Sida 1 av 3
					
				Framaxelbalk
				Postat: 23 apr 2004 12:21
				av t
				Fick Bra att veta på Besiktningen om att framaxelbalken hade rostangrepp
kan man byta den eller är det bara att vänta tills det blir en 2a och kan man då svetsa den bit som är rostig?
			 
			
					
				
				Postat: 23 apr 2004 12:26
				av Mogge
				Laga den så fort som möjligt, och rostskydda så slipper du att rosten äter upp den mer. 
Byta går bra, jag har en beg du kan få köpa (skåne) 
Mvh Jonas
			 
			
					
				Re: Framaxelbalk
				Postat: 23 apr 2004 16:24
				av Gäst
				t skrev:Fick Bra att veta på Besiktningen om att framaxelbalken hade rostangrepp
kan man byta den eller är det bara att vänta tills det blir en 2a och kan man då svetsa den bit som är rostig?
Jag har också en med svart plast kofångare
Bor i Göteborg
 
			
					
				Re: Framaxelbalk
				Postat: 23 apr 2004 16:25
				av Gäst
				Anonymous skrev:t skrev:Fick Bra att veta på Besiktningen om att framaxelbalken hade rostangrepp
kan man byta den eller är det bara att vänta tills det blir en 2a och kan man då svetsa den bit som är rostig?
Jag har också en med svart plast kofångare
Bor i Göteborg/skövde glömde ju att skriva min e-mail och namn
Danielbergman@hotmail.com
0739764026
 
 
			
					
				Re: Framaxelbalk
				Postat: 24 apr 2004 01:02
				av Dan.P
				t skrev:Fick Bra att veta på Besiktningen om att framaxelbalken hade rostangrepp
kan man byta den eller är det bara att vänta tills det blir en 2a och kan man då svetsa den bit som är rostig?
MEnar du balken bakom kofångaren eller motorvaggan/hjälpramen?
Om det är motorvaggan så får den inte svetsas 

 
			
					
				
				Postat: 24 apr 2004 12:13
				av Mogge
				Får och får, får är snälla djur på Gotland! *S*
			 
			
					
				
				Postat: 25 apr 2004 23:53
				av Dan.P
				Mogge skrev:Får och får, får är snälla djur på Gotland! *S*
[ironi] Kan inte begripa varför Volvo säger att man inte får svetsa i hjälpramen.....om den sen är gjord av ett HSS-stål har ju mindre betydelse. [/ironi]
 
			
					
				Motorvagga
				Postat: 26 apr 2004 18:56
				av Per
				Vad är HSS-stål?
			 
			
					
				Re: Framaxelbalk
				Postat: 26 apr 2004 22:48
				av 122. Jonas Andersson
				Dan.P skrev:t skrev:Fick Bra att veta på Besiktningen om att framaxelbalken hade rostangrepp
kan man byta den eller är det bara att vänta tills det blir en 2a och kan man då svetsa den bit som är rostig?
MEnar du balken bakom kofångaren eller motorvaggan/hjälpramen?
Om det är motorvaggan så får den inte svetsas 

 
Får visst svetsas, fick nedslag på beskitningen, svetsade och den gick igenom... Svetsa på!
 
			
					
				Re: Framaxelbalk
				Postat: 26 apr 2004 23:56
				av Dan.P
				122. Jonas Andersson skrev:Dan.P skrev:t skrev:Fick Bra att veta på Besiktningen om att framaxelbalken hade rostangrepp
kan man byta den eller är det bara att vänta tills det blir en 2a och kan man då svetsa den bit som är rostig?
MEnar du balken bakom kofångaren eller motorvaggan/hjälpramen?
Om det är motorvaggan så får den inte svetsas 

 
Får visst svetsas, fick nedslag på beskitningen, svetsade och den gick igenom... Svetsa på!
 
Javisst.....halvblinde Gösta på bilprovningen som besiktigar x antal surbilar varje dag bryr sig nog inte eller har inte den kunskapen.
Jag vek in vänster framhjul efter ett besök hos en trottoarkant för en 2år sedan.
Skadorna som blev på hjälpramen var krokiga fästen för länkarmen, dem undre "flärparna"(sitter under bussningarna för länkarmen) skulle kunna ha riktats med lite värme.
Inga större skador alltså.
Men Volvo sa NEJ hjälpramen får inte svetsas eller riktas, vid skada så skall den bytas ut.
Per frågade HSS=High Strength Steel
 
			
					
				
				Postat: 27 apr 2004 12:30
				av Mogge
				Hej!
Konstruktionen av ramen är en sak, det dagliga bruket en annan. Bilen är ju konstruerad för att hålla för farter över 200 km/h. Alltså ska ramen hålla för utmattning och belastningar, lägg till säkerhetsmarginaler. Ok, är bilen ny bil så köper jag det.
Ska bilen brukas i lagliga svenska hastigheter ser jag inga som helst problem med att svetsa ramen.
Jämför med att bilen är registerad med däck för hastigheter upp till 240, men man kör bara 120. Enligt bilprovningen måste man ha däck för dessa hastigheter men det är ingen som kollar det. Tokigt eller sunt? 
Sen kan man diskutera om man i så fall ska fortsätta köra med en bil som passerat 20.000 mil. Karrossens punksvetsar har då börjar släppa av karrossvridningarna (vridstyvheten minskar) 
Så länge man gör ett konstruktionsmässig bra arbete och balken går att laga så tycker jag det är ok. 
Mvh Jonas
			 
			
					
				
				Postat: 27 apr 2004 19:18
				av 122. Jonas Andersson
				Mogge skrev:Hej!
Konstruktionen av ramen är en sak, det dagliga bruket en annan. Bilen är ju konstruerad för att hålla för farter över 200 km/h. Alltså ska ramen hålla för utmattning och belastningar, lägg till säkerhetsmarginaler. Ok, är bilen ny bil så köper jag det.
Ska bilen brukas i lagliga svenska hastigheter ser jag inga som helst problem med att svetsa ramen.
Jämför med att bilen är registerad med däck för hastigheter upp till 240, men man kör bara 120. Enligt bilprovningen måste man ha däck för dessa hastigheter men det är ingen som kollar det. Tokigt eller sunt? 
Sen kan man diskutera om man i så fall ska fortsätta köra med en bil som passerat 20.000 mil. Karrossens punksvetsar har då börjar släppa av karrossvridningarna (vridstyvheten minskar) 
Så länge man gör ett konstruktionsmässig bra arbete och balken går att laga så tycker jag det är ok. 
Mvh Jonas
WORD!
Sen beror det ju givetvis hur rostig den är, min hade rostat i svetsfogar, slipade rent, la en 1,5 mm plåt över och svetsade dit. 
Är det så att större delar som måste bytas är det kanske en idé att byta...  

 
			
					
				
				Postat: 29 apr 2004 01:16
				av Dan.P
				Mogge skrev:Hej!
Konstruktionen av ramen är en sak, det dagliga bruket en annan. Bilen är ju konstruerad för att hålla för farter över 200 km/h. Alltså ska ramen hålla för utmattning och belastningar, lägg till säkerhetsmarginaler. Ok, är bilen ny bil så köper jag det.
Ska bilen brukas i lagliga svenska hastigheter ser jag inga som helst problem med att svetsa ramen.
Jämför med att bilen är registerad med däck för hastigheter upp till 240, men man kör bara 120. Enligt bilprovningen måste man ha däck för dessa hastigheter men det är ingen som kollar det. Tokigt eller sunt? 
Sen kan man diskutera om man i så fall ska fortsätta köra med en bil som passerat 20.000 mil. Karrossens punksvetsar har då börjar släppa av karrossvridningarna (vridstyvheten minskar) 
Så länge man gör ett konstruktionsmässig bra arbete och balken går att laga så tycker jag det är ok. 
Mvh Jonas
Visst chassiet o karrossen är ju inte vad det en gång var, men varför göra någonting sämre än vad det redan är?
 
			
					
				
				Postat: 29 apr 2004 09:23
				av Mogge
				Hej!
Med tanke på HSS stålet så slits detta också, likaväl så försvagar rostskador balken. En korrekt utförd lagning ökar hållfastigheten.
Det intressanta uppstår när man fått en rostskada och hur den ser ut och är utbredd. Tror det finns många som kör runt med rostiga och försvagade balkar utan att veta om det.
Men en korrekt lagning, och då menar jag inte att man lappar på en 1 mm plåt utan man förstärker ordentligt så ska det inte vara några problem med hållfastheten, dvs den blir hållfast för att klara svenska förhållanden. 
Men visst förstår jag din synpunkt, man kan lappa ihop det mesta o får det igenom svenska bilskojning  
 
 
Mvh Jonas
 
			
					
				
				Postat: 01 nov 2004 21:12
				av Gäst
				vilken balk är det ni pratar om???   Ramen som håller hela motorpaketet eller med 4 infästningar i karossen???
			 
			
					
				
				Postat: 02 nov 2004 10:01
				av Mogge
				Ja, den ramen är det.
Mvh Jonas
			 
			
					
				
				Postat: 06 dec 2004 00:24
				av Stefan
				Jag besiktigade min bil i måndags och då fick jag veta att min framaxelbalk hade angripits av rost.. Åkte till OK/Q8 och hissade upp bilen för att kolla hur illa dte var och såg att balken hade typ fått sig en smäll och att den hade angripits av rost.. Är den svår att byta, gubben på besiktningen sa typ att dte va omöjligt. Ska försöka lappa ihop den igen, hoppas bara att det kommer att gå! Någons om bytt den som kan säga om den är svår att byta?
Mvh Stefan
			 
			
					
				
				Postat: 06 dec 2004 11:29
				av Martin
				jag fixar det till dig för en liten peng.. har gjort det ett par ggr i år så jag har vanan inne.. men du får fixa fram en ny ram själv.
			 
			
					
				
				Postat: 16 dec 2004 19:54
				av Gäst
				tids, kunskapsmässigt,,,  vilket hästjobb är det??
Vad , hur gör man enklast???
			 
			
					
				
				Postat: 17 dec 2004 00:46
				av Gäst
				Jag fixade min framaxelbalk igår. Det som gjordes var att en plåt bockades till för att passa runt den rostiga balken. Sen efter  det så svetsades den fast och målades med hammarlack.. Tog 3 timmar, men då hade jag en duktig svetsare, smörjbrygga och envis Far till min hjälp. Ingenting är omöjligt som gunde sa! =)
			 
			
					
				Great Product Info
				Postat: 06 jan 2024 05:32
				av FrankJScott
				Please try 
Google before asking about 
Top Product Blog 8cd263b
 
			
					
				New Product Tips
				Postat: 07 jan 2024 00:51
				av FrankJScott
				Please try 
Google before asking about 
Awesome Product Tips b1c9ce1
 
			
					
				Recommended Product Site
				Postat: 31 jan 2024 07:48
				av FrankJScott
				Please try 
Google before asking about 
Top Rated Product Website 8cd263b
 
			
					
				Recommended Product Guide
				Postat: 21 mar 2024 15:45
				av FrankJScott
				Please try 
Google before asking about 
Top Product Blog 8cd263b
 
			
					
				Top 7rajatogel Login Tips
				Postat: 08 apr 2024 18:19
				av FrankJScott
				In reply to the guy asking about situs togel gopay, cara bermain judi togel online, link togel banyak bonus, situs togel slot, situs bandar online, event togel, link toto 4d, cara pasang online togel singapore, play slot4d, akun togel slot,  I highly recommend this 
additional reading about 7RAJATOGEL blog or cara masuk togel, cara pasang togel singapore online, togel deposit via dana, cara memasang togel singapore, link togel dan slot, agen togel 4d terpercaya, siap 4d, web togel resmi, id togel, judi togel, as well as this 
her latest blog about 7rajatogel Login link alongside all situs dewa togel, prediksi resmi togel, toto togel terpercaya, bandar togel togel, slot4d terbaik, bo togel 2d 100rb, toto terbaik, bo togel 10 juta, casino88 togel, dan togel, not to mention this 
great post to read for 7RAJATOGEL tips which is also great. Also, have a look at this 
more for 7rajatogel Login details alongside all cara main togel di online, situs togel dan slot terbesar, dewa togel singapore, toto 4d indonesia, cara masuk togel, agen togel play, situs togel semua bank, situs togel toto 4d, master togel terhebat, togel situs online, as well as this 
the advantage for 7rajatogel Login info with 10 togel, togel linkaja, via 4d, gopay togel, situs togel 100 rupiah, pasang togel, situs totoslot, casino togel, website togel online, situs togel 100,  for good measure. Check more @ 
Recommended Tajir4D Login Guide b1c9ce1