Kall motor rycker på låga varv

Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Stödhylsan ska in i plastslangen!!!!!! Detta för att den inte ska tryckas ihopa av gummislangen.

Det finns ett liknande system med stödhylson till mjuka kopparrör när man ska sätta på klämkopplingar.

Har du någon hydraulfirma i närheten? Ex slangsnabben så har dom säkert hylsor i rätt storlek, på lager.

Troligen kan du hitta det på volvo oxå.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag tror nog att jag inte förklarat min anslutning tillräckligt. Jag drar aldrig över någon gummislang över plastslangen utan trycker in ett och samma kopparrör (ca 3cm långt) i vardera änden av plastslängen för att skarva ihop plastslangen och trycker sedan ihop båda anslutningar med slangklämmor. Det är dessa två kopplingar så läcker något otroligt.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Aha!

Då föreslår jag att du drar gummislangen över hela kopparöret och över in på plastslangen. Det finns inga salnagklammer som kan få en plastslang och ett kopparör att hålla tät.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Vi kanske ska ta det här en gång till. Jag har ingen gummislang förtillfället. Allt jag har är en plastslang som jag skurit itu. Hur gör jag då? Ska jag skarva ihop plastslangen med kopparröret och sedan dra över en gummislang över skarvningen? Jag har alltså ingen gummislang för tillfället.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Jag är rädd för att du måste skaffa en gummislang, men kopparröret lär passa bra som stödhylsa eftersom du kan skjuta i detta i plastslangen.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
Björn #194
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Hooold your horses boys!

Plastslangen/bränsleledningen som sitter original är dubbelmantlad, det sitter ett skyddshölje ytterst och under det den riktiga bränsleledningen. Du har förmodligen satt fast kopparröret i ytterhöljet och inte bränsleledningen! Har för mig att innerslangen är mer mjuk och trycks förmodligen bara in i ytterhöljet som är styvt när du trycker på kopparledningen.

Skala av ytterhöljet försiktigt liksom man gör på en kabel så att du inte skär hål på innerslangen. Sedan sätter du fast kopparröret i den riktiga bränsleledningen/innerslangen så att detta förbinder de kapade ändarna.

Det MÅSTE vara detta som orsakar ditt läckage!!! Jag var nära att göra just detta misstag efter att jag bytt banjokopplingarna till bränslefiltret på min turbo -92'a.

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tackar för ditt inlägg Björn, jag har alltid undrat vad det var för inre lager som satt inuti slangen. Dock så har jag sett detta sen första gången jag försökt att skarva ihop slangen och är mycket väl medveten om den. Jag har alltså aldrig försökt att sätta in kopparröret i det yttre höljet utan i den faktiska inre slangen. Har dock inte provat att skala bort det yttre höljet så det ska ja försöka mig på. Tackar för tipset! :)
480ES -87
Användarvisningsbild
Björn #194
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Det var så lite!

Om man klämmer ihop båda lagren av slang samtidigt får man förmodligen svårare att få tätt då det yttre lagret troligtvis hindrar klämman att klämma åt jämnt runt om.

Som jag skrev har jag själv gjort så och fick inte tätt...

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

:oops:

Faaaan, ibland är det uppenbara så svårt för en sån knasboll för mig att tänka på!

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, men då verkar det väl vara detta som hindrade mig :D Toppen! Då tar jag och provar det imorgon. Förhoppningsvis så återkommer jag även med mätresultat imorn, förutsatt att allt är 100% tätt. Förresten, hur är det med mätresultatets felmarginal? Låt säga att jag får 2.7 bar fast det ska vara 2.5, är det fortfarande acceptabelt då?
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

det är helt ok, det kan ju faktiskt vara så att felmarginalen ligger i mätklockan o inte i systemet. Oroa dig när det är lägre än specificerat och inte högre :-)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, nu har jag äntligen mätt allt och verkar ha kommit fram till orsaken. Det uppmätta trycket var 3.0 bar, vilket är alldeles för mycket. Felmarginalen kan inte vara så stor någonstanns. Jag provade att blåsa i returslangen för att utesluta eventuellt tilläppt slang och den fungerade utan problem (man hörde gurglande i bensintanken när jag blåste). Jag provade även att suga i vacuum slangen på tryckregulatorn och då sjönk trycket med 0.1 bar. Med allt detta som resultat kan jag bara konstatera att min tryckregulator är trasig och är med största sannolikhet orsaken till mina problem. Håller ni andra med mig om detta?

Har även en annan fråga gällande skarvningen av inloppsslangen. Jag gjorde som så att jag skalade av ytterhöljet, tryckte in en 5,3 cm långt kopparrör så att båda delar av inloppsslangen satt på den och drog därefter på en vinda med eltejp runt just denna skarvpunkt för att öka ytterdiametern en aning. Därefter drog jag åt miniklämmorna (7,0mm klämmor) och det var 100% tätt. Kan detta ses som en permanent lösning till min skarvning eller finns det risk för att det börjar läcka efter ett tag?
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Ja du Martin ingen kan väl ställa så mång frågor på ett ämne som du :shock: MEN om inte såna som du fanns så skulle ingen få svar och lära sej nått :lol: så DU är en PÄRLA HÄR :lol: måste bara säga det :lol:
Chrille
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Wow, du fick det låta både positivt och negativ i en enda mening :D. Måste ta med det där nästa gång i min CV, "Frågosam och jobbig"

Jag är här för att lära mig och finns det något bättre ställa än på en plats där alla proffsen är samlade? :) Inte vad jag vet.
480ES -87
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Äntligen!
En mätning som bekräftar de tidigare teorierna.
När du bytt ut regulatorn och mätt bränsletrycket igen, som då förhoppningsvis ligger inom "börvärdena", kan du ringa mig så justerar vi CO-halten till rätt värde.
Jag har pulat med bilar nu i 50 år. Man lär sig alltid något nytt!
Fortsätt att skriva dina frågor! Du avancerar med blixtens hastighet som bilmek. För mig har det tagit 50 år.
Esko :)
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Låter onekligen som tryckregulatorn! Trycket ska ligga på 2.5 och du är långt över. Trycket ska även sjunka i takt med vacumet.

När du bytt regulator, testa resttryck och så inget annat läcker (se tidigare)

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag bytte regulatorn idag och måste tyvärr meddela att det inte gav några resultat. Visst är trycket numera 2.5 (mätaren visade prick 2.5), vilket jag mätte upp idag, men motorn går lika förjävligt som den gjorde sist. Jag märkte faktiskt att sedan dess att jag skarvat ihop inloppsslangen, alltså sen dess att jag gjort tryckmätningen, så har motorn börjat gå ännu värre än vad den brukade göra (om ni tror att det är läckage så glöm det, det är snustorrt överallt vid skarvningen). Den lämpar sig inte alls för körning längre då motorn är VÄLDIGT svag. Tar jag inte i med gasen mer än normalt när jag startar så slocknar den. Dessutom så låter det förskräckligt från avgasröret. Tänk er det klassiska ljudet man förknippar med en traktor så har ni det jag hör förtillfället.
Har även uteslutit eventuella läckor där den skulle kunna dra tjuvluft med startgas och upptäckte ingenting.

Börjar få ont om idéer om vad som ska göras härnäst. Någon som har någon idé?
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Har du mätt resttryck?

Har du mätt spänningen över insprutarna?

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Juste, glömde bort att skriva det. Resttrycket är inte ens i närheten av vad som anges i Volvos instruktioner. Där står det att så fort pumpen stannat så ska trycket falla tillbaka till 0,1-0,2 bar vilket är inte fallet hos mig då det står kvar på 2,5 bar hela tiden. Visst sjunker det med tiden, men det går väldigt långsamt.

När det gäller spänningen så mätte jag upp den till 140-160 mV under starten samt tomgången (kall motor), vilket även det är en överstigning med minst 20mV. Vad är det som styr spänningen in till insprutarna?

Bad även en vän att titta på min bil igår kväll för att få så många insikter som möjligt och det första han sa var tändkablar, stift o liknande. "De har jag bytt för ca ½ år sen", sa jag. Jag slog på motorn och så lyssnade vi ett tag. Därefter tog han och lossade tändkablarna från fördelardosan under motorns gång för att återfästa direkt efter och till både min och hans förvåning så blev det ett överslag i en av kablarna vilket resulterade i att min vän fick en trevlig stöt från kabeln (ni vet ju själva vad de kablarna matas med). Det fick mig att undra om det inte är så att de kablarna jag köpte hos biltema är av dålig kvalité. Jag hade en reserv kabel som jag ersatte den defekta med på prov och skillnaden i gången var enorm. Visst gick den fortfarande något fel, men MYCKET bättre än vad det brukade.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Om du har så bra resttryck så är det bara bra.

Överslagen kan ju förklra varför stiften blir dränkta med bensin.

Om jag förstått det hela rätt så kanske en co justering måste till om ni/du vridit på potensiometern.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hur var det man skulle ställa in potentiometern? Varför avgasvärdena man skulle titta på eller kan man mäta upp någon resistans?
480ES -87
MulletheMeck
Kontakt:

Inlägg av MulletheMeck »

hej,

läste lite snabbt nu bara... men går hon på alla?
köpte själv nya tändkablar ifrån biltema.. efter att ha trimmat upp min 142:a... motorn gick som en kanna skit.. och eftersom jag nyss haft motorn nere i bitar så tog det lång tid innan jag hittade felet...

tändkablarna...

testade med dom gammla kablarna och motorn gick som en klocka...

så jag la ut nån hundring extra och dom kablarna sitter på än...

kablarna var Biltemas Blåa isolerade kablar...

hoppas det kunde vara till nån hjälp.. lycka till.

mvh, Lukas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hon misständer som fan. Går på alla, men misständer.

Ok, men då vet man att man har 5 st ogiltiga tändkablar. Ytterligare bekräftelse. Tackar för inlägget Lukas!
480ES -87
MulletheMeck
Kontakt:

Inlägg av MulletheMeck »

Inga problem alls... blev ganska deprimerad när jag insåg det med =P

;-)
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag tycker att det är skandalöst att sånna tändkablar ens får säljas!

Imorn köper jag nya tändkablar om allt går bra (får hoppas på att någon affär har mina kablar). Har att välja mellan Autoexperten,Mekonomen och Volvo.
480ES -87
Skriv svar