Oljeplugg

Karl Eklund
Kontakt:

Oljeplugg

Inlägg av Karl Eklund »

Hej igen, tack för alla snabba svar, nu har jag kommit lite längre, nu ska jag ta bort oljepluggen för att byta motorolja, men jag upptäckte att det inte var någon vanlig bult utan en "special" nyckel som behövs för att få bort oljepluggen, är det någon som vet vad det är för storlek, är det bara en 8mm fyrkant nyckel som behövs? Mekonomen had inte en aning om vad jag pratade om, MICRO hade ingen inne.

Kalle
turbo power
Kontakt:

Inlägg av turbo power »

hade en liknande på min 440 jag slog i en insex nyckel(hylsa) sen losna den men ackta så du inte drar den runnd .annars så kan du prova med en spär myckel om den passar. fins ju olika sätt du kan kankse ta en fykantig metal bit som passar där i. bara prova sig fram du märker ju om det inte går
yo84
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

det går med en 3/4 spärrnyckel :D
Snart ska den finslipas! :)
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Jag brukar använda undersidan på en gängtapp och en skiftnyckel. Ska ta och fixa en riktig nyckel såsmåningom genom att slipa till t.ex. en av volvos orginal fast hylsnyckel för hjul bultar. :wink:
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Carl-Johan Jarlevid
Kontakt:

Re: Oljeplugg

Inlägg av Carl-Johan Jarlevid »

Karl Eklund skrev:Hej igen, tack för alla snabba svar, nu har jag kommit lite längre, nu ska jag ta bort oljepluggen för att byta motorolja, men jag upptäckte att det inte var någon vanlig bult utan en "special" nyckel som behövs för att få bort oljepluggen, är det någon som vet vad det är för storlek, är det bara en 8mm fyrkant nyckel som behövs? Mekonomen had inte en aning om vad jag pratade om, MICRO hade ingen inne.

Kalle
Hej Kalle,

Jo jag köpte mitt verktyg på Mekonomen till denna skruv eller bult. Inga problem. När du äger 480 ingår det att man är envis vid disken annars lägger rätt många säljare ner intresset....

Ha det!
Hälsningar Calle o kör försiktigt!
Medlem: 301
Skriv svar