Sida 1 av 1

Pystrimma, hur?

Postat: 01 mar 2004 20:42
av 122. Jonas Andersson
Hur gör man?

Tänker inte lägga pengar på chip som ändå inte styr tändning eller insprutning.

Postat: 01 mar 2004 23:35
av Bastiaan
Hej Jonas,

How is your English? At the forum of volvo 480 europe there were some topics about tuning and trimming.
Some keywords:
- Chiptuning
- Mega squirt
- MBC
- Induction kitt
- Bleed valve
- Boost controller
- ... mm
These def. will cost money :roll:

But some possibillities (koste inte pengar) are with turning up the pressure of the turbovalve. How to do it can probably be found on the same messageboard http://www.volvo-480-europe.org/forum

Postat: 05 mar 2004 15:36
av Martin
Bastiaan skrev:Hej Jonas,

How is your English? At the forum of volvo 480 europe there were some topics about tuning and trimming.
Some keywords:
- Chiptuning
- Mega squirt
- MBC
- Induction kitt
- Bleed valve
- Boost controller
- ... mm
These def. will cost money :roll:

But some possibillities (koste inte pengar) are with turning up the pressure of the turbovalve. How to do it can probably be found on the same messageboard http://www.volvo-480-europe.org/forum
Hej Bastiaan!

I'm a little curious about the MBC. I´ve read alot about it on the 480 europe forum, but i don´t really understand what it does..

Re: Pystrimma, hur?

Postat: 05 mar 2004 15:54
av Martin
122. Jonas Andersson skrev:Hur gör man?

Tänker inte lägga pengar på chip som ändå inte styr tändning eller insprutning.
Hej Jonas!

Om man inte vill lägga en mindre summa på en reglerbar avlastningsventil så kan man borra ett litet hål (1-1,5mm) i slangen som går till wastegaten. Det är en av de tre slangar som går in i en liten svart kub(med okänt namn), kuben sitter på torpedväggen. Enligt saab-killen jag lärde mig det av så kan det ge upp till 30 hk (på hans saab 9000 ltt). Bilen laddar betydligt bättre. Förmodligen finns det någon annan här på forumet som kan förklara mycket bättre med namn "svarta kuben" osv.

Kan ta bilder till dig o skicka blir lättare så, men jag behöver en email adress isåfall.

Postat: 05 mar 2004 17:09
av Andy
Efter som 480 är till hälften en el-bil så är även turbotrycket styrt av elektronilk, dvs chippet. Chippet styr en annordning som reglerar turbotrycket med hjälp av vakum. detta är den svarta kuben på torpedväggen som Martin förklarade. genom att 'pysa' denna ändrar man på vakumsingnalen som chippet bestämt.
Äldre bilar med turbo utan elektronik skruvade man upp trycket mekaniskt, det kan man även göra på 480, då skruvar man lite på staget från wastegaten till turbon.

Men man skall vara försiktig när man gör detta, man har mycket små marginaler att skruva på, genom att skruva 1/8 varv på pysventilen kan få bilen från att gå som ett skott till en bil som bara spikar och i värsta fall bränner hål på en kolv.

Skall resevera mig för vissa fel i detta.....Någon som vet bättre som kan bekräfta om jag har rätt?

Postat: 06 mar 2004 18:02
av Nitram
Det ni snackar om är magnetventilen. Att borra hål i den slangen gör att lmm tror att bilen tar in mer luft än den gör och låter då bilen ladda mer. Nu har du alltså lurat lmm att bilen tar mer luft och också att den tar mer bränsle.

Det farliga i detta är att det inte finns något som kontrollerar bränslet. Ska man ladda mer behöver man mer bränsle och måste då tillsätta det själv. Antingen genom att programera om programvaran eller att montera ett tillägssprut beroende på insprutningssystem.

Jag kan inte strysystemet i 480 men någon kanske vet om det finns knacksensor som ser till att ställa ner laddtrycket ifall det spika. I så fall är det nästan ofarligt att göra så här. Jag har varit med och gjort detta på ett antal 9000 2.0T Med mekaniska sprut och aldrig kört sönder någon motor. Dock endel turboaggregat och växellådor men det beror ju på andra saker.

En sak till man bör göra ät att montera en laddtrycksmätare så man kan hålla koll på laddtrycket så man slipper turbohaveri.

Postat: 08 mar 2004 18:00
av Martin
Själv kör jag med pysventil, har gjort det så länge jag haft bilen(augusti -03) och det går fint. Min far har gjort den borrade varianten och kört med det sen 97-98 och det går fint det med, inga problem hittills för någon av oss, bortsett från den eviga diskussionen om vems bil som är snabbast/ starkast. :wink:

Postat: 08 mar 2004 18:12
av Martin
Andy skrev:Efter som 480 är till hälften en el-bil så är även turbotrycket styrt av elektronilk, dvs chippet. Chippet styr en annordning som reglerar turbotrycket med hjälp av vakum. detta är den svarta kuben på torpedväggen som Martin förklarade. genom att 'pysa' denna ändrar man på vakumsingnalen som chippet bestämt.
Äldre bilar med turbo utan elektronik skruvade man upp trycket mekaniskt, det kan man även göra på 480, då skruvar man lite på staget från wastegaten till turbon.

Men man skall vara försiktig när man gör detta, man har mycket små marginaler att skruva på, genom att skruva 1/8 varv på pysventilen kan få bilen från att gå som ett skott till en bil som bara spikar och i värsta fall bränner hål på en kolv.

Skall resevera mig för vissa fel i detta.....Någon som vet bättre som kan bekräfta om jag har rätt?
Jag tog en tur med bilen och en passagerare, började med pysventilen rejält utskruvad, sen så arbetade jag mig fram till att jag hittade gränsen (stanna, skruva, köra, stanna, skruva.... osv).

Vad är det som ska hända om man skruvar på staget till wastegaten?

Postat: 17 apr 2004 18:19
av koffe
Visst pratar vi om den röda slangen som går till wastegaten?
Eller den genomskinliga?

Postat: 18 apr 2004 12:49
av Dan.P
Nitram skrev:Det ni snackar om är magnetventilen. Att borra hål i den slangen gör att lmm tror att bilen tar in mer luft än den gör och låter då bilen ladda mer. Nu har du alltså lurat lmm att bilen tar mer luft och också att den tar mer bränsle.

Det farliga i detta är att det inte finns något som kontrollerar bränslet. Ska man ladda mer behöver man mer bränsle och måste då tillsätta det själv. Antingen genom att programera om programvaran eller att montera ett tillägssprut beroende på insprutningssystem.

Jag kan inte strysystemet i 480 men någon kanske vet om det finns knacksensor som ser till att ställa ner laddtrycket ifall det spika. I så fall är det nästan ofarligt att göra så här. Jag har varit med och gjort detta på ett antal 9000 2.0T Med mekaniska sprut och aldrig kört sönder någon motor. Dock endel turboaggregat och växellådor men det beror ju på andra saker.

En sak till man bör göra ät att montera en laddtrycksmätare så man kan hålla koll på laddtrycket så man slipper turbohaveri.
Det sitter en knacksensor, max reglering via EZ210K är 10 grader.

Ökning av bränslemängden kan man få genom en ställbar tryckregulator eller strypa bränslereturen.
Man kan även "lura" systemet genom att ändra på termotidgivaren.

Re: Pystrimma, hur?

Postat: 18 apr 2004 13:52
av Dan.P
122. Jonas Andersson skrev:Hur gör man?

Tänker inte lägga pengar på chip som ändå inte styr tändning eller insprutning.
Prova med Sam Steffanson i Göteborg.
Dem har/hade riktiga chipp till 480ian

Top Rated Product Tips

Postat: 06 jan 2024 21:05
av FrankJScott
Please try Google before asking about High Rated Product Guide 9b171d3

Cool Product Guide

Postat: 12 jan 2024 06:06
av FrankJScott
Please try Google before asking about Great Product Guide 18b3d34

Top Product Website

Postat: 31 jan 2024 08:03
av FrankJScott
Please try Google before asking about Cool Product Tips d34d08c

New Product Website

Postat: 04 mar 2024 20:20
av FrankJScott
Please try Google before asking about Excellent Product Guide 3b1c9ce

Great Product Website

Postat: 21 mar 2024 21:06
av FrankJScott
Please try Google before asking about Recommended Product Info 5d19b17

Cool Product Site

Postat: 11 apr 2024 17:32
av FrankJScott
Please try Google before asking about Top Rated Product Info 5_595dd

High Rated Product Site

Postat: 11 maj 2024 12:22
av FrankJScott
Please try Google before asking about Best Product Guide 5d19b17