och chassiet)
Mvh Jonas
Kan du beskriva problemen igen?
Kan du lista upp de komponenter du bytt eller testat.
En liten sak, kolla anslutningar på batteri, kaross, generator och jordpunkterna för insprutningen (sitter vid ena fästörat på motorn)
Ett tips är att ta en startkabel o koppla mellan de punkter man vill testa (ex mellan batteri minus till motorn=tar bort jordproblem mellam motorn och chassiet)
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
ska kolla jordningarna imorn då, ska testa byta en vacuumklocka också.
har testat det mesta. lyft toppen, planat den, bytt alla packningar som går i samband med lyftet, bränslepumpen, lambdan, tempgivaren, lmm, kamremmen, reläerna bakom handskfacket, jettronicen, styrboxen.
den går igång o runt ngt varv, sen dör den, det går att tvinga igång den om man drar ut tempgivaren och gasar mycket, men då går den väldigt fett.
har testat det mesta. lyft toppen, planat den, bytt alla packningar som går i samband med lyftet, bränslepumpen, lambdan, tempgivaren, lmm, kamremmen, reläerna bakom handskfacket, jettronicen, styrboxen.
den går igång o runt ngt varv, sen dör den, det går att tvinga igång den om man drar ut tempgivaren och gasar mycket, men då går den väldigt fett.
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Halleluja! Nu lever den.. Smart som man är så kollar man givetvis sist om IC:n är helt okej.. Slangklämman som suttit om nedre ingången till IC:n var helt väck (sönderrostad troligen) och full gas på lite extra laddtryck räckte bra för att sedan trycka slangen över flänsen när jag växlade. På med ny slangklämma och nu går bilen som aldrig förr..
Nästan så man blir lite deprimerad när man ser på listan ovan på allt som är bytt/testat.. Men man lär sig massor..
Nästan så man blir lite deprimerad när man ser på listan ovan på allt som är bytt/testat.. Men man lär sig massor..
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 13 okt 2004 23:08
- Kontakt:
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster